مسئولان آموزش و پرورش در آخرین اعلام آمار درباره چاقی دانش‌آموزان نسبت به افزایش مدت زمان بازی این افراد با رایانه‌ هشدار دادند.

سلامت نیوز: مسئولان آموزش و پرورش در آخرین اعلام آمار درباره چاقی دانش‌آموزان نسبت به افزایش مدت زمان بازی این افراد با رایانه‌ هشدار دادند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه حمایت، چاقی و اضافه وزن مقدمه بیماری است و این موضوع در آینده انسان را دچار بیماری‌های مختلف از جمله پوکی استخوان، کم خونی، مشکلات قند خون و کوتاهی قد می‌کند. چاقی و ناهنجاری‌های اسکلتی و قامتی موضوعی است که از سال‌ها پیش از سوی مسئولان وزارت بهداشت و آموزش و پرورش به عنوان خطری رو به گسترش برای دانش‌آموزان مطرح می‌شود، خطری که هر روز بیش از پیش آنها و آینده جامعه ایران را تهدید می کند. نکته قابل تامل دیگر این است که از یک سو آمار و ارقام حاکی از چاق شدن و مشکلات ناهنجاری اسکلتی در دانش‌آموزان است و از سوی دیگر کمبود مربیان متخصص تربیت بدنی هم وجود دارد و همین کمبود نیرو در مدارس از عوامل ناهنجاری‌های قامتی در آموزش و پرورش یاد شده است، زیرا مربیان متخصص در کاهش و شناسایی و پیشگیری این ناهنجاری‌ها مؤثر هستند. در این میان نکته هشدار دهنده‌ای که از سوی کارشناسان این حوزه مطرح می‌شود، این است که اگر در دوره ابتدایی به این موضوع توجه نشود، نمی‌توان ناهنجاری شکل گرفته را به حالت اول بازگرداند و پس از این دوره تنها کاری که می‌توان انجام داد جلوگیری از پیشرفت ناهنجاری است.
در جست‌وجویی کوچک در فضای مجازی می‌توان متوجه شد که موضوع ابتلای تعداد زیادی از دانش‌آموزان به اضافه وزن از حدود هفت سال پیش در اخبار بیان شده است. سئوال اینجاست که چرا مسئولان وزرات‌خانه‌های آموزش و پرورش و بهداشت و ورزش و جوانان با وجود آگاهی از به صدا در آمدن زنگ خطر فقط به اعلام آمار پرداختند و برنامه مدونی برای رفع این مشکل تدوین نکردند. این در حالی است که دانش‌آموزان آینده‌سازان هر مملکتی هستند و سلامتی افراد تضمین کننده میزان موفقیت و پیشرفت جوامع است. حالا پس از گذشت این همه سال مهرزاد حمیدی، معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش، از در نظر گرفتن سبد ورزشی برای دانش‌آموزان خبر می‌دهد و می‌گوید: این اقدام به منظور افزایش تحرک و ترویج ورزش در مدارس، پیش‌بینی شده تا در ساعت درس تربیت‌بدنی مورد توجه قرار بگیرد. اما از آنجایی که وضعیت چاقی دانش‌آموزان در چراغ قرمز به سر می‌برد این مقام مسئول در ادامه صحبت‌های خود تصریح می‌کند: البته این سبد ورزشی در ساعات درس تربیت بدنی کفایت نمی‌کند و به همین جهت باید به فکر فعالیت‌های مکمل باشیم.به اعتقاد وی، هزاره سوم با کم تحرکی افراد همراه شده و زندگی آپارتمان‌نشینی حرکت را از کودکان، نوجوانان و جوانان سلب کرده است و موضوع چاقی و افت سواد حرکتی هشدار بزرگی به دست اندرکاران تعلیم و تربیت دنیاست که البته ایران هم از آن مستثنی نیست.

 دوره هفت سنگ به سرآمده است
در این میان وقتی به گذشته‌های دور و دوران کودکی دهه شصتی‌ها و ماقبل آن نگاهی می‌اندازیم متوجه می‌شویم زمانی دانش‌آموزان مدت زمانی از اوقات فراغت خود را با انجام بازی‌های پرتحرک همچون زو، هفت سنگ و گل کوچک سپری می‌کردند، این در حالی است که با ظهور فناوری‌های مختلف و مد شدن بازی‌های رایانه‌ای، کودکان و نوجوانان نشستن روی صندلی آن هم با مدت زمان طولانی را به انجام بازی‌های حرکتی ترجیح دادند، بگذریم که همزمان با معضلات چاقی و اضافه وزن ناشی از نداشتن تحرک، آسیب‌های دیگر مانند خشونت هم در این گروه سنی بیشتر نمایان شد. البته حمیدی در این‌باره معتقد است: آپارتمان‌نشینی جای تحرک را گرفته و امکان بازی‌های کودکانه در کوچه‌ها به علت تردد اتومبیل‌ها از بین رفته است. اگر تدبیری نیندیشیم نسل آینده، نسلی ضعیف، دلمرده و افسرده خواهد شد که به بسیاری از بیماری‌های قلبی مبتلاست.
در این میان انجام فعالیت‌هایی که موجب ایجاد انگیزه برای ورزش در دانش‌آموزان شود، اهمیت می‌یابد. کاری که به نظر می‌رسد برای نخستین بار سال گذشته در قالب برگزاری المپیاد ورزشی درون‌مدرسه‌ای اجرا شد. در این راستا معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش، از برپایی مسابقات دانش‌آموزی در سطوح مختلف با رویکرد طرح «مدرسه قهرمان» از مهرماه امسال خبر می‌دهد و اجرای این طرح را موجب تکمیل مسیر ترقی دانش‌آموزان در عرصه ورزش می‌داند.

 مشکل فقط ورزش نیست
اگرچه آموزش و پرورش تفاهم‌نامه‌ای را با شبکه رادیویی ورزش منعقد کرده است تا این رادیو از مهرماه موزیک ورزش صبحگاهی را به مدت پنج دقیقه به صورت سراسری پخش کند و دانش‌آموزان با نشاط
 به سر کلاس بروند، اما در مجموع رفع نسبی مشکل چاقی دانش‌آموزان فقط محدود به اجرای این برنامه‌ها نمی‌شود، زیرا یکی از دلایل مهم دیگر بروز اضافه وزن در کودکان و نوجوانان چگونگی تغذیه آنهاست. این موضوع هم 11 سال پیش با هدف نظارت دقیق و مستمر بر بوفه‌های مدارس از سوی دفتر بهداشت و تغذیه وزارت آموزش و پرورش در قالب دستورالعملی به سازمان‌های آموزش و پرورش سراسر کشور تدوین شد تا از این طریق نکات بهداشتی در خصوص مکان و مواد عرضه شده در بوفه‌ها رعایت شود. اما در همین سال تحصیلی جاری شاهد بودیم با گذشت سه ماه از آغاز فعالیت مدارس، آیین نامه نظارت بر بوفه‌ها به اجرا در نیامده بود. این در حالی است که سال‌هاست متخصصان تغذیه نسبت به اهمیت خوراک افراد در سال‌های ابتدایی زندگی توصیه‌های بهداشتی کرده‌اند.
در این میان کافی است در هنگام عبور از اغذیه فروشی‌ها و رستوران‌هایی که غذاهای فست‌فود عرضه می‌کنند، در زمان تعطیلی مدارس به مشتری‌های این مغازه‌ها دقت کنید. مشاهد خواهید کرد که دانش‌آموزان زیادی که دچار چاقی هستند با گرفتن ساندویچی در یک دست و نوشیدنی چاق کننده در دست دیگر با دوستان دیگر خود به خوردن ناهار مشغول هستند. این در حالی است که وجود رستوران‌های فست‌فود در نزدیكی مدارس از سوی متخصصان تغذیه به عنوان عاملی برای چاق شدن دانش‌آموزان و كودكان مطرح شده است. نتایج یك پژوهش نشان می‌دهد، اگر مدارس نوجوانان و كودكان در فاصله كمی از رستوران‌های فست‌فود باشد، احتمال بروز چاقی و اضافه وزن در دانش‌آموزان آن مدارس بسیار بیشتر از دانش‌آموزانی است كه مدارس آنها از این قبیل رستوران‌ها فاصله زیادی دارد.
آنچه بدیهی است آن است که وزارت‌خانه‌های آموزش و پرورش، بهداشت و ورزش و جوانان که به عنوان متولی این حوزه شناخته می‌شوند نتوانسته‌اند طی سال‌های گذشته برنامه مطلوب و مناسبی در زمینه سبک زندگی افراد ارایه دهند، این در حالی است که این سه ضلع بهداشت و سلامت جامعه برای چنین اقدام‌هایی در این دستگاه‌ها مشغول به کار هستند. ترویج ورزش همگانی، تاکید و تکرار ضررهای ناشی از مصرف خوراکی‌های چاق‌کننده از طریق رسانه‌های پرمخاطب با هدف فرهنگ‌سازی و بررسی زوایای مختلف کنترل شاخص‌های سلامت در افراد که پایه آن از دوران کودکی است، از جمله فعالیت‌هایی است که تاکنون فقط در حد حرف از سوی مسئولان مطرح شده است. سئوالی که در ذهن شکل می‌گیرد این است که آیا برای مسئولان زنگی بالاتر از زنگ خطر هم وجود دارد که اقدام جدی نمی‌کنند؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha