سه‌شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۹
کد خبر: 150150

محققان در آمریکا و انگلیس نقشه‌ای جامع از جهش‌های ژنتیکی موجود در سرطان‌ مرگبار پروستات را خلق کرده‌اند که در سراسر بدن گسترش می‌یابد.

سلامت نیوز:محققان در آمریکا و انگلیس نقشه‌ای جامع از جهش‌های ژنتیکی موجود در سرطان‌ مرگبار پروستات را خلق کرده‌اند که در سراسر بدن گسترش می‌یابد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، تحقیقات جدید نشان داده، حدود 90 درصد از مردان مبتلا به سرطان پروستات حامل جهش‌های ژنتیکی در تومورهایشان هستند که می‌توان این جهش‌ها را با داروهای موجود یا جدید هدف قرار داد.

محققان بر این باورند با استفاده از نقشه جدید، پزشکان می‌توانند آزمایشات لازم برای یافتن این جهش‌ها را آغاز کنند و بیماران مبتلا به سرطان پیشرفته را در معرض داروهای موجود یا ترکیبی از داروها قرار دهند که این ناهنجاری‌های ژنومی خاص در بیماری آن‌ها را هدف قرار دهند.

این پژوهش به رهبری دانشمندان موسسه تحقیقات سرطانی در لندن و با همکاری محققانی از هشت مرکز بالینی آکادمی در سراسر دنیا انجام شد.

این کارشناسان توانستند تعداد زیادی نمونه‌های تومورهای سرطان‌های پروستات متاستاتیک را جمع‌آوری کنند و در این سرطان‌ها، تومور از حالت تومور اولیه به بخش‌های دیگر بدن گسترش می‌یابد.

در حالت عادی، دسترس به این نمونه‌ها بی‌نهایت دشوار است و این نخستین پژوهش در جهان است که تحلیل عمیقی از سرطان‌های پروستات متاستاتیک مقاوم در مقابل درمان‌های استاندارد ارائه می‌دهد.

محققان حاضر، کدهای ژنتیکی تومورهای متاستاتیک استخوان، بافت‌های نرم، غدد لنفاوی و کبد متعلق به 150 بیمار مبتلا به سرطان پروستات پیشرفته را تحلیل کردند.

آن‌ها دریافتند حدود دو سوم مردان حاضر در این تحقیق دارای جهش‌هایی در مولکولی بودند که با هورمون آندروژنی مردان تعامل برقرار می‌کنند و می‌توان این هورمون را با درمان‌های استاندارد هدف قرار داد؛ این موضوع راه را برای مسیرهای جدید هورمون‌درمانی باز می‌کند.

همچنین، جهش‌های موجود در ژن‌های BRCA1 و BRCA2 در حدود 20 درصد از بیماران کشف شد. علاوه بر این، محققان جهش‌های جدیدی را شناسایی کردند که پیش‌تر در سرطان پروستات کشف نشده بودند، اما در سرطان‌های دیگر رخ می‌دهند. این جهش‌ها شامل جهش‌هایی در ژن‌های PI3K و RAF بودند که می‌توان آن‌ها را با داروهای موجود هدف قرار داد.

افزون بر این، دانشمندان آزمایش‌های خون را برای تحلیل ژنوم بیماران تحلیل کردند و دریافتند هشت درصد آن‌ها با خطاهای دی‌ان‌ای متولد شده بودند که آن‌ها را در معرض سرطان پروستات قرار داده بودند. این موضوع می‌تواند غربالگری ژنتیکی افراد دارای تاریخچه خانوادگی سرطان پروستات را تقویت کند.

دانشمندان دریافتند حدود 90 درصد تومورهای متاستاتیکی دارای جهش‌های قابل‌پیگیری بودند و این موضوع در آینده، در تعداد بیماران مبتلا به سرطان پروستات تفاوت بزرگی ایجاد می‌کند.

جزئیات این دستاورد علمی در مجله Cell ارائه شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha