سه‌شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۱
کد خبر: 150123

آلودگی هوا، پدیده ریزگردها و دست‌اندازی به جنگل‌ها، مراتع و فضاهای سبز از موارد نارسایی‌های محیط‌زیست کشور است. با توجه به اینکه همه سازمان‌ها و نهادها در کشور نگرانی خود را نسبت به محیط زیست نشان می‌دهند اما کم نیست اغماض‌هایی که در این زمینه از سوی برخی افراد و مسئولان صورت می‌گیرد.

سلامت نیوز: آلودگی هوا، پدیده ریزگردها و دست‌اندازی به جنگل‌ها، مراتع و فضاهای سبز از موارد نارسایی‌های محیط‌زیست کشور است. با توجه به اینکه همه سازمان‌ها و نهادها در کشور نگرانی خود را نسبت به محیط زیست نشان می‌دهند اما کم نیست اغماض‌هایی که در این زمینه از سوی برخی افراد و مسئولان صورت می‌گیرد.
 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان،در گوشه و کنار کشور شاهد برخی فعالیت‌های نامهربانه و بی‌توجهی با طبیعت هستیم که از جمله این موارد می‌توان به اقدامی که اخیرا مرکز تحقیقات کشاورزی استان سمنان (شاهرود) انجام داده، اشاره کرد.این سازمان بیش از 40 سال پیش با انجام تحقیقات کشاورزی و باغداری برای رفع مشکلات کشاورزان و باغداران منطقه در زمینی به مساحت حدود 350 هکتار و در فاصله چهار کیلومتری شهرستان شاهرود و در جوار شهر بسطام تاسیس شده است.

در بدو تاسیس این مجموعه تحقیقاتی چندین هزار اصله درخت غیرمثمر شامل سرو، کاج، چنار و سپیدار و از درختان مثمر مانند گردو به‌عنوان فضای سبز و بادشکن دور تا دور این مجموعه 350هکتاری و در دو طرف چندین کیلومتر از خیابان‌های دسترسی به باغات و مزارع این مجموعه کاشته شد که به‌عنوان فضای سبز بین دو شهر شاهرود و بسطام باعث ایجاد تعادل در وضعیت اکوسیستم این خطه می‌شد. در حال حاضر تعداد هفت حلقه چاه عمیق مجهز به تاسیسات آبیاری و شبکه‌های انتقال آب وجود دارد که سال‌های گذشته با هدف توسعه سطح زیر کشت محصولات زراعی، باغی و درآمدزایی حق آب فضای سبز به تدریج قطع و در نتیجه تعداد بسیاری از این درختان که سن برخی از آنها بالغ بر 40 سال بوده خشکانده و مدیریت این مجموعه طی اقدامی پرسش‌برانگیز اقدام به پاک تراشی کلیه درختان اعم از خشک و نیمه‌خشک کرده است.


 کشت سیفی‌جات، بهانه قطع درختان
یکی از فعالان محیط زیست بومی درباره وضعیت مرکز تحقیقات کشاورزی شاهرود  می‌گوید: در مرکز تحقیقات کشاورزی شاهرود طی یک اقدام ناگهانی تمام درختان آن خطه قطع و در آن گندم غرقابی و سیفی‌جات کاشته شده است که کاشت این محصولات فقط برای سازمان جهاد کشاورزی سودآور است. او که نمی‌خواهد نامش فاش شود، می‌افزاید: هر یک از این درختان در این مرکز حدود 40 -50 سال قدمت دارد و مشاهدات مبنی بر این است که اغلب درختان از سلامت و شادابی لازم برخوردار هستند. به گفته این فعال محیط زیست بررسی‌های انجام شده گواه سلامت درختان در این خطه است و مرکز تحقیقات به بنگاهی برای کسب درآمد تبدیل شده است که با کشت ذرت، گوجه‌فرنگی و دیگر محصولات در این اراضی به فکر منافع مقطعی هستند نه اهداف بلندمدت؛ با توجه به اینکه سازمان جهاد کشاورزی به جای توجه به مشکل کشاورزان به درآمدزایی توجه می‌کند و سهم حقابه درختان قطع و آنها خشکانده شده‌اند.


 اقداماتی بعید از سوی سازمان متولی
این منبع آگاه می‌گوید: بعد از پیگیری‌های انجام شده ابتدا این اقدام از سوی مسئولان ذی‌ربط استان تکذیب شد و آنها بر این باور بودند که حتی یک درخت هم قطع نشده است اما بالغ بر هزار و 600درخت قطع شده و آنها عنوان می‌کنند این کار برای کنترل آفات انجام شده است. هم‌اکنون در آن خطه سطح آب چاه‌ها کاهش پیدا کرده است اما با وجود این، مسئولان امر در هشت هکتار از آن اراضی گندم غرقابی کشت کرده‌اند. این درحالی است که برای رشد و نمو هر یک هکتار گندم 16 متر مکعب آب مصرف می‌شود و این مساله خود دغدغه آبی در این خطه ایجاد کرده است. به گفته او این اقدام غیرمنطقی و نسنجیده از سوی سازمان جهاد کشاورزی به عنوان مدعی فعالیت‌های کشاورزی با کارشناسان متخصص و بین‌المللی بعید است.

این فعال محیط زیست تاکید می‌کند: درحالی که گزارش‌ها مبنی بر قطع هزار و 600 اصله درختان تائید شده است اما از سوی سازمان‌های متولی از جمله سازمان حفاظت محیط‌زیست واکنشی انجام نشده است. این در حالی است که اغلب فعالان در این منطقه به برخی کم‌توجهی‌های مسئولان به قطع درختان اعتراض می‌کنند و می‌گویند: بنابر اقدامات انجام شده اداره منابع طبیعی شهرستان باید بر گونه‌های جنگلی نظارت داشته باشند نه دیگر مسائل. با توجه به اینکه مسئولان امر مدعی بر خشک شدن درختان بودند اما اسنادی وجود دارد که درختان جوانه زده و این نشان‌دهنده طراوت و سلامت درختان در این محیط بود. به گفته او در اعتراض به اقدامات انجام‌شده، از سوی سازمان‌های مردم‌نهاد برای رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس و سازمان حفاظت محیط زیست نامه‌هایی فرستاده شده و منتظر اقدامی در این زمینه هستیم.


 هیچ سازمانی مسئولیت را بر عهده نگرفته است
 رئیس شورای استان سمنان درباره وضعیت اراضی مرکز تحقیقات کشاورزی و باغداری می‌گوید: این مرکز جزو اراضی شهرداری و شورای شهر بسطام است، با مسئولان آن تماس گرفته شده است که با پیگیری‌های انجام‌شده با مسئولان بسطام هیچ سازمانی مسئولیت این اقدام را برعهده نگرفته است اما با رایزنی‌های انجام‌شده از طریق اداره کل محیط زیست سمنان امیدواریم به نتیجه برسیم. ابوالفضل امیراحمدی در پاسخ به این سوال که طی صحبت‌های انجام شده با اعضا و فعالان محیط زیست استان معتقدند که رقمی حدود یک هزار و 600اصله درخت در این اراضی قطع شده است، به نظر شما این اقدامات به چه دلیل است؟ تاکید می‌کند: مرکز تحقیقات درخت 50 ساله نداشته و عمر آن مرکز به این زمان نمی‌رسد، باید توجه داشت که اگر درختان برای مرکز تحقیقات است عمر این مرکز به 50 سال هم نمی‌رسد و در مقابل آن یک ملک شخصی است که چنین قابلیت و فضایی برای درختان به این تعداد را ندارد. این درحالی است که با پیگیری‌های انجام‌شده رئیس شورای شهر شاهرود نیز مرکز تحقیقات را جزو شهر بسطام دانسته و به «آرمان» می‌گوید: باید شورای شهر بسطام پاسخگو  باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha