بر اساس تحقیقات انجمن صرع ایران بین نیم تا یک درصد جمعیت کشور یعنی نزدیک به 700 هزار نفر مبتلا به صرع هستند.

دکتر کوروش قره گزلی در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز اظهار داشت: هنوز علت اصلی صرع ناشناخته است اما تومورهای مغزی ، سکته و تشنج های شدید در ابتلای به این بیماری نقش موثری دارند. همچنین اضطراب و استرس های شدید ، کم خوابی ، تغذیه  غلط ، تب بالا ، استفاده زیاد از الکل و داروی ترامادول افراد مستعد صرع تحت تاثیر خود قرار می دهد.

وی گفت: صرع خود یک بیماری مستقل است اما می تواند باعث شیزوفرنی هم در فرد شود ضمن اینکه تعداد بسیار اندکی از  بیماران مبتلا به صرع، دچار افسردگی یا  اسکزیوفرنی ناشی از عوارض آن نیز هستند.

مدیر عامل انجمن صرع ایران تصریح کرد : 80 درصد بیماری صرع با دارو قابل کنترل است و فردی که طبق دستور پزشک دارو مصرف می کند نباید به قطع خوسرانه آن بپردازد که عوارض خطرناکی دارد و حتی گاهی با شروع مجدد دارو نیز نمی توان بیمار را کنترل کرد.

وی افزود: مغز تنظیم کننده بدن با محیط پیرامونی است . در بیماران صرعی گاهی مغز نمی تواند درست فرمان دهد و همین موجب تشنج و حملات صرعی می شود مثلا فرد صرعی انسان های دیگر را کوتاه یا بلند می بیند و یا احساس می کند که مورچه روی بدن وی راه می رود. اما خوشبختانه خود مغز سریع به ترمیم خود می پردازد و بیمار در 95 درصد موارد خود به حالت طبیعی بر می گردد.

دکتر قره گزلی خاطر نشان کرد : 5 تا 10 درصد فرزندان بیماران مصروع احتمال دارد که از لحاظ  ژنتیکی به این بیماری مبتلا شوند. اما به طور کلی این افراد ناهنجاری خاصی ندارند و می تواند مثل دیگران زندگی کنند .

وی اضافه کرد : تصویر غلطی از این بیماری در بین مردم وجود دارد  و باعث ترس آنان از این بیماری می شود در حالی که  بیماران صرع افراد خطرناکی نیستند و می توانند همچون بقیه افراد جامعه زندگی طبیعی داشته و به مدارج عالیه اجتماعی و علمی برسند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha