دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۹

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، با اشاره به اینکه سازمان پیشگیری و مدیریت بحران اولویت شهرداری نیست، گفت: سوله بحران، سوله ورزش نیست و باید هر چه سریعتر تخلیه و در اختیار هلال‌احمر قرار گیرد.

تبدیل سوله‌مدیریت‌بحران به سالن ورزشی!

سلامت نیوز:  رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، با اشاره به اینکه سازمان پیشگیری و مدیریت بحران اولویت شهرداری نیست، گفت: سوله بحران، سوله ورزش نیست و باید هر چه سریعتر تخلیه و در اختیار هلال‌احمر قرار گیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان،روز گذشته رحمت‌ا... حافظی در جلسه علنی شورای شهر تهران پس از ارائه گزارش از اقدامات، طرح‌ها و برنامه‌های سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران توسط رئیس این سازمان، با اشاره به اینکه این سازمان مشکل ساختاری دارد که باید حل شود، افزود: شهر تهران از ریسک بالایی برخوردار است و جزو 25 شهر پرریسک زلزله دنیاست.
 
سوله‌های بحران درحالی تبدیل به سوله ورزشی می‌شوند که رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: براساس طرح تحقیقاتی بین‌المللی در 616 شهر جهان، تهران دهمین شهر و ایران ششمین کشور از نظر مخاطرات طبیعی شناخته شده‌اند.
احمد صادقی خاطرنشان کرد: این تحلیل بر اساس شاخص‌های جمعیت تحت‌تاثیر خطرات و تاثیرات اقتصادی ارائه شده و بررسی‌ها نشان داده که تهران با احتساب 5 مخاطره طبیعی مورد تحقیق (سیل، زلزله، سونامی، طوفان و گردباد) دهمین شهر آسیب‌پذیر جهان در برابر بلایای طبیعی است. بهرام عکاشه، پدر زلزله‌‌شناسی ایران می‌گوید: زمین‌لرزه در تهران 30 سال تاخیر داشته است و  از 42 حادثه غیرمترقبه‌ای که ممکن است روی زمین اتفاق بیفتد، امکان وقوع 32 حادثه در ایران وجود دارد. از میان این 32 حادثه، زلزله در عرض حداکثر 20 یا 30 ثانیه می‌تواند در سطح وسیع، کرج، تهران، تا نیمه‌راه تهران و قم، قسمت جنوبی گیلان و مازندران و دامغان را تخریب کند.


قرار داشتن شهر تهران روی گسل‌های متنوع خطر را در این شهر بیشتر می‌کند. گسل شمال تهران بزرگ‌ترین گسل شهر است که در جنوب دامنه رشته‌کوه البرز و در شمال شهر تهران قرار دارد. گسل مهم دیگر گسل ری است که با توجه به مقاوم نبودن ساختمان‌های جنوب تهران درصورت فعال‌شدن بسیار پرتلفات خواهد بود. زلزله تنها یکی از بلایای طبیعی است که شهر تهران را تهدید می‌کند. شهر تهران، به‌طور پیوسته در معرض خطر سیل قرار دارد. از دلایل اصلی این موضوع، می‌توان اختلاف ارتفاع زیاد، شرایط اقلیمی خاص، وجود رودخانه‌های فراوان مانند رود کرج، رود دربند، رود چیتگر و مسیل‌های متعدد و قرارگرفتن شهر تهران در پای کوه را نام برد. اگر آب و هوای خشک بسیاری از مناطق تهران و ورود ریزگردها در نبود درختان قطع شده را هم نام ببریم شرایط شهر تهران بحرانی‌تر می‌شود.


 کم‌توجهی به زیرساخت‌ها در مدیریت بحران
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران گفت: گسل‌های متعددی در مناطق مسکونی تهران داریم که اگر زلزله‌ای 7 ریشتری در تهران رخ دهد، فاجعه‌ای عظیم را شاهد خواهیم بود. از جمله تهدیدات وسیع بعد از این رخداد آتش‌سوزی وسیع، نبود آب سالم و عمدتا عدم دسترسی به مناطق آسیب‌دیده است.


رحمت‌ا... حافظی با اشاره به اینکه سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در سال گذشته 35 میلیارد تومان منابع سرمایه‌ای مصوب داشت که از این مبلغ تنها 9 میلیارد تومان یعنی حدود 25 درصد آن تخصیص یافته است، گفت: از مجموع بودجه تخصیص یافته 7میلیارد تومان از منابع سرمایه‌ای آن صرف پرداخت حقوق شده که این موضوع تخلف است و تنها حدود 2 میلیارد تومان برای اجرای ماموریت‌های اصلی سازمان مورد استفاده قرار گرفته است.

او با بیان اینکه وضعیت صرف بودجه‌ای سرمایه‌ای این سازمان بیانگر بحرانی ‌بودن وضعیت سازمان مدیریت و بحران است، تاکید کرد: ضوابط ساخت و ساز روی گسل‌ها ابلاغ شده اما در مناطق شهرداری توجهی به آن نمی‌شود و برای گسل‌ها ضوابط مناطق امن حاکم است و ساخت‌وساز مرتفع روی گسل‌ها انجام می‌شود. او با اشاره به اینکه طرح تفصیلی شهر تهران فاقد پیوست پدافند غیرعامل و ملاحظات مرتبط با گسل‌هاست، تاکید کرد: متاسفانه منابع مدیریت بحران کشور صرف خسارت‌ها می‌شود ولی صرف زیرساخت‌ها نمی‌شود.

حافظی ادامه داد: شناسایی پهنه خطرپذیری سیل در تهران تا مقیاس یک دو هزارم، پدافند غیرعامل شهر تهران، مکان‌یابی و تجهیز مراکز و پهنه‌های مورد نیاز مدیریت بحران در زمان سوانح، ایجاد، توسعه و ساماندهی مراکز آتش‌نشانی و امداد و نجات، شناسایی مراکز حساس، مهم و حیاتی شهر تهران، ایمن‌سازی فضاهای عمومی، همگانی و شریانی و پل‌های مهم و حیاتی شهر تهران از دیگر تکالیف است. به گزارش خبر آنلاین، او تاکید کرد: موضوع مدیریت بحران در شهر تهران نه تنها در اولویت نیست بلکه بیشتر به شوخی تبدیل شده است و باید نسبت به موضوع مدیریت بحران در سطح شهر تهران تجدیدنظر شود.


 عدم یکپارچگی و انسجام در سامانه مدیریت بحران
 در این رابطه رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای شهر تهران اظهار کرد: مهم‌ترین مشکل در سامانه مدیریت بحران شهر تهران عدم یکپارچگی و انسجام بین مراکز اجرایی و تصمیم‌گیر در این حوزه است.
معصومه آباد در ادامه بر ماموریت اصلی این سازمان که پیشگیری است، اشاره کرد و افزود: با اجرای صحیح برنامه‌هایی در این حوزه است که می‌توانیم تاب‌آوری مردم را هنگام بحران بالا بریم. ایسنا نوشت؛ او همچنین خواستار تعیین وضعیت سوله‌های بحرانی که به صورت چندمنظوره مورد استفاده قرار گرفته‌اند شد و افزود: قرار بر این بود که برخی از این سوله‌ها مجددا در اختیار سازمان قرار گیرد که این اتفاق نیفتاده است. آخرین گزارش‌ها حاکی از آن است تا زمانی که ساختار سازمانی و ساختمانی اصلاح نشود هیچ کاری نمی‌توانیم انجام دهیم.


 تهران، شهر بی‌دفاعی است
یک عضو شورای شهر می‌گوید: موضوع مدیریت بحران در کشور ما زیرساختی و عمیق‌تر از مسأله صد سوله ورزشی است. اختصاص صد سوله بحران به سوله ورزشی فقط بخشی از مشکل است. تهران در مقابل بلایای طبیعی، شهر بی‌دفاعی است. محمد حقانی می‌افزاید: در تهران همه چیز متراکم شده است و در آن فضای باز وجود ندارد. این نبود فضای باز باعث می‌شود که در زمان روی دادن یک بلای طبیعی مردم جایی برای گریز نداشته باشند.

در ساخت شهر تهران بخش زیادی از زیرساخت‌ها
از بین رفته اند و الان برای حل مشکل سازمان مدیریت بحران تشکیل داده‌ایم. او ادامه می‌دهد: در طرح‌هایی که اجرا شده پیش‌بینی شرایط بحرانی نشده است. ساختمان‌های تهران مقاوم نیستند و بسیاری از آنها روی مناطق گسل‌خیز قرار دارند. در زمان اجرای طرح جامع باید اجراکنندگان طرح، مشاوران طرح، دست‌اندرکاران و تائیدکنندگان آن دقت بیشتری می‌کردند که ساخت‌وساز روی مناطق خطرناک صورت نگیرد. او تصریح می‌کند: برای حل این مشکل لازم است به آن اساسی‌تر نگاه کنیم. لازم است که دست‌اندرکاران در این زمینه وظیفه خود را به درستی انجام دهند. اختصاص صد سوله به مدیریت بحران تنها بخشی از مشکل را حل می‌کند. باید دید در درازمدت چه اقداماتی می‌توان انجام داد تا از خطراتی که پایتخت را تهدید می‌کنند به میزان زیادی کاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha