یکشنبه ۳ دی ۱۳۸۵ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 150

باروری در اكثر فرهنگ ها از ارزش بالایی برخوردار است و آرزوی بچه دار شدن یكی از اساسی ترین محرك های انسانی است.

ناباروری چیست؟

بارداری و مادر شدن، برای زنان از پایه های تكاملی هستند و در فرهنگ ما شدیداً مورد تاكید قرار گرفته اند. اگر تلاش در جهت بچه دار شدن با شكست مواجه شود می تواند به تجربه احساسی مخربی تبدیل گردد. ناباروری به عدم وقوع بارداری با وجود 12 ماه مقاربت صحیح بدون استفاده از روش های جلوگیری اطلاق می شود و نازایی نشان دهنده عدم توانایی زوج در باروری است.

ناباروری هم بر زنان و هم بر مردان در همه ی كشورهای جهان تاثیر دارد. در واقع ناباروری اغلب اثرات ژرف در كوتاه مدت یا دراز مدت بر افراد درگیر با این مساله دارد و آنان را در معرض فشارهای خانوادگی و اجتماعی قرار می دهد. بر اساس برآوردهای سازمان جهانی بهداشت بین 8% تا 12% كل زوج های جهان نوعی ناباروری در طول زندگی باروری خود تجربه می كنند، یعنی 50تا 80میلیون نفر در جهان درگیر این مساله هستند. ناباروری نخست و اولیه به عنوان ناتوانی زن برای باردار شدن، به رغم قرار گرفتن بارداری به مدت یك سال تعریف شده ااست در حالی كه ناباروری ثانویه به ناتوانی آن دسته از زنان اشاره دارد كه قبلاً بارداری داشته اند.

عمده موارد ناباروری اولیه و ثانویه از عواقب بیماری های مقاربتی درمان نشده ( به ویژه سوزاك، بیماری التهابی لگن ) یا عوارض پس از تولد یك بچه یا عواقب پس از سقط جنین غیر بهداشتی و غیر قانونی است. در موراد ناباروری انجام مشاوره پزشكی و معاینات بالینی بسیار كمك كننده است. معاینات اولیه پس از یك سال از مرد شروع می شود زیرا در حدود نیمی از موارد نازایی مربوط به مردان است. از طرف دیگر بررسی های مربوط به زنان پیچده تر و پرهزینه تر می باشد. در صورتی كه مرد مشكلی نداشته باشد، بررسی های مربوط به زن انجام می گیرد. از آنجایی كه بررسی نازایی روند نسبتاً طولانی دارد باید با حوصله پیگیری شود و مشاركت زوج در مشاوره های خانوادگی و ارائه اطلاعات صحیح در مورد آینده درمان از موارد مهم به شمار می رود.

امروزه با پیشرفت روش های جدید در درمان نازایی، حتی در مواردی كه درمان مشكل به نظر می رسد، زوجین دارای فرزند می شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha