قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: فرمانداران باید پیشگیری از اعتیاد را در رأس برنامه‌های اولویت‌دار خود قرار دهند و نسبت به حساس‌سازی شوراهای شهر و روستا نسبت به اعتیاد و عوارض آن اقدام کنند

سلامت نیوز:قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: فرمانداران باید پیشگیری از اعتیاد را در رأس برنامه‌های اولویت‌دار خود قرار دهند و نسبت به حساس‌سازی شوراهای شهر و روستا نسبت به اعتیاد و عوارض آن اقدام کنند

به گزارش سلامت نیوز، نسیم نوشت: علیرضا جزینی در همایش فرمانداران سراسر کشور که در وزارت کشور برگزار شد، گفت: امروزه مواد مخدر در کنار سه بحران جهانی فقر و رشد جمعیت، نابودی محیط زیست و تهدیدات هسته‌ای قرار گرفته و در دنیا و سازمان ملل به عنوان بزرگ ترین شوک هزاره سوم مطرح شده است که بسیاری از کشورهای جهان با این معضل دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی افزود: بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی سازمان ملل متحد بالغ بر 243 میلیون نفر از جمعیت جهان در سنین 15 الی 64 سال، مصرف کننده موادمخدر می باشند که 60 درصد آنها کانابیس یا ماری جوانا مصرف می‌کنند. همچنین ده میلیون نفر قاچاقچی در جهان به تجارت مواد مخدر می‌پردازند که سود خالص این تجارت ۵۰۰ میلیارد دلار است.

قائم مقام دبیرکل ستاد در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: دو سند در حوزه مبارزه با مواد مخدر به تصویب رسیده است؛ یکی سند جامع پیشگیری اولیه از اعتیاد و دیگری سند درمان و حمایت‌های اجتماعی. از سال گذشته رویکرد اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر هم ابلاغ شد و مبنای کار قرار گرفت.

وی در ادامه همسایگی با افغانستان به عنوان بزرگترین تولید کننده مواد مخدر جهان و تغییر الگوی مصرف مواد مخدر سنتی به صنعتی را از تهدیدات جدی در حوزه اعتیاد برشمرد که متوجه ایران است و بیان داشت: 225 هزار هکتار از زمین‌های افغانستان زیر کشت خشخاش است و سالانه 7 هزار تن تریاک و 650 تن هروئین در آن کشور تولید می‌شود.

مصرف مواد صنعتی و روانگردان

جزینی همچنین تولید مواد صنعتی و روانگردان را تهدید مهم دیگر برشمرد و اشاره به کشف 88 میلیون قرص و آمپول روان‌گردان در سال گذشته گفت: در حال حاضر 348 نوع روانگردان در جهان وجود دارد و گزارش‌ها نشان از افزایش استفاده از روانگردان‌ها است.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به مصرف برخی قرص‌ها همچون ریتالین و افزایش 50 درصدی فروش آن در ایام امتحانات گفت: مصرف قرص ریتالین در شب‌های امتحان، مصرف قرص لاغری در آرایشگاه‌های زنانه و همچنین مصرف قرص ترامادول از مواد اعتیادآور هستند. در واقع باورهای غلط موجب افزایش مصرف این قرص‌ها شده است.

جزینی ادامه داد: اگرچه ورودی‌های ما به زندان‌ها در سال گذشته کاهش داشته اما 70 درصد از زندانیان مرتبط و غیرمرتبط مربوط به جرایم مواد مخدر هستند. همچنین علت 55 درصد طلاق ها، 65 درصد همسرآزاری‌ها، 30 درصد کودک آزاری ها به دلیل اعتیاد است.

وی بیان کرد: مواد مخدر در راس آسیب‌های اجتماعی قرار دارد و 92 درصد مردم این موضوع را به عنوان اولین آسیب ‌اجتماعی ذکر می‌کنند. سال گذشته نیز اعتیاد دومین عامل مرگ و میر در کشور شناخته شد. چرا که حدود سه هزار نفر جان خود را به دلیل سوء‌مصرف مواد مخدر از دست دادند.

نقش سمن ها در مبارزه با مواد مخدر

جزینی بر نقش موثر سازمان‌های مردم‌نهاد در مبازه با مواد مخدر تاکید کرد و گفت: در حال حاضر 2100 سمن در این حوزه فعالیت می‌کنند و فعالیت این سمن‌ها در سال گذشته در حوزه‌های پیشگیری و درمان نسبت به سال 92 ، 72 درصد افزایش داشته است.
به گفته وی سال گذشته 1530 مرکز درمان اعتیاد غیرمجاز در کشور شناسایی شد که 1410 مرکز یا در مرحله سازماندهی قرار گرفتند یا پلمپ شدند.

قائم مقام دبیرکل ستاد با بیان اینکه 10 درصد اعتبارات فرهنگی شهرداری‌ها به امر پیشگیری از اعتیاد اختصاص یافته است، گفت: در برخی استان‌ها این موضوع اجراء شده است اما در استان‌هایی که هنوز این اعتبارات هزینه نشده باید عملیاتی شوند.

جزینی افزود: اگر 3 درصد جمعیت ایران را مصرف‌کننده بدانیم و 97 درصد را پاک . پس باید به این موضوع به عنوان یک فرصت نگاه کنیم. کسانی که به سمت مواد مخدر می‌روند، تنها 20 درصد امکان بهبود دارند، از این رو موضوع پیشگیری دارای اهمیت است و باید همه نیرو و پتانسیل ما در این زمینه به کار گرفته شود. لذا موضوع پیشگیری از اعتیاد بسیار مهم است که فرمانداران باید آن را اولویت قرار دهند.

وی با تاکید بر اینکه فرماندار رئیس شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر شهرستان‌ است، گفت: مقرر شده هر ماه جلسات شورا تشکیل شود. بررسی این جلسات نشان می‌دهد که لازم است به تشکیل این جلسات توجه بیشتری شود.

جزینی خطاب به فرمانداران گفت: شما عزیزان راهبر اصلی شهرستان هستید لذا انتظار می‌رود در هر یک از شهرستان‌ها نسبت به حساس‌سازی شوراهای اسلامی شهر و روستا، ایجاد گروه‌ها اجتماع‌محور، برگزاری جشنواره و همایش‌های پیشگیری از اعتیاد، توسعه و تقویت سازمان‌های مردم‌نهاد، توجه و نظارت بر خوابگاه‌ها و خانه های مجردی، تعیین سفیران پیشگیری از اعتیاد در شهرستان، کنترل و نظارت بر مراکز درمان مجاز و غیر مجاز، آگاهسازی خانواده اقدام کنید.

وی در پایان گفت: در سال 85 رهبری فرمودند که این نگرانی همچنان باقی است و مسئولین این بلای خانمان‌سوز باید با سرعت و دقت به این مسئله پردازند و مبارزه کنند. آخرین کلام این است که این نگرانی هنوز باقی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha