انجمن حمایت از بیماران کلیوی ایران با انتقاد از دیدگاه‌های فرافکنانه رئیس اداره پیوند وزارت بهداشت،درباره دیوارنویسی فروش کلیه در معابر توضیحاتی ارائه کرد و راهکار عملی و اجرایی مسئول اداره پیوند وزارت بهداشت را دراین باره مطالبه کرد.

اختلاف وزارت بهداشت با انجمن حمایت از بیماران کلیوی ایران بالا گرفت

سلامت نیوز:انجمن حمایت از بیماران کلیوی ایران با انتقاد از دیدگاه‌های فرافکنانه رئیس اداره پیوند وزارت بهداشت،درباره دیوارنویسی فروش کلیه در معابر توضیحاتی ارائه کرد و راهکار عملی و اجرایی مسئول اداره پیوند وزارت بهداشت را دراین باره مطالبه کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم، انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی ایران در اطلاعیه ای رسمی نسبت به اظهارات اخیر رئیس اداره پیوند وزارت بهداشت که در رسانه‌های گروهی منتشر شده بود پاسخ داد. در این باره معاونت ارتباطات و اموربین الملل انجمن بیماران کلیوی عنوان کرده است که دکتر کتایون نجفی زاده چند روز قبل با انتشارم مقاله ای اعلام کرده بود:"در شرایط فعلی انجمن بیماران کلیوی نباید اجازه دهد، ارتباط بین اهداکننده و گیرنده کلیه غیرفامیل شکل بگیرد. اما سؤالی که اداره پیوند از انجمن می‌پرسد این است که اگر نظارت‌ها دقیق است پس این اطلاعیه‌های روی دیوار چیست؟ اگر انجمن محکم جلوی خرید و فروش غیر‌قانونی کلیه بایستد و اجازه ندهد گیرنده و دهنده عضو همدیگر را پیدا کنند، این ارتباط از بین می‌رود. از این پس نظارت‌های اهدای کلیه مستقیم بر عهده وزارت بهداشت خواهد بود ضمن آنکه اگر ثابت شود، دهنده عضو از افراد فامیل، همکلاسی و معلم است، وزارت بهداشت با این مسأله مخالفت نکرده و تمام این افراد به گیرنده اهدا خواهد شد. اما این مسأله در مورد افراد غریبه کاملاً منتفی است."

انجمن بیماران کلیوی نیز در واکنش به این اظهارات اعلام داشت: به نظر می‌رسد رئیس اداره پیوند وزارت بهداشت متاسفانه نمی‌دانند که نظارت بر نصب و درج آگهی و دیوارنویسی فروشندگان کلیه که در سطح معابر، خیابان‌ها و اطراف بیمارستان‌های کشور به شکل گسترده صورت می‌پذیرد به هیچ عنوان بر عهده انجمن بیماران کلیوی نبوده و نیست.

چرا که ما متولی حمایت اجتماعی از بیماران کلیوی هستیم و زمانی که فردی برای فروش کلیه اقدام می‌کند همانند سایر ناهنجاری‌های اجتماعی به طور قطع می‌بایست سایر دستگاه‌ها و نهادهای دست اندرکار و دارای مسئولیت وارد شوند. حال سئوال اینجاست که انجمن بیماران کلیوی براساس کدام قوانین و ضوابط و با کدام عوامل قانونی و اجرایی مسئول برخورد با افرادی است که برای فروش کلیه از طریق درج آگهی در خیابان‌ها و حتی فضای مجازی اقدام می‌کنند؟!

نکته دوم: آیا زمانیکه اهدا کننده کلیه و بیمار نیازمند به کلیه می‌بایست برای انجام آزمایش‌های تخصصی مراجعه کنند از نظر عملی چقدر امکان دارد که آنها با یکدیگر روبرو نشوند؟! ضمن اینکه پرسش ما اینست که راهکار عملی و اجرایی مسئول اداره پیوند وزارت بهداشت دراین باره چیست؟

نکته سوم: پرسش ما از مسئول اداره پیوند اینست که آیا نمی‌دانند طی 25 سال گذشته تمامی عملیات مربوط به پیوند کلیه در سراسر کشور با زحمات و تلاش‌های صادقانه همکاران سختکوش و نیکوکار انجمن از طریق ده‌ها شعبه و نمایندگی این انجمن در سراسر کشور صورت گرفته است؟ و موفقیت‌های امروز کشور که خیلی‌ها به آن افتخار می‌کنند نتیجه تلاش‌های چه کسانی بوده است؟

نکته چهارم: براساس تمامی مستندات موجود، انجمن بیماران کلیوی به‌عنوان بنیانگذار پیوند اعضا از مرگ مغزی این افتخار را همواره برای خود محفوظ می‌داند و به آن به عنوان سند افتخار ملی می‌بالد که با تلاش‌های فراوان صورت گرفته و پیگیری‌های به‌عمل آمده این انجمن و برخی از پزشکان دلسوز سرانجام پس از دریافت فتاوی مراجع عظام تقلید از جمله حضرت امام -ره- موفق به تصویب و اجرایی شدن قوانین پیوند اعضا از مرگ مغزی شد و سالها نیز در این راستا تلاش‌های بی‌منت صورت گرفت و همچنان نیز این تلاش‌ها در حال انجام است.

نکته پنجم: پرسش دیگرما اینست که چرا پیوند کلیه که هر ساله روند روبه رشد داشته است در سال گذشته و با حضور خانم دکتر نجفی زاده در راس مسئولیت اداره پیوند وزارت بهداشت در سال 1393 نه تنها هیچ افزایشی نداشته, بلکه حدود 400 مورد پیوند کلیه چه در مرگ مغزی چه در پیوند از زنده کمتر بوده است.

تعداد پیوند از مرگ مغزی در سال 93 دستکم به نسبت سال قبل از آن دویست مورد کاهش داشته است؟ ضمن اینکه متولی پیوند از مرگ مغزی به طور مستقیم وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی هستند و انجمن بیماران کلیوی دراین باره مسئولیتی ندارد.

نکته ششم: آیا مسئول اداره پیوند وزارت بهداشت فراموش کردند که در آخرین جلسه سال گذشته که هیات مدیره این انجمن به‌عنوان میهمان به جلسه شورای دیالیز و پیوند دعوت شده بودند و پس از مباحث مختلف، ریاست انجمن بیماران کلیوی به طور رسمی اعلام کرد که با کمال میل حاضر است تمامی مسائل مربوط به عملیات اجرایی و هماهنگی پیوند کلیه را به‌طور یکجا به وزارت بهداشت واگذار کند. که البته این موضوع به شدت با مخالفت اکثریت اعضای حاضر درجلسه روبرو شد. بنابراین انتظار می‌رود به جای برخی فرافکنی‌ها درباره مسائل مربوط به پیوند کلیه، طبق تاکید وزیر بهداشت به فکر چاره ای اساسی دراین باره بود. چراکه رفع مشکلات پیوند کلیه بیش از بیست هزار بیمار نیازمند پیوند نیازمند برنامه ریزی‌های جدی و تلاش‌های گسترده و تعاملات حداکثری میان وزارت بهداشت و انجمن بیماران کلیوی و سایر دستگاه‌ها و نهادهای مربوطه است. انجمن بیماران کلیوی نیز در راستای ماموریت‌های تعریف شده بر طبق اساسنامه مصوب و همانند سنوات گذشته آماده هر نوع همکاری و اقدام درباره گسترش روز افزون پیوند کلیه از طریق مرگ مغزی و اهدای عضو از سوی خانواده‌های بیماران بوده و است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha