چیزی حدود 5 درصد از افراد جامعه یعنی بین 3 تا 5 میلیون نفر از افسردگی رنج می برند.

دکتر پرویز مظاهری در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز اظهار داشت : در میان اختلالات روانی ،  اضطراب و افسردگی به ترتیب شایع ترین مشکلات روحی هستند  و اعتیاد در مرتبه ششم قرار دارد  اما به دلیل اینکه عواقب و نگرانی های بیشتری که ایجاد می کند بیش از آنها مورد توجه جامعه است.

وی یکی از عوامل مهم گرایش به اعتیاد را افسردگی عنوان کرد و گفت : در میان عوامل فردی اعتیاد می توان به حس کنجکاوی ، حس لذت جویی ، زمینه های اختلالات روانی  از جمله افسردگی را نام برد . مثلا برخی که  به دلیل افسردگی نمی توانند بخوابند به جای درمان بیماری خود به استفاده از این مواد روی می آورند و به تدریج در دام اعتیاد می افتند.

دبیر انجمن روانپزشکان ایران افزود : هیچ یک از داروهای روان پزشکی اعتیاد آور نیست اما خود درمانی و مصرف قرص های ضد افسردگی بدون دستور پزشک می تواند بسیار خطرناک باشد و  زمینه گرایش به اعتیاد را فراهم کند.

وی خاطر نشان کرد : هیچ ماده ای اعتیاد آور نیست مگر اینکه مورد استفاده افراد اعتیاد پذیر قرار بگیرد. همچنین عوامل اجتماعی مثل در دسترس بودن این مواد  ، شرایط نامساعد خانوادگی ، فقر و پایین بودن تحصیلات در گرایش به اعتیاد بسیار موثر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha