عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با تاکید بر اینکه اعمال سهمیه استانی بیمه کارگران ساختمانی غیرقانونی است، گفت: تاکنون یک میلیون و 400 هزار نفر کارت مهارت دریافت کردند که البته تنها 700 هزار نفر از بیمه کارگران ساختمانی بهره‌مند شده‌اند.

سلامت نیوز: عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با تاکید بر اینکه اعمال سهمیه استانی بیمه کارگران ساختمانی غیرقانونی است، گفت: تاکنون یک میلیون و 400 هزار نفر کارت مهارت دریافت کردند که البته تنها 700 هزار نفر از بیمه کارگران ساختمانی بهره‌مند شده‌اند.

علیرضا محجوب در گفت وگو با خانه ملت، درباره علت اجرایی نشدن کامل قانون بیمه کارگران ساختمانی و اعمال سهمیه استانی در برخی از استان‌های کشور، گفت: یکی از موارد قانون بیمه کارگران ساختمانی، سهمیه استانی است که در سال 93 از قانون حذف شده است، در این خصوص بارها از سازمان تامین اجتماعی نیز درخواست کردیم تا سهمیه استانی بیمه کارگران ساختمانی را لحاظ نکند اما علیرغم تاکیدهای بسیار باز اعمال سهمیه می شود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه اقدام سازمان تامین اجتماعی در اعمال سهمیه استانی برای بیمه کارگران ساختمانی تخلف آشکار از قانون است، گفت: سازمان تامین اجتماعی باید بداند هر مدیری که از قانون تخطی کند باید خود را تحت پیگرد قانون بداند، چراکه در قانون ذکر شده است بیمه کارگران ساختمانی حق همگانی است و دراصلاح جدید قانون نیز لغو سهمیه های استانی قید شده است.

وی با بیان اینکه قانون بیمه کارگران ساختمانی با وجود اینکه قانونی جامع و کامل است اما به آن عمل نمی‌شود، ادامه داد: اجرا نکردن قانون خلاف است، متاسفانه امروزه عده‌ای که کارگر ساختمانی نیستند خود را کارگر ساختمان معرفی کرده و در پی ضعف نظارت از خدمات بیمه کارگران ساختمانی بهره‌مند می شوند.

محجوب درباره سهم دولت در بیمه کارگران ساختمانی، گفت: طبق قانون دولت موظف به کمک 4 درصدی حق بیمه کارگران ساختمانی است، اما دولت در این زمینه بدهکار بوده و مبلغ زیادی به صندوق تامین اجتماعی بدهی دارد، همچنین علاوه بر سهمیه 4 درصدی بیمه کارگران، دولت سالانه باید درصدی از بیمه قالیبافان، راننده ها، باربرها، خادمان مساجد و طلاب را بپردازد که متاسفانه در این خصوص هر سال کوتاهی کرده و حتی با وجود قید در بودجه سالانه باز هم پرداخت نمی کند.

محجوب با اشاره به اقدام شهرداری مبنی بر کم‌کاری در اخذ بیمه نامه کارگران ساختمانی از کارفرما در زمان صدور مجوزپروانه ساختمانی، تصریح کرد: شهرداری‌ها متخلفان بزرگی هستند، از این رو لازم است قانون جدید در مجلس وضع شود تا مبالغی که شهرداری ها در این سالها تخلف کرده اند را به صورت یکجا به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز کند.

وی با بیان اینکه کارگران ساختمانی جزو اقشار مظلوم و ضعیف جامعه هستند، گفت: شهرداری ها در این سال‌ها از دیوار ضعیف ترین افراد جامعه بالا رفتند و باید بدانند که ما از حق قانونی این افراد نخواهیم گذشت.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه آمار دقیقی از جامعه هدف کارگران ساختمانی وجود ندارد، گفت: تاکنون یک میلیون و 400 هزار نفر کارت مهارت دریافت کرده اند، البته مشخص نیست چه تعداد از این افراد کارگر ساختمانی هستند، البته از این تعداد تنها 700 هزار نفر بیمه شده اند./

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha