سلامت نیوز: معاون درمان بیمارستان فوق‌تخصصی نورافشار در کنفرانس ماهانه انجمن علمی جراحان ارتوپدی ایران  گفت: شکستگی‌های باز با عوارض جدی همراه است و مصدوم باید در کمتر از 3 ساعت به مراکز درمانی ارجاع داده شود. همچنین شکستگی‌های باز به جهت اینکه دیرتر جوش می‌خورند احتمال عفونی شدن و قطع عضو در آنها زیاد است.

به گزارش روابط عمومی انجمن جراحان ارتوپدی ایران دکتر ذبیح‌الله حسن‌زاده گفت: شکستگی‌های باز از جمله شکستگی‌هایی محسوب می‌شوند که با عوارضی جدید همراه هستند. به جهت اینکه کشور ما دچار حوادث ترافیکی زیاد است و سالانه بیش از 20 هزار کشته و 200 هزار مجروح را متحمل می شود و ناتوانی‌های زیادی را ایجاد می‌کند. بخشی از این شکستگی‌ها باز هستند که در محیط‌های آلوده ، جاده، مزارع، محل کار، کارخانه‌ها و زمین‌های ورزشی شکستگی‌های باز ایجاد می‌شود.

وی اظهار داشت: شکستگی‌های باز به جهت اینکه دیرتر جوش می‌خورند احتمال عفونی شدن و قطع عضو در آنها زیاد است و هزینه‌های زیاد و جراحی‌های متعددی را در بر دارد.

دکتر حسن‌زاده ادامه داد: اگر فردی دچار شکستگی باز شود و از پانسمان استریل و اقدامات به جا و سرعت در انتقال و رسیدن به مرکز درمانی کمتر از 3 ساعت در مورد وی صورت گرفته باشد پیش‌آگهی او متفاوت خواهد بود و این موضوع می‌تواند او را از بیماری مزمن یا قطع عضو نجات دهد.

عضو مرکز تحقیقات ترومای دانشگاه بقیة الله الاعظم گفت: اگر فردی دچار شکستگی باز شد و دسترسی به مراکز درمانی نبود با گاز استریل مرطوب یاروسریتمیز محل شکستگی را ببندید و زخم را دستکاری نکنید. در آن هنگام از محل شکستگی چندین عکس بیندازید تا اگر نیاز معاینه توسط چند پزشک بود زخم‌های بیمار به طور مکرر باز نشود.

وی افزود:‌همچنین توصیه می‌شود فرد مصدوم را کمتر از سه ساعت به مرکز درمانی برسانید. اگر کمتر از سه ساعت برای بیمار آنتی‌بیوتیک توصیه شود یک سطح جلوتر خواهد بود.

وی با بیان تدوین گایدلاین (راهنمای بالینی)، اظهار داشت: برای شکستگی‌های باز در حال تدوین گایدلاین و بازنگری آن هستیم و پس از آناین راهنما را به وزارت بهداشت ارجاع می‌دهیم وزارتخانه یکسالاینگایدلاینرااجرا می‌کند و پس از ارزیابی مجدد آن را به شکل پروتکل در می‌آورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha