مشکلات حاد حاشیه نشینی شهر بندری چابهار که در سطح کشور منحصر بفرد و تبدیل به نمونه ای از غالب شدن حاشیه بر متن است، سه معاون زیر راه و شهرسازی را برای تصمیم گیری موثر در این خصوص به چابهار کشاند.

سلامت نیوز: مشکلات حاد حاشیه نشینی شهر بندری چابهار که در سطح کشور منحصر بفرد و تبدیل به نمونه ای از غالب شدن حاشیه بر متن است، سه معاون زیر راه و شهرسازی را برای تصمیم گیری موثر در این خصوص به چابهار کشاند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، سید محمد پژمان معاون وزیر و مدیر عامل سازمان ملی زمین و مسکن در نشست تخصصی در فرمانداری چابهار که با حضور دیگر معاونان و مسوولان ملی و محلی روز گذشته برگزار شد گفت: بخش زیادی از فعالیت ها صرف مقابله مدیریت ها با هم می شود، تناقض و پارادوکس توسعه و پیشرفت در بخش های مختلف در این شهرستان به شدت قابل لمس است.

به گفته وی، باید برای رفع این معضل بزرگ چابهار بویژه حاشیه نشینی و سکونت گاههای غیررسمی که در حال غلبه یافتن بر سکونت گاههای رسمی شهر است، نقشه راه و ساز و کار مدیریتی و اجرایی واحدی متشکل از بخش های مختلف وزارت راه و شهرسازی ، وزارت نیرو ، شهرداری ، فرمانداری و دیگر بخش های مرتبط با اختیارات ویژه و چشم اندازی مناسب تهیه شود.

به اعتقاد وی، معضل حاشیه نشینی چابهار از حد طبیعی و عادی خارج شده است و باید برای رفع این معضل نگاهی ملی و فرابخشی لحاظ شود.

وی در این سفر با اشاره به اینکه سازمان ملی زمین و مسکن برای رفع این مشکلات کارگزاری را در چابهار تعیین کرده است، تلاش کرد دیگر بخش های وزارت راه و شهرسازی را قانع کند با تعیین شرح خدمات و وظایف مشخص بخشی از فعالیت های خود را برای تصمیم سازی و اجرای صحیح آنها به این کارگزار و یا کارگزاری دیگر واگذار کنند که همراهی لازمی در این جهت انجام نشد و دیدگاههای مختلف برای همگرایی و هم افزایی برای ایفای وظیفه هر کدام از بخش های وزارت راه و شهرسازی ارایه شد.

پیروز حناچی معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی و دبیر شورای عالی معماری شهرسازی نیز در این نشست با اشاره به معضلات مختلف شهر چابهار در حوزه های مختلف حاشیه نشینی ، توسعه بندر ، احداث خط راه آهن ، واحدهای مختلف تولیدی ، بر توجه به نقش قوی تر منطقه آزاد چابهار در رفع این معضلات و مشکلات تاکید کرد.

به اعتقاد وی ، در این فعالیت ها باید مصلحت شهر و مردم ساکن آن و همچنین نحوه اتصال شهر به ساحل دریا مورد توجه قرار گیرد.

محمد سعید ایزدی معاون وزیر و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در وزارت مسکن و شهرسازی نیز در ادامه این نشست های تخصصی، ضمن موافقت با ایجاد ساز و کاری واحد و اجرایی برای رفع معضل حاشیه نشینی شهر چابهار گفت: وضعیت زندگی مردمان حاشینه نشین در این مناطق به هیچ عنوان قابل دفاع و شایسته نظام جمهوری اسلامی نیست و بایستی اقدامات سریع برای بهبود شرایط و ارایه خدمات مناسب در این بخش ها فراهم شود.

به اعتقاد وی، وقوع هرگونه حوادث غیرمترقبه ای در این مناطق ، تبدیل به فاجعه ای انسانی خواهد شد چراکه عملا نه تنها هیچگونه خدماتی در این مناطق در وضعیت فعلی قابل انجام نیست بلکه به دلیل نبود هیچگونه ساز و کار کنترلی بر ساخت و سازها کمترین بروز زلزله در این منطقه باعث خواهد شد تمامی بناها بر سر مردمان 20هزار نفری ساکن در این مناطق حاشینه نشین خراب شود و این وضع به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست.

وی با اشاره به اینکه چابهار نیارمند سند جدید توسعه است افزود: برای رفع مشکلات فعلی فعالیت های کوتاه مدت ضروری است و برای بلند مدت نیز می توان چابهار را به عنوان پایلوت رفع مشکل مالکیت در سطح کشور تبدیل کرد و تعریف سازو کارهای جدید تجربه ای جدید را برای رفع مشکلات مشابه در سطح کشور تعریف کرد.

محمد نادر محمد زاده معاون املاک و حقوقی سازمان ملی زمین و مسکن نیز در این نشست بر ایجاد ساز وکار قانونی برای ارایه خدمات مناسب و رفع مشکلات حاشیه نشینی با کمک مدیریت محلی و ملی تاکید کرد.

مجید روستا عضو هیات مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری نیز با غیرقابل قبول خواندن وضع موجود تاکید کرد : طرح های جابجایی افراد ساکن در سکونتگاههای غیر رسمی در کشور عملا شکست خورده است.

وی تصریح کرد: برای رفع این مشکل باید در سازو کارها به جای فکر کردن به موضوع جابجایی افراد به این فکر کرد که چگونه می توان ساخت و سازها را در این مناطق و همچنین فرایندهای قانونی و اجرایی را برای قانونی شدن و اجرایی شدن با نظارت مدیریت شهری و اداری سامان داد.

باقر کرد معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان نیز در این نشست تخصصی با اشاره به تلاش های انجام شده در گذشته مبنی بر رفع تصرفات زمین های دولتی گفت: همچنانکه در بازدیدها مشاهده شد ، رفع تصرفات چندین بار در این سکونت گاههای غیر رسمی در چابهار انجام شده و هزینه های معنوی و مادی زیادی برای دولت و نظام در برداشته است ، اما به دلیل عدم وجود برنامه ای مشخص و مدون از سوی وزارت راه و شهرسازی این تصرفات مجددا انجام شده و شاهد افزایش چند برابری آن شده ایم.

وی ضمن استقبال از طرح تشکیل ایجاد کارگروه و سازو کاری مشخص از سوی وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد: تنها راه رسیدن به وضع مطلوب و رفع مشکلات اقدام عاجل و سریع است و نباید وضعیت به نحوی مدیریت شود که فعالیت ها مشمول زمان شود و اساسا هر روز، ساعت و دقیقه برای ساماندهی وضع ناهنجاری فعلی حاشیه نشینی قابل اهمیت است و می تواند از بروز فجایع غیرقابل کنترل در آینده جلوگیری کند.

احمد علی موهبتی معاون استاندار و فرماندار شهرستان ویژه چابهار نیز در یکی از این نشست ها با اشاره به جایگاه ویژه چابهار و سواحل مکران در توسعه شرق کشور و نقش فرامنطقه ای و فراملی آن در حوزه های مختلف اقتصادی از جمله ترانزیت ، گمرگ ، پتروشیمی ، فولاد ، خودروسازی و... گفت: اراضی 12هزار هکتاری بانک زمین وابسته به مسکن و شهرسازی و دولت در این منطقه که به مسکن و شهرسازی واگذار شده است به دلیل عدم وجود برنامه ای مشخص و مدون به محل سکونتگاههای غیر رسمی مردمان منطقه تبدیل شده است.

وی با اشاره به دو سفر رییس جمهوری به چابهار در سال گذشته و همچنین تاکیدات فراوان مقامات عالی رتبه نظام و کشور مبنی بر اهمیت چابهار و راهبردی بودن آن و همچنین مشکلات عدیده و نبود فعالیت های اقتصادی فعال در استان سیستان و بلوچستان باعث شده است روند مهاجرت مردم از بخش های مختلف استان به چابهار سرعت تصاعدی به خود گیرد.

به گفته وی، وضعیت هجوم مردم به چابهار به نحوی است که بر اساس آمار موجود رشد جمعیت در 6 ماه سال گذشته بیش از 9 درصد بوده است و این در حالیست که متوسط رشد در استان سه درصد است و این رشد ناشی از حضور پر تعداد مهاجران از دیگر نقاط به چابهار است.

موهبتی با تاکید بر اینکه تاکنون بسیاری توجیه می کرده اند که بیشتر این مردمان از اتباع بیگانه هستند تصریح کرد: بر اساس فعالیت جدیدی که انجام شده است بیش از 3100 خانوار در این منطقه شناسایی شده اند که تماما دارای شناسنامه و کد ملی هستند و این خود بیان کننده این واقعیت است که اگر اتباع بیگانه نیز در این مناطق ساکن شده باشند تعداد آنان بسیار کم است.

وی همچنین با اشاره به ابتکاری که در بخش برق رسانی از ابتدای سالجاری در این منطقه انجام شده است تاکید کرد : با برق رسانی قانونی به حدود 10 درصد از 3100 پرونده از ابتدای سالجاری تا 7 خرداد 225 میلیارد ریال، از اتلاف انرژی برق در منطقه جلوگیری شده است.

فرماندار چابهار تاکید کرد: در صورتیکه مدیران ملی و وزارت راه و شهرسازی اقدام مناسب و ساز و کار اجرایی مدونی را با مدیریت محلی و شهرستانی تعیین نکنند؛ بزرگترین ضرر را دولت در درجه اول و مردمان این منطقه در درجه دوم و سود اصلی را فرصت طلبان و مافیای زمین خواری برده و خواهند برد و این وضع شایسته نظام جمهوری اسلامی نیست.

موهبتی با بیان اینکه حجم حاشیه نشینی در 4هزار هکتار از زمین های دولتی که تقریبا دو برابر محدوه رسمی شهر چابهار است به حد انفجار رسیده است خاطر نشان کرد : با این همه مردمان این دیار آماده هرگونه همکاری برای رسمی شدن چرخه زندگی خود هستند و تنها به عزم و اراده مسوولان احتیاج است که با تدبیری مناسب و قابل اجرا این معضل استثنایی در سطح کشور در حوزه حاشیه نشینی و سکونتگاههای غیررسمی را سامان دهی کنند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha