سروکله «متیل فنیدات» یا آنطور که خیلی از مصرف‌کنندگان صدایش مــی‌کنـند « ریتالین» از وقتی پیدا شد که «آمفتامین»‌ها مورد توجه قرار گرفتند.

سلامت نیوز: سروکله «متیل فنیدات» یا آنطور که خیلی از مصرف‌کنندگان صدایش مــی‌کنـند « ریتالین» از وقتی پیدا شد که «آمفتامین»‌ها مورد توجه قرار گرفتند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، آمفتامین‌ها در دنیای شیمی و جهان پزشكی سابقه زیادی دارند اما مصرف غیرمجاز آنها دست‌كم در ایران از كشف‌های نسل جدید است. دارو‌هایی كه بیشتر برای درمان بیش‌فعالی، برخی از مبتلایان به افسردگی تجویز می‌شود، چندسالی است به‌عنوان «داروی شب امتحان» مورد توجه قرار گرفته‌اند. ریتالین یكی از همین آمفتامین‌هاست كه محبوبیت بیشتری پیدا كرده است. انگار گوش جوان‌تر‌ها خیلی بدهكار توصیه‌های پزشكان نیست كه می‌گویند ریتالین باید فقط با تشخیص متخصص مصرف شود و فروش این داروها بدون نسخه پزشك مجاز نیست. براساس گزارش‌های عینی از داروخانه‌های مجاور خوابگاه دانشجویان، مصرف ریتالین با مناسبت‌های موضوعی مانند فصل امتحانات و كنكور به نوعی ارتباط مستقیمی دارد و در این زمان‌ها تا 50درصد مصرف این دارو افزایش می‌یابد. پیش از این بعضی رسانه‌ها با انتشار گزارش‌هایی مدعی شده بودند كه از هر 10دانشجو 6نفر سابقه مصرف ریتالین دارند.

    هشدار جدی

شاید پیش از این می‌شد آمار رسانه‌ها را به‌دلیل تمایل آنها به بالابردن اعداد با هدف دیده‌شدن، غیرمستند و بعد هم غیرقابل‌قبول دانست اما حالا زنگ خطر را معاون كاهش تقاضای ستاد مبارزه با موادمخدر به صدا درآورده و هشدار‌هایی داده كه عمق فاجعه را مشخص می‌كند؛ اینكه گاهی این مشاوران تحصیلی هستند كه مصرف چنین قرص‌هایی را توصیه می‌كنند.

پرویز افشار با بیان اینكه مصرف دوز‌ بالای ریتالین خطر سنكوب و مرگ را در پی‌دارد، از وزارت بهداشت می‌خواهد تا نظارت بر داروخانه‌ها در فروش ریتالین در ایام امتحانات را افزایش دهد. وی می‌گوید: «در مورد اینكه میزان فروش ریتالین در این ایام چه مقدار افزایش پیدا می‌كند آمار دقیقی وجود ندارد اما آنچه مسلم است ریتالین به‌ عنوان یك دارو كه فروش آن بدون نسخه پزشك ممنوع است برای افزایش تمركز در شب‌های امتحان مصرف می‌شود.»

افشار از سوءاستفاده قاچاقچی‌ها با اشاره به تبلیغات اغواگرایانه در تشویق قشر تحصیلكرده به استفاده از ریتالین می‌گوید: «آنها ریتالین را به‌عنوان قرص شب‌های امتحان به جوانان معرفی و یكی از اثرات ریتالین را افزایش تمركز عنوان كرده‌اند. در مورد اینكه تجویز ریتالین از سوی مراكز مشاوره تحصیلی انجام شده باشد، اطلاع موثقی نداریم اما ممكن است مشاورانی باشند كه از این جنس كارها انجام دهند كه قطعا خلاف است و خواهش می‌كنیم از مردم این موارد را به ما گزارش دهند.»

    از اضطراب تا مرگ

هشدارها درباره افزایش مصرف ریتالین در شب امتحان در حالی است كه مصرف این دارو در كوتاه‌مدت ممكن است موجب افزایش تمركز شود اما در بلندمدت صدمات جبران‌ناپذیری مانند وابستگی ایجاد می‌كندهرچند این دارو مانند سایر محرك‌ها وابستگی جسمی ندارد، اما وابستگی روحی و روانی در مصرف‌كننده ایجاد می‌كند.

آنهایی كه از فروش این دارو سود می‌كنند چنین تبلیغ می‌كنند كه دانش‌آموز با مصرف ریتالین كمتر می‌خوابد، ‌تمركز بیشتری دارد، ساعت‌های بیشتری درس می‌خواند و نمرات بهتری می‌گیرد، درحالی‌كه هدیه این دارو به مصرف‌كننده‌های غیرمجاز چیزی جز اضطراب، بیقراری، افزایش ضربان قلب و سنكوب و مرگ در دوزهای بالا نیست. ریتالین در داروخانه‌ها هست و باید با نسخه توزیع شود اما مثل خیلی داروهای دیگر می‌شود به راحتی آن را تهیه كرد. همین راحتی در تهیه این داروی خطرناك باعث شده تا یك مقام رسمی در تقاضای ستاد مبارزه با موادمخدر در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس از وزارت بهداشت بخواهد دست‌كم در ایام امتحانات، بیشتر مراقب توزیع آن باشد.

    مصرف زیاد ترامادول و تمركز بر عطاری‌ها

رئیس پلیس مبارزه با مواد‌مخدر كشور گفت: قرص‌های ترامادول در اصلاحیه قانون مبارزه با مواد‌مخدر از داروهای طیف سوم شناخته شده و پراكندگی مصرف، تولید و توزیع ترامادول در ایران هشدار‌دهنده است. علی مویدی با اشاره به اینكه دستگاه‌های متولی باید نظارت كافی و ساماندهی لازم در تولید، توزیع و مصرف قرص‌های ترامادول داشته باشند، افزود: این قرص به شیوه‌های مختلف در دسترس مردم قرار می‌گیرد. قطعا با مشاهده و تخلف و توزیع غیرمجاز قرص‌های ترامادول در عطاری‌ها و داروخانه‌ها با‌ آنها برخورد قانونی و قاطع می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha