هرچند مسوولان «سازمان جنگل‌ها، منابع طبیعی و آبخیزداری» كشور صدور هرگونه مجوز برای انجام عملیات در پارك ملی و جنگلی سرخه‌حصار و جاجرود را از سوی مدیران این سازمان رد می‌كنند و مدیران شهرداری تهران نیز از اساس منكر اجرای هر عملیات عمرانی در این پارك ملی و جنگلی هستند، اما مدارك به دست آمده حاكی است كه این مجوزها طی صورتجلسه‌ای میان شهرداری تهران و اداره كل جنگل‌ها و منابع طبیعی استان تهران، تنها یك هفته پس از هفته منابع طبیعی و درختكاری‌های نمادین، صادر شده است.

سازمان منابع طبیعی مجوز عبور از سرخه‌حصار را داد

سلامت نیوز: هرچند مسوولان «سازمان جنگل‌ها، منابع طبیعی و آبخیزداری» كشور صدور هرگونه مجوز برای انجام عملیات در پارك ملی و جنگلی سرخه‌حصار و جاجرود را از سوی مدیران این سازمان رد می‌كنند و مدیران شهرداری تهران نیز از اساس منكر اجرای هر عملیات عمرانی در این پارك ملی و جنگلی هستند، اما مدارك به دست آمده حاكی است كه این مجوزها طی صورتجلسه‌ای میان شهرداری تهران و اداره كل جنگل‌ها و منابع طبیعی استان تهران، تنها یك هفته پس از هفته منابع طبیعی و درختكاری‌های نمادین، صادر شده است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد،در این صورتجلسه كه در تاریخ ٢٤ اسفندماه ١٣٩٣ به امضای مدیركل وقت منابع طبیعی استان تهران، نماینده شهرداری منطقه ١٣ تهران، نماینده كارفرما و نماینده پیمانكار رسیده است و با عنوان « صورت مجلس تحویل زمین پروژه تونل شهید شوشتری» به ثبت رسیده است مختصات زمین موردنظر برای تجهیز كارگاه، نحوه درآوردن درختان از خاك و شیوه‌های كاشت دوباره آنها بیان شده است.

همچنین در این صورتجلسه با یادآوری هماهنگی صورت گرفته بین مدیران فوق، یعنی مهندس ذاكری شهردار منطقه ١٣ و دكتر عبدی‌نژاد، مدیركل منابع طبیعی وقت استان تهران و پیرو نامه شماره ٧٦٣٨٦/٢٤/٥١٣ مورخ ٢٥/١٢/٩٣، بر تحویل بخشی از زمین تجهیز و پورتال شمالی تونل بزرگراه شهید شوشتری (طبق پلان و نقشه پیوست) به پیمانكار طرح و ساخت قرارگاه سازندگی، تاكید شده است. اما مسوولان سازمان جنگل‌ها می‌گویند هیچ مجوزی برای این عملیات صادر نشده و هرگونه عملیات صورت گرفته در این محدوده، غیرقانونی بوده است.  در این نامه شرایط انجام كار به این صورت تعیین شده است:


١- محدوده كارگاه با استفاده از فنس و حصار همراه با رنگ‌آمیزی مناسب توسط پیمانكار فوق‌الذكر محصور خواهد شد كه عرض پورتال حدود ٦٥ متر و عرض محدوده مورد نظر جهت حصاركشی حدود ٨٠ متر است.


٢- پیمانكار موظف است محل تحویل كارگاه را با همان شرایطی كه روز اول تحویل شده در زمان اتمام كار تحویل نماینده  محترم شهرداری منطقه ١٣ كند.


٣- كلیه عملیات مربوط به پروژه از قبیل محصور كردن كارگاه توسط پیمانكار و نیز حفر گودهای جدید و انتقال درختان با حضور و نظارت نماینده اداره كل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران انجام گیرد.

مرحله دوم توافق
با وجود اینكه مسوولان منابع طبیعی می‌گویند مجوزی داده نشده؛ اما نامه‌ها خبر می‌دهند كه با ذكر شروط و شرایط، این مجوز داده شده است. در حالی كه این عملیات چه با رعایت این شروط و چه بدون آن، غیرقانونی و خلاف اصول صریح قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست است. چرا كه بر اساس این قانون، هرگونه عملیات در پارك‌های ملی و مناطق چهارگانه سازمان، منوط به تهیه گزارش ارزیابی و تایید آن از سوی كمیته ارزیابی سازمان حفاظت محیط زیست بوده و منابع طبیعی نمی‌تواند برای آن تعیین تكلیف كند.


بر اساس این نامه‌ها مجوز اداره كل منابع طبیعی استان تهران برای اجرای این صورت جلسه در تاریخ ١٩/١/١٣٩٤ با امضای مدیركل منابع طبیعی وقت استان تهران نیز به شرح زیر و با شماره ١٥٦/٦٧/٩٤ به ثبت رسیده است:
پیرو جلسه مورخ ٢٤/١٢/٩٣ با موضوع هماهنگی موارد اجرایی پروژه احداث بزرگراه شهید شوشتری عطف به نامه شماره ٧٦٣٨٦/٢٤/٥١٣ مورخ ٢٥/١٢/٩٣ بر اساس بازدید كارشناس این اداره كل از محل اجرای پروژه در پارك جنگلی سرخه‌حصار، قبل از سال جدید و در طول تعطیلات نوروز و در نهایت در مورخ ١٧/١/٩٤ موارد ذیل جهت استحضار و اقدام مقتضی تقدیم می‌شود:


١- با عنایت به سن درختان و میزان تاج و پوشش آنها، فاصله برای كاشت حداقل ٥×٥ متر می‌بایست باشد. این در حالی است كه جهت كاشت درختان پس از انتقال، محدوده مدنظر از مساحت لازم برخوردار نیست.


٢- در خصوص روش خارج كردن درختان، ضروری است از تجهیزات و دستگاه‌های مختص این عملیات كه در حال حاضر در اختیار سازمان بوستان و فضای سبز شهر تهران قرار دارد استفاده شود. در حالی كه مسوول محترم پارك سرخه‌حصار و پیمانكار مربوطه اذعان داشتند نسبت به كندن اطراف درختان، توسط كارگر با استفاده از بیل و خارج نمودن ریشه از خاك این عملیات انجام می‌گیرد كه این روش به لحاظ فنی، به سبب آسیب به ریشه و جدا شدن خاك از ریشه، مورد تایید نیست.


٣- با توجه به فصل و شرایط اقلیمی حاضر و نیز رویش جوانه و برگ تازه قطع شاخه‌ها و هرس آنها برای سبك سازی درختان و تسهیل در اجرای عملیات خارج كردن از خاك و نیز حمل و انتقال به عرصه مورد نظر جهت كاشت غیراصولی است. ضمن آنكه نظر به بعد مسافت بین محل اجرای پروژه اجرای بزرگراه تا محل غرس مجدد درختان، می‌بایست تمهید لازم در زمینه حمل و انتقال درختان اندیشیده شود تا امكان زنده‌مانی آنها فراهم شود.

سازمان جنگل‌ها: مجوزی داده نشده!
اما قائم مقام «سازمان جنگل‌ها و منابع طبیعی و آبخیزداری كشور» ، هرگونه مسوولیت را از سازمان خود سلب و مسوول تمام تحركات صورت گرفته در پارك ملی و جنگلی سرخه‌حصار را دستگاه حفاظت محیط زیست می‌داند.


ناصر مقدسی تاكید كرد كه مدیركل وقت منابع طبیعی استان تهران كه البته مدت كوتاهی است دیگر مسوول نیست به هیچ عنوان مجوزی برای انجام این عملیات صادر نكرده است؛ چرا كه اساسا آن منطقه پارك ملی است و متولی پارك‌های ملی و نماینده تام الاختیار دولت در این مكان‌ها طبق قانون، سازمان حفاظت محیط زیست است. او در ادامه گفت: «سازمان جنگل‌ها و منابع طبیعی در هیچ‌یك از مناطق حفاظت شده، اظهارنظری نمی‌كند و حق این كار را نیز ندارد.»


مقدسی كه خود در دورانی كوتاه، در سازمان حفاظت محیط زیست مدیریت كرده و نگاه صرفا تجاری بسیاری از مسوولان سازمان جنگل‌ها را ندارد، تاكید می‌كند كه در اجرای این پروژه نباید شتاب كرد و از نظر ما كار باید كارشناسی شود و در بخش‌هایی كه قرار است از داخل پارك ملی عبور كند، بهتر است مانند همه جای دنیا از پل‌های هوایی بلند استفاده شود كه به جنگل‌ها و حیات وحش منطقه آسیب وارد نشود. همچنان كه شهرداری برای ساخت پل صدر از همین روش استفاده كرده است.


با این همه اما پاسخ به چند پرسش مهم از سوی مسوولان سازمان جنگل‌ها و شهرداری تهران ضروری به نظر می‌رسد. نخست اینكه چرا با وجود ثبت چنین توافق‌هایی، آن را از دید رسانه‌ها پنهان كرده و در پاسخ به سوال «اعتماد» آن را كاملا نفی كرده‌اند؟ دوم اینكه آیا بركناری مدیركل سابق منابع طبیعی استان تهران، به دنبال همین تخلف صریح صورت گرفته است؟ اگر این‌گونه است بهتر نیست رسانه‌ها را به عنوان نمایندگان افكار عمومی نامحرم نشمرده و این عمل درخور تقدیر را به آنها اعلام كنیم؟ پرسش دیگر اینكه چرا شهرداری تهران به جای بیان حقیقت ماجرا و بیان اینكه مجوز منابع طبیعی را برای تجهیز كارگاه داشته، به تمامی، انجام هرگونه عملیات را رد می‌كند و ترجیح می‌دهد حتی برای تبرئه خودش نیز حقیقت را بیان نكند.  به نظر می‌رسد اتفاقاتی در پروژه احداث بزرگراه شهید شوشتری در شرف انجام است؛ اتفاقاتی كه امیدواریم بیش از این، خلاف تاكیدات مقام معظم رهبری برای مبارزه با تخریب جنگل‌ها حتی برای ساخت حوزه علمیه نباشد و توضیحات این سازمان‌ها این اتفاقات را برای افكار عمومی شفاف‌سازی كنند.


شهردار منطقه ١٣ برای بار دوم، به تماس تلفنی  پاسخ نداد.
طی هفته گذشته ورود شهرداری به پارك ملی و جنگلی سرخه‌حصار برای اجرای پروژه بزرگراه شهید شوشتری خبرساز شد. شهرداری تهران كه با این ورود و خاكبرداری شش هكتار اراضی جنگلی و مرتعی در این محدوده، درختان زیادی را از ریشه درآوره است، به تمامی، منكر انجام این عملیات شد و تاكید كرد كه این پروژه فقط با مجوز سازمان حفاظت محیط زیست عملی خواهد شد. اما مدیركل محیط زیست استان تهران انجام این عملیات را تایید كرد و از اخذ حكم قضایی برای توقف آن سخن گفت. همچنین چهارشنبه گذشته سازمان بازرسی كل كشور به ماجرا ورود كرد تا به این تخلف محرز رسیدگی كند. این نخستین باری نیست كه شهرداری برای انجام عملیات عمرانی محیط زیست را قربانی می‌كند. پیش از نیز در سال‌های گذشته شهرداری تهران برای اتصال بزرگراه همت به اتوبان شهید زین‌الدین و به بهانه كاهش بار ترافیكی شهر و كاهش آلودگی هوا، محیط زیست را تخریب كرده بود. همچنین شهرك‌سازی‌های گسترده در شمال و غرب تهران با تراشیدن كوه‌ها از نمونه‌های دیگر این تخریب‌هاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha