مدرس دانشگاه و دکترای منابع آب با بیان اینکه یک متر مکعب آب خاکستری (فاضلاب خانگی) 25 تا 45 متر مکعب منابع آبی زیر زمینی را آلوده می کند، گفت:درکلان شهری مانند تهران سالانه 700 میلیون متر مکعب آب به فاضلاب خانگی تبدیل می شود.

سلامت نیوز:مدرس دانشگاه و دکترای منابع آب با بیان اینکه یک متر مکعب آب خاکستری (فاضلاب خانگی) 25 تا 45 متر مکعب منابع آبی زیر زمینی را آلوده می کند، گفت:درکلان شهری مانند تهران سالانه 700 میلیون متر مکعب آب به فاضلاب خانگی تبدیل می شود.

داود رضا عرب روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: آبهای خاکستری بیشتر آبهای فاضلاب های خانگی هستند که اگر تصفیه شوند می توانند دوباره به چرخه مصرف بازگشته که با توجه به شرایط خشکسالی و کم آبی در کشور این موضوع از اهمیت زیادی برخودار است.

وی با بیان اینکه 70 درصد آب مصرفی در کشور به آبهای خاکستری تبدیل می شود، اظهار کرد: در کلان شهری مانند تهران سالانه 700 میلیون متر مکعب آب به فاضلاب یا همان آب خاکستری تبدیل می شود که تصفیه آن حجم زیادی آب را دوباره وارد چرخه مصرف می کند.

عرب ادامه داد: البته حجم اندکی از این آبها در کلان شهر تهران تصفیه می شود که آنهم به روش لوله گذاری از سطح شهر جمع آوری و به تصفیه خانه هایی در جنوب تهران منتقل می شوند که بعد از تصفیه برای آبیاری مزارع و باغ ها مورد استفاده قرار می گیرند.

وی افزود: البته بهتر بود هر منطقه تصفیه خانه مخصوص به خود را داشت و بدون نیاز به صرف هزینه زیاد برای جمع آوری آبهای خاکستری و انتقال آن به جنوب شهر، با هزینه کمتری صرف آبیاری فضای سبز همان منطقه می شد.

مدرس دانشگاه گفت:در برخی کشورها تا 13 بار از آب خاکستری استفاده می کنند و برخی نیز سیستم تصفیه آنها به حدی پیشرفته است که برای مصرف شرب کاربرد دارند.

وی افزود:البته طبیعت به طور خودکار توان خودپالایی دارد اما اگر حجم زیادی از این آبها وارد طبیعت شود از توان خودپالایی کاسته می شود.

عرب تاکید کرد:اگر بتوانیم از آبهای خاکستری به درستی استفاده کنیم کمک بزرگی به حفظ منابع آبی کشور کرده ایم زیرا دارای پتانسیل بسیار بالایی است.

وی گفت:البته باید در نظر داشته باشیم که تصفیه این آبها هم نیاز به انرژی برق دارد بنابراین بهترین راه صرفه جویی کمتر مصرف کردن آب است.

آب خاکستری، به انگلیسی Greywater ، آب بازیافتی یا فاضلاب های خانگی، به آبهای ضایعاتی (پساب) حاصل از فعالیت های معمول روزانه نظیر شستن لباس، شستشوی ظروف و حمام کردن است که می تواند برای اموری مانند آبیاری فضاهای سبز، سیفون توالت و مکان های نیازمند رطوبت زیاد همچون گلخانه ها، به مصرف مجدد برسد.

آب خاکستری تفاوت های زیادی با فاضلاب فضولات انسانی دارد و این فاضلاب ها را با نام گندآب ها (یا آب سیاه) می شناسند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha