ساخت کبد مصنوعی توسط محقق ایرانی، یکی از دستاورهای نوین در عرصه مهندسی بافت است که می تواند در درمان بیماران مبتلا به نارسایی کبدی مورد استفاده قرار گیرد.

ساخت کبد مصنوعی، از دستاوردهای محققان ایرانی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است که در جشنواره و نمایشگاه ملی نوآوری و شکوفایی ارایه شده است.
دکتر "جلاالدین غنوی" محقق کبد مصنوعی در حاشیه نمایشگاه ملی نوآوری و شکوفایی در گفت و گو با ایرنا گفت: این دستگاه قادر است شرایط مناسبی را برای انجام کلیه فعالیت هایی که در یک کبد طبیعی روی خون انجام می شود به وجود آورد.
وی افزود: ابتدا خون فرد بیمار از طریق یک لوله از شریان ها وارد قسمتی از دستگاه می شود که پلاسما را از سلول های خونی جدا می کند، سلول های خونی جدا شدهT بلافاصله از قسمت انتهایی دستگاه وارد بدن بیمار می شود و در نهایت پلاسمای خون وارد بخش دیگری می شود که گوی های شیشه ای در آنجا قرار دارد.
غنوی ادامه داد: پلاسما و ماتریس نانوساختار روی این گویه ها مستقر می شود و سلول های کبدی جداسازی شده روی آن قرار می گیرد و به این ترتیب دفع سموم بدن از پلاسما توسط سلول های کبدی موجود در این سیستم انجام خواهد شد.
محقق دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه این طرح ویژگی های منحصر به فردی دارد که آن را از نمونه های خارجی که پیش از این ساخته شده، متمایز می سازد گفت: در این طرح، با استفاده از روش های مهندسی بافت، سلول های کبدی در یک آشیانه سلولی مستقر می شوند.
دکتر غنوی گفت: این دستگاه، مدل شبیه سازی شده از کبد طبیعی است که با ساختار ساده ای برای دفع سموم و مواد زاید از بدن طراحی شده است.
وی افزود: در این طرح در بخشی از دستگاه کبد مصنوعی ساختارهای گوی شکل شیشه ای وجود دارد که به عنوان غشاء، چسبندگی لازم برای اتصال 10 میلیارد سلول کبدی به یکدیگر را تامین می کند تا سلول های کبدی جداسازی شده عملکردی طبیعی داشته باشند.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: اگر چسبندگی لازم بین سلول های کبدی وجود داشته باشد، میزان فعالیت این سلول ها به صورت لگاریتمی افزایش خواهد یافت.
غنوی گفت: سلول های تولید شده با استفاده از ماتریکس نانو کاملا مشابه سلول های طبیعی کبد، فعالیت های متابولیکی نظیر ساخت پروتئین و جذب سلول های چربی و کربوهیدرات ها را انجام می دهند.
وی گفت: این مجموعه شامل 10 میلیارد سلول مشابه کبدی است که با الگوبرداری از سلول های کبد طبیعی به صورت سه بعدی ساخته شده، این سلول ها نوعی نانو کریستال هستند که قابلیت تکثیر و بازسازی را دارند.
محقق ساخت دستگاه کبد مصنوعی یادآور شد: در حقیقت این روش نوعی سلول درمانی است که با استفاده از آن سلول های کبد در خارج از بدن فرد و متناسب با وضعیت بیمار و گروه خونی او براساس فناوری نانو و مهندسی بافت روی گوی های شیشه ای نانو ساختار ایجاد می شود.
وی افزود: این دستگاه پس از اتصال به رگ ها و شریان های اصلی بدن بیمار به طور موقت کار کبد را برای فردی که کبد او دچار نارسایی شده، انجام خواهد داد.
مبتکر کبد مصنوعی تصریح کرد: کبد یکی از بزرگ ترین و پیچیده ترین اعضای بدن است که انجام بسیاری از اعمال متابولیکی بدن نظیر ساخت پروتئین و دفع مواد زاید از خون را به عهده دارد. سلول های کبدی به طور مداوم پروتئین هایی را ساخته و در خون ترشح می کنند.
دکتر غنوی در خصوص عملکرد سلول های کبد گفت: سلول های کبدی باداشتن عمر طولانی، قدرت ترمیم شگفت انگیزی نیز دارند، به طوری که وجود 10 تا 20 درصد از کل کبد برای ادامه حیات این عضو کافی است.
این دستاورد علمی که حاصل تلاش محققان ایرانی است در جشنواره و نمایشگاه ملی نوآوری و شکوفایی ارایه شده است.
هم زمان با مراسم گرامی داشت سی‌امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و در سال نوآوری و شکوفایی، نمایشگاه و جشنواره ملی نوآوری و شکوفایی در مصلی امام خمینی(ره) برگزار شده که بیش از سه هزار اختراع و نوآوری به نمایش درآمده است.
این جشنواره که سیزدهم بهمن ماه آغاز به کار کرده ، روز سه شنبه پانزدهم بهمن ماه به کار خود پایان می دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha