معاون درمان وزارت بهداشت، از کاهش ۳۲.۵ درصدی هزینه های بیماران بستری بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت در کشور خبر داد.

سلامت نیوز: معاون درمان وزارت بهداشت، از کاهش ۳۲.۵ درصدی هزینه های بیماران بستری بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت در کشور خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر محمد آقاجانی، اهداف اصلی طرح تحول نظام سلامت را حفاظت مالی از شهروندان در برابر هزینه های سلامت، ساماندهی خدمات بیمارستانی و ارتقاء کیفیت آن و دسترسی عادلانه مردم به خدمات درمانی عنوان کرد و گفت: حفاظت مالی شهروندان در برابر هزینه‌های سلامت با محوریت اقشار آسیب‌پذیر، از طریق ساماندهی تأمین خدمات بیمارستانی و کاهش پرداخت سهم بیماران در بیمارستان های وابسته به وزارت بهداشت، از ۱۵ اردیبهشت ۹۳ در کشور اجرا شد که در این مدت میزان پرداختی بیماران بستری در بیمارستان های دولتی در خدمات مشمول برنامه از ۳۷ درصد به ۴.۵ درصد رسیده است.

وی افزود: هموطنان بستری واجد بیمه پایه سلامت تنها ۶ درصد از مبلغ صورت حساب تنظیمی مشمول این طرح را بر اساس تعرفه و قیمت مصوب پرداخت می نمایند. از سوی دیگر روستاییان، عشایر و ساکنین شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر (دارای دفترچه بیمه روستایی) و سایر افرادی كه از طریق نظام ارجاع به بیمارستان های مشمول طرح مراجعه می‌كنند، ۳ درصد از هزینه خدمات را پرداخت می‌کنند.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: بر اساس برآوردهای صورت گرفته طی اجرای این برنامه نزدیک به ۷.۵ میلیون نفر از این خدمات بهره مند شده اند. همچنین بیش از ۹ میلیون نفر دفترچه بیمه سلامت ایران را دریافت کرده اند و پوشش بیمه ای به ۹۵ درصد رسیده است. 

وی افزود: بیمارستان های مشمول از ابتدای اجرای برنامه به ارائه تمامی خدمات تشخیصی و درمانی، دارو، تجهیزات و ملزومات مصرفی پزشكی  به تمامی بیماران بستری در همان بیمارستان و یا در زنجیره  تامین خدمات مکلف شده اند،  لذا بر اساس این برنامه در صورتی كه بیمارستانی امكان ارائه همه خدمات مورد نیاز بیمار را نداشته باشد براساس زنجیره ارجاع بین بیمارستانی مصوب ستاد اجرایی دانشگاه، عمل خواهد نمود و مسئولیت و هزینه های نقل و انتقال بیماران (آمبولانس) و هزینه خدمات ارائه شده به عهده بیمارستان ارجاع دهنده است.

آقاجانی گفت: همچنین ما به التفاوت تعرفه ها با تعهدات بیمه ای و خدمات ضروری و حیاتی خارج از بسته بیمه پایه مشمول این برنامه قرار می گیرند.

وی افزود: پیش از اجرای طرح تقریبا همه بیماران برای خرید تجهیزات و لوازم مصرفی به خارج بیمارستان ارجاع می شدند که با توجه به افزایش ۱۳۴ درصدی دسترسی به اقلام دارویی و ۴۳ درصدی دسترسی به ملزومات مصرفی در بیمارستان ها، این میزان در حال حاضر به ۳.۲ درصد و قیمت انواع لوازم و تجهیزات پزشکی پرمصرف، همچون لنز داخل چشمی و استنت‌های قلبی به‌ طور متوسط ۴۲ درصد کاهش یافته است.

آقاجانی گفت: طی مطالعات و بررسی های انجام شده ۸۵ درصد بیماران از خدمات بستری خود پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت تحول ابراز رضایت کرده اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha