دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۷
کد خبر: 150042

خال یک ضایعه پوستی مسطح یا برجسته است که به دلیل برهم خوردن ترکیب طبیعی بافت پوست بر اثر عملکرد غیر طبیعی رنگدانه‌های پوست ایجاد می‌شود. خال یک ضایعه خوش خیم است و نیاز به درمان ندارد.

سلامت نیوز:خال یک ضایعه پوستی مسطح یا برجسته است که به دلیل برهم خوردن ترکیب طبیعی بافت پوست بر اثر عملکرد غیر طبیعی رنگدانه‌های پوست ایجاد می‌شود. خال یک ضایعه خوش خیم است و نیاز به درمان ندارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ضمیمه خانواده روزنامه اطلاعات،معمولا بیشتر خال‌ها قبل از سن ۲۵ سالگی ایجاد می‌شوند و به آنها خال‌های اکتسابی می‌گویند. به طور متوسط هر فردی ممکن است بین۲۰ تا۴۰ خال در بدنش داشته باشد. به مرور زمان خال‌ها کم رنگ، بزرگ و برجسته می‌شوند. علاوه بر این برخی خال‌ها مادر زادی هستند و معمولا در هنگام تولد کمرنگ و نامشخص هستند و به مرور زمان اما به کندی رشد می‌کنند. کسی نمی‌تواند جلوی ایجاد خال را بگیرد اما محافظت از پوست در برابر آفتاب می‌تواند کمی از ایجاد خال در پوست پیشگیری کند.

معمولا پزشکان توصیه می‌کنند که خال‌های مادرزادی را برداریم و یا در مراقبت‌های پوستی به آنها توجه کنیم. چون خال‌های مادر زادی احتمال سرطانی شدن بیشتری دارند. به ویژه اگر خال‌های بزرگی باشند.خالی که تغییر شکل ندهد، ناگهان بزرگ نشود و متقارن باشد خال خوش خیم است. خالی که تغییر رنگ پیدا می‌کند، می‌سوزد، می‌خارد و یا خونریزی می‌کند و نامنظم و نامتقارن است و خال‌هایی که ناگهانی و زیاد ایجاد شوند باید مورد بررسی جدی قرار بگیرند. همچنین خال‌هایی که در سنین بالا رشد می‌کنند و تیره می‌شوند را باید برداشت.

برای برداشتن خال، پزشکان معمولا یا از روش شیو و یا لیزر برای برداشتن خال استفاده می‌کنند. در لیزر درمانی احتمال اینکه خال کاملا برداشته نشود و دوباره عود کند بسیار زیاد است. بهترین روش برای برداشتن خال تراشیدن خال با تیغ است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha