دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۱
کد خبر: 150031

بسیاری از مردم در فصل بهار دچار عطسه و خس خس سینه به علت آلرژی‌های فصلی می‌شوند. یک تیم تحقیقاتی از موسسه تحقیقات مرکز بهداشت دانشگاه مک گیل در بیمارستان کودکان مونترال در کانادا در حال تولید واکسنی است که باعث می‌شود واکنش ایمنی بدن بدون ایجاد آلرژی باشد. این رویدادی است که می‌تواند نویدبخش از راه رسیدن روزهای بدون آلرژی باشد.

سلامت نیوز:بسیاری از مردم در فصل بهار دچار عطسه و خس خس سینه به علت آلرژی‌های فصلی می‌شوند. یک تیم تحقیقاتی از موسسه تحقیقات مرکز بهداشت دانشگاه مک گیل در بیمارستان کودکان مونترال در کانادا در حال تولید واکسنی است که باعث می‌شود واکنش ایمنی بدن بدون ایجاد آلرژی باشد. این رویدادی است که می‌تواند نویدبخش از راه رسیدن روزهای بدون آلرژی باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،از آنجا که آلرژی‌ها و آسم شرایط مادام العمری است که اغلب در دوران کودکی شروع شده و اکنون هم هیچ درمانی برای آن وجود ندارد، این یافته‌ها که در نشریه ماکوسال ایمونولوژی منتشر شده می‌تواند پیامدهای بالینی بسیار مهمی داشته باشد.

دکتر کریستین مک کوکر، پزشک متخصص آلرژی در بیمارستان کودکان مونترال و یکی از محققان ارشد این تیم می‌گوید: مطالعه ما برای اولین‌بار روش بالقوه‌ای را برای جلوگیری از آلرژی ارائه می‌کند که در آن واکنش ایمنی بدن به‌گونه‌ای هدایت می‌شود که به واکنش‌های آلرژیک منجر نشود. این کشف بسیار امیدوارکننده بوده و اساس کار آن استفاده از قطره یا اسپری بینی است.

برآورد می‌شود 20 تا 30 درصد از مردم از طیف وسیعی از آلرژی‌ها رنج می‌برند. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که از هر 13 نفر کانادایی یک نفر از یک حساسیت غذایی قابل توجه رنج می‌برد. علت این‌که چرا آلرژی‌ها روزبه‌روز بیشتر می‌شود هنوز توضیح مشخصی ندارد؛ اما اعتقاد بر این است که همه کودکان با پتانسیل توسعه و پیشرفت آلرژی به دنیا می‌آیند. کودکانی بدون آلرژی دارای تغییراتی در سیستم ایمنی در جهت واکنش غیرآلرژیک به مواد حساسیت‌زای اطراف هستند. اما آنهایی که مبتلا به توسعه آلرژی‌ها هستند دارای چنین تغییری هنگام قرار گرفتن در معرض مواد آلرژی‌زا نیستند.

دکتر مک کوکر و تیمش کار روی مولکول خاصی موسوم به STAT6 را آغاز کردند که در توسعه واکنش‌های آلرژیک اهمیت دارد. آنها فکر می‌کردند اگر بتوانند این مولکول را مهار کنند، می‌توانند علائم بیماری‌های آلرژیک تنفسی مانند آسم را در حیوانات آلرژیک کاهش دهند. آنها همچنین امیدوارند که بتوانند به‌طور کامل از توسعه آلرژی‌ها جلوگیری کنند. برای این کار آنها یک پپتید بازدارنده به نام STAT6-IP را تولید کردند که از طریق قطره بینی به نوزادان موش داده شد.

دکتر مک کوکر می‌گوید: با دادن این پپتید قبل از ظهور آلرژی‌ها می‌توانیم سیستم ایمنی بدن را آموزش دهیم.

بنابراین پس از دادن قطره، واکنش آلرژیک به برخی مواد آلرژی‌زا در موش‌ها مشاهده نشد، زیرا سیستم ایمنی بدن آنها آموخته بود که مواد حساسیت‌زا را تحمل کند. موضوع جالب توجه این که فقط کافی است شما این پپتید را مصرف کنید تا سیستم ایمنی شما را به‌گونه‌ای راهنمایی کند که واکنش آلرژیک از خود نشان ندهد. پس از آن دیگر مهم نیست که آیا یک کودک در معرض آلرژی زاها قرار بگیرد یا یک موش یا گربه، زیرا سیستم ایمنی بدن دیگر یک واکنش حساسیتی تهاجمی از خود نشان نخواهد داد.

محققان اکنون در حال مطالعه اثر این پپتید هستند تا ببینند در چه زمینه‌های دیگری این نوع آموزش سیستم ایمنی می‌تواند از بروز بیماری‌ها مانند حساسیت غذایی جلوگیری کند. آنها امیدوارند تا نتایج این کشف را به آزمایش‌های بالینی انسان منتقل کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha