نایب رئیس جمعیت مامایی ایران گفت: افزایش 400 درصدی تعرفه سونوگرافی بارداری با سیاست‌های افزایش جمعیت مغایرت دارد. خارج کردن گروه مامایی از چرخه درمان و عدم عقد قرارداد بیمه‌ها با ماماها معنایی جز تقابل با افزایش جمعیت و عدالت در سلامت ندارد.

سلامت نیوز: نایب رئیس جمعیت مامایی ایران گفت: افزایش 400 درصدی تعرفه سونوگرافی بارداری با سیاست‌های افزایش جمعیت مغایرت دارد. خارج کردن گروه مامایی از چرخه درمان و عدم عقد قرارداد بیمه‌ها با ماماها معنایی جز تقابل با افزایش جمعیت و عدالت در سلامت ندارد.

فرحناز محمدی سعادت در گفت و گو با فارس، اظهار داشت: ما انتظار داشتیم مسئولان در جهت مرتفع ساختن مشکلات صنفی گروه مامایی با توجه به قابلیت این گروه از ارائه‌دهندگان خدمات سلامت برای پیشبرد اهداف جمعیتی، شاهد بسترسازی مساعد برای فعالیت بهتر ماماها باشیم ولی متأسفانه تاکنون این اتفاق نیفتاده است.

وی ادامه داد: ما از دولت تدبیر و امید انتظار بیشتری داشتیم. متأسفانه کسی به فکر زنان باردار محروم کشور و سلامتی نسل آینده نیست و متأسفانه پروسه بارداری محل درآمد خوبی برای انواع رشته‌های تخصصی شده است. به نظر می‌رسد سازمان‌های بیمه‌گر مغرضانه همچنان خدمات گران تخصصی و تقاضای القایی را در پوشش بیمه مامایی ترجیح می‌دهند.

نایب رئیس جمعیت مامایی ایران اظهار داشت: ما امیدواریم که مسئولان و شخص رئیس جمهور و وزرای بهداشت و رفاه برای حل این چالش بزرگ دستور عاجل صادر کنند تا ان‌شاءالله همه ماماها بتوانند بدون دغدغه در خدمت پیشبرد سیاست‌های جمعیتی و ترویج زایمان طبیعی و خدمات سلامت زنان باشد.

وی اذعان داشت: سال بی‌توجهی به حرفه مامایی به کاهش نرخ باروری و تحمیل هزینه‌های سنگین به سازمان‌های بیمه‌گر و تقاضای القایی و بروز عوارض ناشی از سزارین برای نسل آینده منجر شده است و دیگر وقت آن است که شورای عالی بیمه با شواهد علمی وارد عمل شود.

محمدی سعادت تصریح کرد: با توجه به پراکندگی جغرافیایی ارائه‌دهندگان خدمات زنان در مناطق محروم و برخوردار متوجه استقبال و تمایل زنان حاشیه‌‌نشین و شهرهای کمتر برخوردار در مراجعه به ماماها به جهت ارزان بودن خدمات ایشان دیگر جایی برای غرض‌ورزی و مقاومت برای عقد قرارداد سازمان‌های بیمه‌گر با ماماها نمی‌ماند که در غیر این صورت زیر پا گذاشتن عدالت در سلامت و تقابل با سیاست‌های کلان جمعیتی معنای دیگری نمی‌دهد.

وی افزود: ما اعتقاد داریم پروسه فرزندآوری فقط زایمان نیست تا زمانی که مردم متحمل هزینه‌های سنگین دوران بارداری باشند تمایلی جهت زایمان طبیعی رایگان نخواهند داشت.

محمدی سعادت درباره افزایش 400 درصدی هزینه سونوگرافی بارداری، گفت: برخی زنان باردار مجبور به انجام سونوگرافی به دفعات هستند و این با سیاست‌های افزایش جمعیت که بر اساس آن باید زمینه فرزندآوری را تسهیل کنیم مغایرت دارد. به نظر می‌رسد مسئله مقابله با سیاست افزایش جمعیت هنوز حل نشده است.

محمدی سعادت اظهار داشت: خارج کردن گروه مامایی از چرخه درمان و جلوگیری از مواجه شدن زنان باردار با ماماها در طول بارداری با توجه به افزایش هزینه‌های سونوگرافی بارداری و عدم عقد قرارداد سازمان‌های بیمه‌گر معنایی جز تقابل با افزایش جمعیت و عدالت در سلامت ندارد و امیدواریم که مسئولین با درایت بیشتری با کنار هم گذاشتن نیاز مردم سیاست‌های کلان سلامت و جمعیت و قابلیت ماماها برای حل معضلات صنفی این گروه وارد عمل شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ایرج بیات ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    4 0
    فقط موندم چی بگم !! 400 ٪ !!! فقط خدا به داد این مردم برسه دست شما درد نکنه جناب آقای روحانی با این دولت تدبیر و امیدتون ! ما که هر روز امیدمون بیشتر از دیروز میشه !!! گرونی - تورم - بیکاری - کاهش درآمد هر دم از این باغ بری می رسد
  • زهرا ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    0 1
    هزینه سونوگرافی و آزمایشات دوران بارداری سرسام اوره، جالبه که بیشتر آزمایشات این دوره و تمامی سونوگرافی های آن از تعهد بیمه خارجه، من الان در ماه 8 بارداری هستم ، تابه حال حداقل 2 میلیون تومان برای آزمایشات و سونوگرافی های ضروری دوران بارداری هزینه کردم، تازه هزینه زایمان که دود از سر آدمی بلند میکنه، برای این بارداری کل پس اندازی که داشتیم از بین رفته و الان صفر صفر هستیم، خدا به داد ما برسه، کسی که به فکر ما نیست، فقط روز به روز دارن شکاف بین گروه محروم و گروه سرمایه دار رو بیشتر و بیشتر میکنن...