درشرایطی كه سازمان منابع طبیعی تهران و شهرداری منطقه ١٣ درآخرین روزهای سال گذشته، طی قراردادی برسرعبور بخش‌هایی از بزرگراه شوشتری از سرخه حصار توافق كردند، هادی ذاكری، شهردار این منطقه درگفت‌وگو باما اعلام كرد، به دنبال تذكر سازمان محیط زیست استان تهران مبنی براینكه برای احداث این بزرگراه باید از این سازمان مجوزهای لازم اخذ شود، طرح انتقال احداث بزرگراه و جابه‌جایی درختان سرخه حصارعملا متوقف شد.

سلامت نیوز:درشرایطی كه سازمان منابع طبیعی تهران و شهرداری منطقه ١٣ درآخرین روزهای سال گذشته، طی قراردادی برسرعبور بخش‌هایی از بزرگراه شوشتری از سرخه حصار توافق كردند، هادی ذاكری، شهردار این منطقه درگفت‌وگو باما اعلام كرد، به دنبال تذكر سازمان محیط زیست استان تهران مبنی براینكه برای احداث این بزرگراه باید از این سازمان مجوزهای لازم اخذ شود، طرح انتقال احداث بزرگراه و جابه‌جایی درختان سرخه حصارعملا متوقف شد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد،صبح دیروز خبرنگار ما به همراه محمد حقانی، رییس كمیته محیط زیست شورای شهر و شهردارمنطقه ١٣، درمحل پارك سرخه حصار حاضر شدند تا از نزدیك اخبار منتشر شده درباره عبور بزرگراه شهید شوشتری و قطع درختان را بررسی كنند. چند روز پیش، رییس سازمان حفاظت از محیط زیست استان تهران، طی مصاحبه‌ای با روزنامه اعتماد خبر از شروع عملیات احداث بزرگراه از وسط پارك ملی سرخه حصار داده بود. از سوی دیگر بررسی‌های خبرنگار مانیز حكایت از آغاز طرح انتقال درختان از محل احداث بزرگراه و نیز توافق منابع طبیعی و شهرداری منطقه ١٣، برای احداث این بزرگراه داشت.


درجریان بازدید دیروز از محل احداث بزرگراه در پارك ملی سرخه حصار، ابتدا شهردار منطقه با نشان‌دادن زمینی به وسعت حدود هزار متر گفت: این زمین، همان جایی است كه گفته می‌شود درختان آنها قطع شده است. درحالی كه اصلا چنین چیزی صحت ندارد. بلكه بعد از انعقاد قرارداد با قرارگاه خاتم‌الانبیاء، تنها ١٨ درخت كه در مسیر آغاز بزرگراه شوشتری بوده منتقل شده است. ذاكری به نقطه‌ای به فاصله حدود ٥٠٠ متری محلی كه از درختان خالی شده اشاره می‌كند و می‌گوید: تونل از آنجا آغاز می‌شود. در حقیقت باید این مسیر كلا از درختان پاك شود اما طبق اصول علمی كشاورزی انتقال درختان به نقطه‌ای دیگر در همین مسیر صورت می‌گیرد.


به گفته وی در مجموع ٢٢٠ اصله درخت باید برای احداث این بخش از بزرگراه منتقل شود. وی درمورد اینكه چرا در قرارداد منعقد شده، مطابق قانون نماینده‌ای از محیط زیست حضور نداشته است‌؟ گفت: طبق آنچه در قرارداد آمده، پیمانكار این بزرگراه موظف است كلیه مراحل طراحی و اجرای این پروژه را انجام دهد و دراین راه هر مجوزی را هم كه لازم است اخذ كنند. بنابراین، این وظیفه پیمانكار است كه مجوزمحیط زیست را بگیرد.


اوایل سال جاری سازمان محیط زیست به یك‌باره متوجه می‌شود كه در بخشی از پارك جنگلی سرخه‌حصار، شهرداری منطقه در حال عملیات عمرانی است. بنابراین بلافاصله با مراجعه به دستگاه قضایی حكم توفق این فعالیت را می‌گیرد. رییس سازمان محیط زیست تهران درمصاحبه با «اعتماد» گفته بود: «عملیات شروع شده و دو ساعت نیز انجام شده بود و ما به محض اینكه مطلع شدیم، این تخلف را پیگیری كردیم و توانستیم حكم قضایی برای توقف عملیات شهرداری در درون پارك را بگیریم.»


اما برخلاف سخنان شهردار منطقه، گفته می‌شود ابعاد قطع یا انتقال درختان بسیار بیشتر از این رقم‌هاست به‌طوری‌كه صحبت از زیرو رو كردن خاك بیش از شش هكتار از این پارك ١٢٠٠ هكتاری است. با این وجود ذاكری مدعی است تمام اینها شایعه است وصحت ندارد: اصلا هنوز كار شروع نشده كه بخواهیم شش هكتار را از بین ببریم. پروژه هنوزدر مرحله  مطالعاتی   است.


البته این درحالی است كه براساس تحقیقات روزنامه اعتماد و منابعی كه در اختیار است سازمان منابع طبیعی تهران در تاریخ ١٩ /١/٩٤، طی نامه‌ای به شماره ١٥٦/٦٧/٩٤ در یك نامه سه‌بندی به شهردار منطقه از او می‌خواهد تا موارد كارشناسی را در مورد انتقال درختان رعایت كند. دربند دوم این نامه آمده است كه شهرداری تا قبل از آن با روش‌های سنتی و با استفاده ازبیل و كلنگ، درختان را از خاك خارج و منتقل می‌كرده، باید از ماشین‌های مخصوص برای این انتقال استفاده كند. این بند به این معناست كه تا قبل از این نامه، انتقال درختان بدون نظارت منابع طبیعی و محیط زیست آغاز شده بود اما روایت شهردار منطقه در مورد این مساله روایت دیگری است: اولا كه دراین بند آمده «رییس» پارك اینها را می‌گوید و خود مسوولان محیط زیست چیزی را ندیده‌اند، ثانیا: ما قبل از این نامه اصلا انتقال درختان را شروع نكرده بودیم كه بخواهیم با بیل و كلنگ آنها را منتقل كنیم. در واقع نامه سازمان منابع طبیعی نوعی توصیه‌نامه بود.»


به گفته ذاكری تازه همان روزها كار انتقال درختان آغازشده بود كه سازمان محیط زیست طی نامه‌ای اقدام شهرداری را غیرقانونی می‌خواند و خواستار توقف عملیات اجرایی آن می‌شود. شهردار منطقه در مورد این نامه می‌گوید: این نامه و تذكر اواخر فروردین به دست ما رسید و ماهم بلافاصله كار را تعطیل كردیم تا مجوزهای لازم از سازمان محیط زیست اخذ شود.


درختان به كجا منتقل شدند
همراه با شهردار منطقه ١٣ و حقانی، رییس كمیسیون محیط زیست شورا راهی قسمتی از پارك می‌شویم كه گفته می‌شود درختان به آن قسمت منتقل شده‌اند. مینی بوس ون حامل گروه در منطقه‌ای از حاشیه پارك متوقف می‌شود و شهردار تعدادی درخت را كه به ردیف كاشته شده‌اند، نشان می‌دهد و می‌گوید: اینها همان درختانی هستند كه از محل ورودی كه دیدید، جابه‌جا شده و به اینجا منتقل و كاشته شده‌اند كه خدا را شكر، همگی گرفته‌اند و هیچ كدام خشك نشده‌اند.


همراه گروه نماینده پیمانكار (قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا كه قرار است بزرگراه شهید شوشتری را احداث كند) نیز در محل حضور دارد. وی با نشان دادن نقشه‌هایی در توضیح پروژه بزرگراه می‌گوید: این بزرگراه را می‌توان به دو بخش تقسیم كرد. بخشی كه در منطقه ١٥ واقع است و حدود ٥ كیلومتر طول دارد و بخشی كه دراین منطقه یعنی منطقه ١٣ قرار دارد و حدود ١١ كیلومتر طول دارد. در مورد منطقه ١٣، این بزرگراه از پادگان‌های سپاه، پادگان پازوكی، دره رزك ودرنهایت از سرخه حصار می‌گذرد. در تمام طول مسیر براساس طراحی‌های انجام شده، بزرگراه از روی زمین عبور نخواهد كرد بلكه یا از داخل شش تونل ١٥٠، ٧٠٠ و ١تا ٢ كیلومتری می‌گذرد یا جاده از سطحی پایین‌تر از سطح زمین (تا منفی ٥) عبور می‌كند و با پل‌های پایه بلند به سطح متصل می‌شود و با فضاسازی محیط زیستی پیوستی زیبا و دلنشین دارد.


وی اضافه می‌كند: البته تونل‌های زیر‌زمینی و جاده‌های پایین از سطح زمین، از لحاظ اقتصادی گران‌تر از جاده‌های معمولی تمام می‌شود. اما وقتی كه ما طرح تونل‌های زیر‌زمینی را برای رعایت مسائل زیست محیطی به شهرداری دادیم، شهرداری قبول كرد كه مابه‌التفاوت قیمت تمام شده طرح را بپردازد.


نماینده پیمانكار، در بخش دیگری از سخنان خود با ذكر اینكه هنوز هیچ یك از این طرح‌ها به تایید مراجع ذیصلاح از جمله محیط زیست نرسیده گفت: این بزرگراه درحقیقت رینگ بزرگراهی تهران را كامل می‌كند. تاكنون برای سه بخش شمال، جنوب و غرب تهران بزرگراه احداث شده كه به هم وصل هستند حالا با احداث این بزرگراه در ضلع شرقی، و اتصال آن به سه بزرگراه یاد شده، رینگ بزرگراهی تهران كامل می‌شود. به گفته وی، احداث این بزرگراه یكی از بزرگراه‌های منحصر بفرد در جهان خواهد بود كه كاملا با معیارهای زیست محیطی تطابق خواهد داشت. باتوجه به این پاسخ‌های شهرداری و پیمانكاران باید در روزها و ماه‌های آینده منتظر نظرات سازمان محیط زیست درباره طرح بزرگراه شهید شوشتری و عبور آن از پارك ملی سرخه‌حصار  بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha