محققان دانشگاه کالیفرنیا به منظور بهبود و افزایش تسهیلات پزشکی در مناطق دور افتاده و یا فقیر با ایجاد تغییراتی در تلفن همراه موفق به ابداع سیستم تصویربرداری دقیقی شدند که توانایی تشخیص چندین نوع بیماری را از طریق شمارش تعداد سلولهای نمونه مورد آزمایش خواهد داشت.

محققان دانشگاه کالیفرنیا با استفاده از تجهیزاتی اندک موفق به تغییر عملکرد گوشی تلفن همراه و تبدیل آن به سیستم تصویربرداری از نمونه های انسانی مانند نمونه خون شدند.

در حالیکه سیستم های مشابه از تجهیزات نوری حجیم و سنگینی برخوردارند این نمونه جدید آزمایشگاهی مینیاتوری و موثر را ارائه کرده است زیرا هیچ لنز و عدسی در این سیستم وجود نداشته و نتایج نیز با سرعت و دقت ارائه می شوند.

سیستم جدید تصویربرداری لوکاس نامیده شده و با استفاده از طول موجی کوتاه از نور آبی ذرات نمونه های مورد آزمایش را بر روی لام آزمایشگاهی درخشان می سازد.

سیستم لوکاس تصاویر به ثبت رسانده را بر روی تراشه ای بر روی گوشی تلفن ذخیره می کند و در صورتی که عملکرد گوشی تلفن بر اساس برنامه های الگوریتمی باشد، می تواند ذرات میکروسکوپی را بسیار سریع تر از انسان محاسبه کند. در عین حال این تصاویر را می توان بدون استفاده از کابل یا اتصال خاصی به رایانه ای پردازشگر ارسال کرده و نتایج پردازش و بررسی را از طریق پیام کوتاه دریافت کرد.

برای مثال با استفاده از این سیستم و شمارش سلولهای تی شکل در نمونه خون افراد می توان به آلوده بودن فرد به ایدز پی برد و یا با شمارش تعداد گلبول های قرمز کم خونی را در فرد تشخیص داد.

به دلیل اینکه در شکل ظاهری سلولها تفاوتهای زیادی وجود دارد، محققان برنامه الگوریتمی خاصی را برای سیستم لوکاس طراحی کرده اند که دقت شمارش و تشخیص آن را به 90 درصد رسانده است.

به گفته محققان ابداع این سیستم به منظور جایگزینی آن با سیستم های تصویر برداری پیچیده نبوده است بلکه می توان از چنین ابزاری برای تشخیص انواع بیماری در مناطق دور افتاده استفاده کرد.

بر اساس گزارش سی ان ان، با وجود اینکه سیستم لوکاس قابلیتهای خود را در تشخیص انواع بیماری ها به خوبی نمایان کرده است، گروه تحقیقاتی دانشگاه کالیفرنیا در تلاش برای بهبود این ابزار هستند تا در آینده بتواند فعالیتهای درون مولکولی را نیز به ثبت رسانده و میان مولکولهای مفید و مضر مشابه تفاوت قائل شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha