رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری ضمن قدردانی از معاونت حقوقی ریاست جمهوری بابت پاسخ صریح و روشنی که به استعلام سازمان تامین اجتماعی در رابطه با کسر حق بیمه از مزایای کارگران دادند، گفت: این کار اگرچه دیرهنگام بود اما خواسته قانونی کارگران را محقق کرد.

سلامت نیوز: رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری ضمن قدردانی از معاونت حقوقی ریاست جمهوری بابت پاسخ صریح و روشنی که به استعلام سازمان تامین اجتماعی در رابطه با کسر حق بیمه از مزایای کارگران دادند، گفت: این کار اگرچه دیرهنگام بود اما خواسته قانونی کارگران را محقق کرد.

حسن صادقی روزدوشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه کسر نشدن حق بیمه از مزایای کارگران اجحاف در حق آنان است، اظهار داشت: از زمانی که بن کارگران به صورت نقدی به آنان پرداخت شد می بایست حق بیمه مربوط به آن نیز به سازمان تامین اجتماعی واریز می شد که به صورت غیر قانونی و در نتیجه برخی فشارها این کار انجام نشده است.

صادقی گفت: قانون تامین اجتماعی با صراحت اعلام می دارد که تمامی حقوق و مزایای کارگران باید مبنای کسر حق بیمه باشد ولی این قانون مهم و تاثیرگذار بر زندگی کارگران برای سال های متمادی به درستی اجرا نشد و کسانی که در سنوات گذشته مانع اجرای این قانون شدند به کارگران ظلم کردند.

وی ادامه داد: در دولت تدبیر و امید انتظار داشتیم که این خواسته جامعه کارگری در اسرع وقت محقق شود ولی متاسفانه به دلیل برخی فشارها روال نادرست و غیرقانونی گذشته در سال گذشته نیز ادامه یافت ولی باز هم اقدام اخیر دولت و سازمان تامین اجتماعی قابل تقدیر است.

رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری اظهار امیدواری کرد که سازمان تامین اجتماعی بتواند با دریافت حق بیمه مربوط به مزایای جانبی کارگران کیفیت خدمات خود را ارتقا دهد و امکان رضایتمندی بیمه شدگان و بازنشستگان را فراهم کند.

معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی نیز پیشتر در این باره اعلام کرد: دریافت حق بیمه از حقوق و مزایای بیمه شدگان توسط این سازمان براساس قانون و مقررات مصوب مبادی قانونگذاری کشور انجام می شود.

محمدحسن زدا افزود: بر اساس قانون تامین اجتماعی مکلف به دریافت حق بیمه بر اساس تمام دریافتی های مستمر بیمه شدگان اعم از مزد، حقوق و سایر مزایا هستیم.

زدا در رابطه با دریافت حق بیمه از مزایای انگیزه ای بیمه شدگان از جمله بن های کارگری اظهار داشت: این موضوع بر اساس روال قانونی و با استعلام از معاونت حقوقی ریاست جمهوری در دستور کار سازمان تامین اجتماعی قرار گرفته و با اجرای این قانون یکی از خواسته های برحق جامعه کارگری و بیمه شدگان تامین اجتماعی محقق شده است.

وی اظهارداشت: براساس بند 5 ماده 2 قانون تامین اجتماعی مصوب سال 1354 مزد یا حقوق یا کارمزد در این قانون شامل هرگونه وجوه و مزایای نقدی یا غیرنقدی مستمر است که در مقابل کار به بیمه شده داده می شود.

زدا ادامه داد: براساس قانون تامین اجتماعی تمام وجوه دریافتی کارگران، مشمول کسر حق بیمه است و این قانون از سال تصویب یعنی سال 1354 مبنای عمل سازمان بوده است.

به گفته زدا، بر اساس اعلام معاونت حقوقی ریاست جمهوری ماخذ کسر حق بیمه به لحاظ موضوعی در دایره شمول قانون تامین اجتماعی قرار دارد و کسر حق بیمه از مزایای رفاهی که به طور مستمر پرداخت می شود، منطبق با احکام قانونی مربوطه از جمله بند 5 ماده 2 و مواد 28 و 30 قانون تامین اجتماعی و ماده 148 قانون کار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha