یك چشم به ساعت دوخته و چشم دیگرش به در است تا بلكه زودتر همراهش از در وارد شود و برای غذا خوردن از او كمك بگیرد. هرچند وظیفه بهیار است تا به بیمار برای انجام چنین اموری كمك كند اما كمبود نیروهای بیمارستانی نه فقط درباره پرستاران كه شامل بهیاران هم می‌شود، به همین خاطر بسیاری از امور بیماران توسط همراهانشان انجام می‌شود و اگر بیماری همراه نداشته باشد. . .

سلامت نیوز: یك چشم به ساعت دوخته و چشم دیگرش به در است تا بلكه زودتر همراهش از در وارد شود و برای غذا خوردن از او كمك بگیرد. هرچند وظیفه بهیار است تا به بیمار برای انجام چنین اموری كمك كند اما كمبود نیروهای بیمارستانی نه فقط درباره پرستاران كه شامل بهیاران هم می‌شود، به همین خاطر بسیاری از امور بیماران توسط همراهانشان انجام می‌شود و اگر بیماری همراه نداشته باشد. . .

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه جوان در ادامه نوشت: حالا اما معاونت پرستاری وزارت بهداشت می‌خواهد با تربیت 10 هزار بهیار طی دوره‌های یك ساله این نیروها را برای كاهش فشار كاری پرستاران به بیمارستان‌ها تزریق كند اما انگار این اقدام نتوانسته پرستاران ناراضی از فشار مضاعف كاری در طرح تحول سلامت را راضی كند.
با اجرای طرح تحول سلامت كه حالا یك سالگی را پشت سر می‌گذارد، یك اتفاق مهم در حوزه بیمارستان‌های دولتی رخ داد و آن افزایش 10 تا 12 برابری مراجعه مردم برای معالجه بود. با افزایش بار مراجعات مردمی اما حجم كاری پرسنل بیمارستانی و به طور خاص پرستاران به شكل چشمگیری افزایش یافت تا بدانجا كه وزارت بهداشت برای رفع این فشار راهكار استفاده از دانشجویان ترم آخر پرستاری را به عنوان نیروی كمكی پیشنهاد داد. این راهكار اما با اعتراض پرستاران و برخی كارشناسان مواجه شد. در عین حال اما فشار كاری طرح تحول به همراه افزایش فاصله درآمد بین پزشكان و پرستاران با ابلاغ كتاب ارزشگذاری نسبی تعرفه‌ها، احساس تبعیض بیشتر را هم چاشنی فشار كاری پرستاران كرد. حالا به گفته معاون پرستاری 10 هزار بهیار به منظور انجام خدمات كمكی پرستاری تربیت و به مراكز بهداشتی- درمانی اختصاص می‌یابند. بنا به اظهار محمد این تعداد بهیار به مدت یك سال آموزش داده می‌شوند و پس از آن از طریق مكانیسم‌های غیردولتی مشغول به كار می‌شوند.

  سرپوش یا كمك !
هرچند تربیت این 10 هزار نیرو و تزریق آنها به مراكز درمانی می‌تواند بخشی از بار كاری پرستاران را كاهش دهد اما این سیاست وزارت بهداشت با اعتراض پرستاران مواجه شده است.
محمد شریفی‌مقدم، دبیركل خانه پرستار این طرح را نوعی سرپوش گذاشتن بر مطالبات واقعی جامعه پرستاری كشور و بی‌توجهی به خواسته واقعی آنان می‌داند. به گفته وی، طی تفاهمنامه‌ای كه بین وزارت بهداشت و شركت تعاونی فراگیر پرستاران كه اخیراً به شركت تعاونی كاركنان نظام سلامت تغییر نام داده امضا شده، این شركت می‌تواند طی یك سال تعداد 10 هزار نفر بهیار یك ساله تربیت كند. بنا به تأكید دبیركل خانه پرستار در حال حاضر كمبود نیرو وجود ندارد. وی تصریح می‌كند: در شرایطی كه با وجود ۱۸۰ دانشكده پرستاری تنها ۹ هزار پرستار در سال فارغ‌التحصیل می‌شوند یك تعاونی چطور می‌تواند ۱۰ هزار بهیار در سال تربیت كند؟ از سوی دیگر با وجود 10 هزار فارغ‌التحصیل در سال چه نیازی به جذب و تربیت نیروی جدید و غیرمتخصص است؟
قائم‌مقام سازمان نظام پرستاری نیز با طرح «تربیت بهیار یك ساله» موافق نیست. احمد نجاتیان ضمن اذعان به كمبود پرستار به خصوص در مناطق محروم می‌افزاید: ‌برخی عنوان می‌كنند كه از روش‌های غیردانشگاهی این موضوع انجام شود و برخی دیگر نیز عنوان می‌كنند باید ابتدا تركیب پرستاری كشور را سنجید تا كمبود‌ها مشخص شود.

  حفظ شأن پرستاران
در برابر این واكنش، میرزابیگی، معاون پرستاری وزارت بهداشت این طرح را در جهت ارتقای جایگاه پرستاران ارزیابی می‌كند و می‌گوید: با وضعیت فعلی، منزلت یك فرد تحصیلكرده دانشگاهی تنزل یافته و به « دم دست‌ترین فرد » در نظام سلامت تبدیل شده است كه باید پاسخگوی ابتدایی‌ترین تا تخصصی‌ترین خدمات به بیمار، همراه بیمار، پزشك و سیستم سلامت باشد. به باور وی مراقبت‌های اولیه جزو شرح وظایف پرستارحرفه‌ای و دانشگاهی نیست. در كشور ما نیز در سال‌های گذشته رده‌های كاردانی، بهیاری و كمك بهیاری را پیش از پرستاری داشتیم اما بنا به دلایلی این دوره‌ها حذف شدند این در حالی است كه در همه جای دنیا سطوح پرستاری از اولیه تا تخصصی سطح‌بندی شده است. به گفته میرزابیگی قرار است نیروهایی كه در جریان این طرح تربیت می‌شوند بسته به نیاز منطقه‌ای، نیاز بومی و آمایش سرزمینی مناطق محروم و غیرمحروم در سراسر كشور با توزیعی متناسب تربیت شوند و سپس برای به كار‌گیری آنها فكری بشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha