معاون توسعه و مدیریت منابع وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در صورت عملیاتی شدن جبران بخشی از کسری و بدهی امسال و سالهای گذشته وزارت بهداشت باز هم بیش از 700 میلیارد تومان کسری برای این وزارتخانه باقی می ماند.

دکتر " رحمت الله حافظی" روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران ایرنا و فارس اظهارداشت: وزارت بهداشت تاکنون یک هزار و 600 میلیارد تومان کسری و بدهی از سال های قبل دارد که اگر 450 میلیارد تومان فروش سهام و حدود 380 میلیارد تومان اصلاحیه بودجه محقق شود باز هم 770 میلیارد تومان کسری و بدهی بودجه برای وزارت بهداشت باقی می ماند.
حافظی با بیان اینکه قرار است 380 میلیارد تومان از طریق اصلاحیه بودجه با تصویب مجلس شورای اسلامی در اختیار وزارت بهداشت قرارگیرد، گفت: البته این وزارتخانه ،پیشتر 150 میلیارد تومان از این رقم را در قالب اصلاحیه بودجه گرفته است.
وی اظهارداشت: در زمان حاضر نحوه توزیع بودجه میان دانشگاههای علوم پزشکی در وزارت بهداشت درحال بررسی و برنامه ریزی است .
وی به فروش 450 میلیارد تومان سهام کارخانجات دولتی به نام وزارت بهداشت برای جبران بخش دیگری از کسری بودجه اشاره کرد و گفت: فروش این سهام را در بازار بورس به تدریج شروع کرده ایم.
حافظی با اشاره به کاهش ارزش این سهام در بازار بورس اظهارداشت:‌فروش سهام یاد شده سخت است زیرا ارزش آن کم شده اما سعی می کنیم با روش ها و تمهیداتی بتدریج آنها را به فروش رسانده تا به رقم مورد نظر 450 میلیارد تومان دست یابیم.
وی همچنین تاکید کرد :‌با توجه به کاهش ارزش سهام یاد شده تعجیلی برای فروش آن نداریم و همه را یکجا نمی فروشیم .
وی اظهارداشت : با این اوصاف حقوق بهمن و اسفند کارکنان را می دهیم و با مصوبه مجلس هم سال را به خوبی به پایان می رسانیم .
وی با بیان اینکه با کسری بیش از 700 میلیارد تومان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ، بخشی از مطالبات کارکنان باقی می ماند اظهارداشت : این مطالبات گاهی به سنوات بسیار قبل باز می گردد که به عنوان مثال مطالبات مرخصی سال های 65تا 75 مناطق محروم کارکنان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج از جمله آنها است که هنوز پرداخت نشده است .
وی در پاسخ به سوال ایرنا در خصوص اینکه کمیسیون بهداشت مجلس پیشنهاد داده بود که در اصلاحیه بودجه هزار میلیارد تومان برای جبران بخشی از کسری و بدهی وزارت بهداشت جابجا شود اظهارداشت: کمیسیون بهداشت و درمان مجلس این پیشنهاد را به کمیسیون تلفیق داد اما از سوی کمیسیون یاد شده این پیشنهاد پذیرفته نشد و در نهایت با همان 380 میلیارد تومان موافقت شد.
وی در پاسخ به سوال ایرنا در خصوص اینکه "آیا به جای سهام 450 میلیارد تومانی نمی توانید اعتبار نقدی بگیرید؟" ، گفت:‌ کسری بودجه موضوعی است که سالها شاهد آن هستیم و باید ریشه ای آن را حل کرد.
معاون وزیر بهداشت در ادامه به میزان پرداختی بیمه ها به دانشگاه های علوم پزشکی اشاره کردو گفت: این پرداختی ها به موقع و درحدخدمات ارائه شده از سوی دانشگاه ها نیست.
حافظی به پیشنهادی که وزارت بهداشت برای رفع این مشکل به معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری ارائه داده ، اشاره کرد و گفت:‌این معاونت کلیات پیشنهاد یاد شده را پذیرفته است.
این مقام وزارت بهداشت گفت: این وزارتخانه اکنون 87 هزار تخت بیمارستانی دولتی دارد که از این تعداد حدود 40 هزار تخت متعلق به مناطق غیر برخوردار است و دولت ، قطعا باید به عنوان یک وظیفه حاکمیتی ، به آنها یارانه پرداخت کند.
حافظی افزود : حدود 48 هزار تخت بیمارستانی دیگر هم در مناطق برخوردار قراردارد که بیمارستان های این مناطق ، اعتبارات خود را بابت حقوق کارکنان از محل بودجه عمومی دولت، دریافت می کنند .
وی اظهار داشت : به پیشنهاد وزارت بهداشت رابطه مالی بین خزانه و این بیمارستان ها بابت حقوق باید قطع شود و این اعتبارات به صندوق بیمه رفته تا به اعتبارات قبلی آن افزوده شود تااین بیمارستان ها در ازای عملکردی که دارند از بیمه ها معادل 6/3 کا - ضریب جراحی پزشک - اعتبار بگیرند.
وی اظهارداشت: از سوی دیگر هم باید خدمات پایه و استانداردها را تعریف کنیم و بیمارستان ها را مکلف کنیم که در ازای آن تعرفه ای که می گیرند ، خدمات را هم به خوبی ارایه دهند و اینکه مطلع باشند حیات آنها به برخورد مناسب با بیمار بستگی دارد و اگر با برخوردهای خود مراجعان را دفع کنند‌، قطعا تا آخر ماه ، حقوقشان تامین نمی شوند.
وی با بیان اینکه بیمه ها ازاین پیشنهاد استقبال کردند ، پیش بینی کرد: تا دو ماه اول سال آینده دراین زمینه با معاونت مدیریت و برنامه ریزی ریاست جمهوری به جمع بندی نهایی رسیده و لایحه آن به مجلس تقدیم می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha