می‌گویند میزان اعتیاد زنان در سال‌های اخیر بیشتر شده اما چرا چنین اتفاقی در كشور ما افتاده است؟ بخشی از این اتفاق یك امر عادی است، با توجه به تحولاتی كه در زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در كشور ما به وجود آمده، هرچه جلوتر می‌رویم میزان حضور زنان درجامعه بیشتر می‌شود.

سلامت نیوز:می‌گویند میزان اعتیاد زنان در سال‌های اخیر بیشتر شده اما چرا چنین اتفاقی در كشور ما افتاده است؟ بخشی از این اتفاق یك امر عادی است، با توجه به تحولاتی كه در زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در كشور ما به وجود آمده، هرچه جلوتر می‌رویم میزان حضور زنان درجامعه بیشتر می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه قانون ،در زمان‌های گذشته، این حضور نزدیك به صفر بود.منظورمان از حضور، حضور اقتصادی است، چون زنان كشاورز در گذشته دوشادوش همسران‌شان در زمین كار می‌كردند. در واقع زنان در كسب و كار امروز چندان نقشی نداشتند. اما امروز آنها این نقش را پررنگ كردند و وارد جامعه شدند و بیشتر از گذشته در فعالیت‌های اقتصادی دخیل شدند. هرچه این حضور اجتماعی بیشتر می‌شود، جنبه‌های آسیب‌شناختی قضیه هم بیشتر می‌شود.

زنی كه وارد فعالیت‌های اقتصادی نشده، كمتر دچار ورشكستگی می‌شود و كمتر سر از زندان در می‌آورد. زنانی كه فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادیشان را افزایش می‌دهند، خواه ناخواه آسیب می‌بینند. بخش عمده‌ای از آسیب‌های اجتماعی‌ای كه امروزه دامنگیر زنان شده، به خاطر همین حضور بیشتر است. اما در عین حال مسائل دیگری هم در این میان دخیل هستند.

براساس آمارها، میزان زنان سرپرست خانوار نسبت به 10 سال گذشته، تقریبا دو برابر شده است. این نشان می‌دهد زنان مسئولیت‌های بیشتری را نسبت به گذشته به دوش می‌كشند و قاعدتا ممكن است به خاطر این مسئله دچار آسیب هم شوند. از طرف دیگر، اعتیاد بانوان بیشتر تبعی است. معمولا در خانواده‌هایی كه مردان معتاد هستند، زنان هم به مخدر آلوده می‌شوند.

در خانواده‌ای كه پدر معتاد است امكان اعتیاد همسر و فرزندان بیشتر می‌شود. آمارها عموما حاكی از آن است كه بخش عمده‌ای از اعتیاد زنان ناشی از اعتیاد همسران و زندگی در یك خانواده نابسامان است. بخش دیگری از این اتفاق، فقر است. متاسفانه به دلیل مشكلات اقتصادی عدیده در كشور، عوارض و آسیب‌های اجتماعی زیادی در كشور پدیدار شده است.

میزان فرار دختران از مناطق محروم بالا رفته، فرار هم مقدمه‌ای است بر به وجودآمدن آسیب‌های اجتماعی از جمله فحشا و بعد از آن اعتیاد. آمارها نشان می‌دهد متاسفانه میزان فحشا هم در جامعه افزایش داشته. براساس آماری كه سازمان بهزیستی در دو سال گذشته منتشر كرده، حتی سن فحشا در بین زنان سیر نزولی دارد. وقتی فرد درگیر فحشا می‌شود، برای اینكه فشارهای ناشی از این اتفاق را در درونش كاهش دهد، ناخودآگاه به سمت اعتیاد می‌رود. بالا رفتن میزان فحشا مخصوصا در میان زنان چون بیشتر در زنان رواج دارد، میزان اعتیاد را هم بالا می‌برود.

بنابراین، این هم می‌تواند یكی از دلایلش باشد. نكته دیگری كه باید به آن دقت كنیم این است كه میزان ریسك‌پذیری در زنان امروزی بسیار بیشتر شده. در گذشته به دلیل قبح حضور زنان در اجتماع، این قشر كمتر دچار آسیب‌های اجتماعی می‌شدند اما الان این قبح‌ها شكسته و زنان دست به كارهایی می‌زنند كه زمانی فقط برای مردان رایج بود.

به عنوان مثال، ویراژ دادن در خیابان!  امروزه دخترانی را در خیابان‌ها می‌بینیم كه با اتومبیل‌هایشان در خیابان‌ها ویراژ می‌دهند، در حالی كه این اتفاق در گذشته فقط برای پسران جوان رخ می‌داد. این ریسك‌پذیری در حوزه‌های دیگر هم وارد شده و زنان جرات و جسارت بیشتری پیدا كرده‌اند. نكته بعدی این است كه سطح انتظار زنان از اجتماع و زندگی بالا رفته اما از آن طرف، متاسفانه فرصت‌ها برای آنها نسبت به این انتظارات محدودتر است. معمولا روانشناسان می‌گویند وقتی چنین موقعیتی اتفاق می‌افتدافراد بیشتر احساس ناكامی می‌كنند. به عنوان مثال زنان تمام تلاش‌شان را می‌كنند تا در اجتماع ترقی كنند اما هنوز محدودیت‌های پیشین بر رفتارهایشان اعمال می‌شود، شرایط برای اشتغال آنان كمتر است و فرصت‌های لازم برای بهره‌گیری از پتانسیل‌هایشان كمتر است. همه اینها باعث ناكامی، سرخوردگی و احتمال زیاد گرایش به مواد مخدر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha