وزیر نیرو گفت: بر اساس تصمیم دولت یازدهم هیچ‌گونه انتقال آبی برای مصارف کشاورزی و صنعت از خوزستان به دیگر نقاط کشور انجام نمی‌شود و در مواقع ضروری تنها برای مصارف آشامیدنی این انتقال صورت خواهد گرفت.

سلامت نیوز:وزیر نیرو گفت: بر اساس تصمیم دولت یازدهم هیچ‌گونه انتقال آبی برای مصارف کشاورزی و صنعت از خوزستان به دیگر نقاط کشور انجام نمی‌شود و در مواقع ضروری تنها برای مصارف آشامیدنی این انتقال صورت خواهد گرفت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، حمید چیت‌چیان در سفر به استان خوزستان گفت: اجازه نداریم، غیر از تامین مصارف شرب، آب را از سرشاخه‌های کارون انتقال دهیم.
وی درخصوص اختصاص آب خوزستان و سرچشمه‌های کارون به سایر استان‌ها نیز گفت: رئیس‌جمهوری در سفر به خوزستان گفت که آب کارون به جز برای شرب به حوضه‌های دیگر منتقل نمی‌شود. وی در ادامه از رهاسازی آب سدها برای جبران کمبود آب در خوزستان خبر داد و افزود: آورد رودخانه کارون در سال جاری 10میلیارد مترمکعب بوده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان شهریور امسال به 7/ 12 میلیارد مترمکعب برسد اما مجموع رهاسازی آب در رودخانه کارون برای استفاده کشاورزان تا پایان شهریور 5/ 13 میلیارد مترمکعب خواهد بود که 800 میلیون مترمکعب از این مجموع از محل ذخایر موجود است.
وی اضافه کرد: در خصوص کیفیت آب رودخانه کارون، سازمان حفاظت محیط زیست مسوولیت دارد که مطالعاتی در این زمینه داشته و شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون در خوزستان تشکیل شده است که امیدواریم در نتیجه این مطالعات بتوانیم رودخانه کارون را به وضعیت مطلوب برگردانیم. چیت‌چیان در خصوص سیاست‌های وزارت نیرو برای سد گتوند و شوری آب آن نیز گفت: با توجه به مطالعاتی که طی سال‌های گذشته در وزارت نیرو انجام شده مشکل تجمع آب‌های فوق‌العاده شور در لایه‌های تحتانی این سد حل‌شدنی است، به این طریق که تاسیساتی در بدنه سد پیش‌بینی شده که به این طریق آب شور از طریق لوله‌ای واقع در کف دریاچه سد خارج و از نمک آن برای مصارف صنعتی یا تولید نمک و نیز دفع برای محیط‌های بیرونی استفاده می‌شود.
چیت‌چیان درباره شوری رودخانه کارون هم گفت: شوری این رودخانه یک مسوول واحد ندارد و تمام زهاب‌های کشاورزی که وارد کارون می‌شود به‌ویژه زهاب مجتمع‌های نیشکر به شدت میزان شوری آن را بالا می‌برد.
چیت‌چیان ادامه داد: میزان شوری آب (EC) کارون در خروجی سد گتوند کمتر از 1200 میکروموس است و وقتی به خرمشهر و آبادان می‌رسد به 3700 میکروموس می‌رسد.  وزیر نیرو درباره محدودیت کشت تابستانه در سال‌جاری نیز گفت: در سال آبی 94-93 در خوزستان میزان بارش 45 درصد نسبت به متوسط سال‌های قبل کاهش یافته است، اگر محدودیتی در کشاورزی ایجاد می‌شود به‌دلیل محدودیت منابع آب بوده و بنا نیست کسی خسارتی به‌دلیل این کمبود پرداخت کند.

 21هزار میلیارد ریال برای آبرسانی به روستاها
وزیر نیرو گفت: امسال 21هزار میلیارد ریال برای آبرسانی روستایی در کشور اختصاص یافته که با سرمایه‌گذاری در این بخش امید است جهش قابل توجهی در آبرسانی به روستاهای کشور صورت گیرد. وی بیان کرد: در سال 1392 همزمان با شروع فعالیت دولت یازدهم، اعتبارات ملی برای اجرای مجتمع‌های روستایی در حد صفر بود و ردیفی در بودجه برای آنها وجود نداشت اما در بودجه 1393 در پیشنهاد لایحه به مجلس شورای اسلامی پیش‌بینی شد 2 هزار میلیارد ریال به این منظور اختصاص یابد. چیت‌چیان گفت: این رقم با برخی تبصره‌ها و ردیف‌ها به بیش از 3500 میلیارد ریال رسید. وی گفت: در بودجه 1394 نیز ردیف پیشنهادی چهار هزار میلیارد ریال تصویب شد و با سه هزار میلیارد ریال از دیگر ردیف‌ها این رقم به هفت هزار میلیارد ریال رسید. چیت‌چیان گفت: با همت نمایندگان مجلس شورای اسلامی 500میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی برای مجتمع‌های آبرسانی روستایی اختصاص یافت که رقمی افزون بر 14هزار میلیارد ریال را شامل می‌شود و در مجموع اعتبار اختصاص یافته به آبرسانی روستایی به 21هزار میلیارد ریال رسید.

 سدسازی نیازمند مطالعات کارشناسی
وزیر نیرو گفت: اینکه در نقطه‌ای از کشور سدسازی متوقف شود یا تداوم یابد نیازمند انجام مطالعات کارشناسی و دقیق است. چیت‌چیان درباره سیاست وزارت نیرو درخصوص تداوم سدسازی یا توقف آن اظهار کرد: در برخی مناطق سدسازی تداوم می‌یابد و در برخی مناطق نیز متوقف خواهد شد.
وی افزود: برای تصمیم‌گیری در این ارتباط و رسیدن به یک نظر جامع نیازمند بررسی‌ها و مطالعاتی هستیم که نتایج این مطالعات در روند تصمیم‌گیری‌ها موثر خواهد بود.
چیت‌چیان در پاسخ به خواسته مسوولان استانی مبنی بر حل مشکل زیست محیطی سد گتوند علیا نیز اظهار کرد: کارگروهی متشکل از مسوولان وزارت جهاد کشاورزی، نیرو و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با همکاری دانشگاه تهران مطالعه سد گتوند علیا را آغاز کرده است.
وزیر نیرو با بیان اهمیت مدیریت مشکلات کم‌آبی خوزستان اظهار کرد: بارش‌ها در سال‌های اخیر به شدت کاهش یافته و از ابتدای سال آبی جاری (مهر93) تاکنون 45 درصد نسبت به متوسط سال‌های قبل کاهش یافته که این نشانه وضعیت خشکسالی است.
چیت‌چیان از کاهش 50 درصدی آورد رودخانه‌های کشور نسبت به 44 سال پیش خبر داد و افزود: سال 1350، آورد رودخانه‌های کشور 88 میلیارد مترمکعب در سال بود که هم‌اکنون به 42 میلیارد مترمکعب کاهش یافته است و معضل کم‌آبی در تمام کشور وجود دارد.
چیت‌چیان تبعات اصلی خشکسالی و کاهش بارندگی و آورد رودخانه‌ها را محدودیت در تامین آب کشاورزی عنوان کرد.
وزیر نیرو در پاسخ به انتقاد مشاور استاندار خوزستان از سدسازی بر آب‌های سطحی گفت: با وجود کاهش سالانه آوردها، در سال‌های گذشته کشاورزی توسعه‌یافته که این مهم به برکت سدهایی است که ساخته شده است.
چیت‌چیان همچنین آورد رودخانه کارون از ابتدای سال آبی تاکنون را 10 میلیارد مترمکعب اعلام کرد که تا پایان سال آبی در شهریور به 7/ 12 میلیارد مترمکعب می‌رسد اما در همین زمان میزان خروجی از سد گتوند 7/ 14 میلیارد مترمکعب بوده است.
به گفته وی، دوم فروردین ماه امسال خروجی کارون در مقطع گتوند 6 هزار مترمکعب بر ثانیه بوده که اگر سدها نبودند اهواز بر اثر سیل از بین می‌رفت، به این معنی که سدها در خوزستان علاوه‌بر تولید آب و برق، جلوی سیلاب را هم گرفته‌اند.

 عدالت در بالادست و پایین‌دست
وزیر نیرو درباره سد کرخه نیز توضیح داد: بر اساس آمارهای گذشته وزارت نیرو و نظر مشاوران داخلی و خارجی، سد کرخه با ظرفیت هفت میلیارد مترمکعب ساخته شد، ولی در این 13 سال هرگز بیش از 9/ 2 میلیارد مترمکعب آب در آن ذخیره نشده است.
وی با اشاره به تشکیل شورای هماهنگی حوضه‌های آبریز زاینده‌رود افزود: شورای هماهنگی حوضه‌های آبریز کرخه نیز با حضور 6 استان و وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صنایع و سازمان حفاظت محیط زیست تشکیل شده است که در آن تمام منابع و مصارف حوضه رودخانه کرخه بررسی شده است.
چیت‌چیان با بیان اینکه در این شورا، برای تالاب هورالعظیم حقابه مشخص در نظر گرفته شده است، افزود: با نظر هر استان تخصیص‌های مرتبط با هر استان نهایی می‌شود.
وی با تاکید بر مدیریت عادلانه منابع کرخه در استان‌های حوضه این رودخانه اظهار کرد: نمی‌توان به مردم بالادست این رودخانه گفت که هیچ برداشتی نداشته باشند و نمی‌توان اجازه داد که برای پایین‌دستی‌ها سهمی نماند.
وی در خصوص تامین آب شرب شهر اهواز نیز گفت: در حال حاضر آب آشامیدنی کلان‌شهر اهواز از سد کرخه تامین می‌شود اما در آینده از سد دز تامین خواهد شد.
چیت‌چیان در رابطه با اجرای طرح جامع آبرسانی دزفول به مشکل کمبود اعتبار برای اجرای طرح‌های عمرانی در کشور اشاره کرد و گفت: با توجه به اعتبار بالای طرح جامع آبرسانی دزفول و محدودیت منابع دولتی اجرای آن از طریق (B.O.T) با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حال پیگیری است تا این طرح زودتر اجرا شود و به بهره‌برداری برسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha