یک مقام سازمان حفاظت محیط زیست گفت: پروژه آشوراده به علت داشتن مشکلات حقوقی فعلا متوقف است و تاکنون نیز هیچ گونه اقدامی در مورد صورت نگرفته است.

سلامت نیوز: یک مقام سازمان حفاظت محیط زیست گفت: پروژه آشوراده به علت داشتن مشکلات حقوقی فعلا متوقف است و تاکنون نیز هیچ گونه اقدامی در مورد صورت نگرفته است.

این فرد که خواست نامش ذکر نشود در گفت وگو با ایرنا افزود: پروژه تفریحی آشوراده در قالب یک تفاهم نامه میان سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی است که تاکنون به علت داشتن یک سری مشکلات حقوقی متوقف مانده است.فعلا پروژه آشوراده به علت داشتن مشکلات حقوقی متوقف است و تاکنون درخواستی هم نبوده است بنابراین اقدامی صورت نگرفته است.

وی به مساله واگذاری آشوراده و میانکاله از سوی برخی رسانه ها اشاره کرد و گفت: به هیچ وجه مساله واگذاری مطرح نبوده و قرار هم نیست چنین اتفاقی بیفتد، یک تفاهم نامه است که در آن اجازه برخی فعالیت ها داده خواهد شد مبنی بر اینکه مطالعات ارزیابی زیست محیطی به سازمان محیط زیست داده شود، مشکلات حقوقی حل و جواب محیط زیست گرفته شود.

وی تاکید کرد: واگذاری دروغ محض است و انحرافی است که در برخی رسانه ها مطرح شده است در حالی که در این تفاهم نامه به شرایط ، ضوابط و الزامات زیست محیطی تاکید بسیار شده است و گفته شده به اقداماتی اجازه فعالیت داده می شود که سازگار با محیط زیست باشد.

این مسوول محیط زیست گفت: باید در نظر داشته باشیم حدود 10 هزار هکتار از میانکاله تغییر کاربری داده شد بود، ویلا سازی و خانه سازی در آن انجام شد اما سازمان محیط زیست در یک سال گذشته هزاران هکتار از میانکاله را پس گرفت و زمین ها را آزاد کرد.

سال 93 تفاهم نامه ای میان دو سازمان حفاظت محیط زیست و میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی منعقد شد که بر این اساس مقرر شد بخشی از اشوراده در منطفه حفاظت شده میانکاله به منطقه گردشگری تبدیل شود که این مساله واکنش های زیادی را از سوی دوستداران محیط زیست به همراه داشت.

آشوراده در مرکز شبه جزیره میانکاله در شهرستان بندرترکمن استان گلستان قرار دارد، آشوراده تنها جزیره ایرانی دریای خزر است. این جزیره که در سده های گذشته در پی عملکرد و فعالیت گروه های انسانی با حفر کانال از توده اصلی خشکی خود (شبه جزیره میانکاله) جدا افتاده است.

آشوراده در سال ۱۳۵۴ جزو نخستین مناطق زیست کره جهان معرفی و ثبت شد. در همین حال در کنوانسیون جهانی رامسر در زمره تالاب های مهم دنیا قرار گرفت و سومین اهمیت این منطقه عضویت آن در پناهگاه حیات وحش است که در تمامی ایام سال میزبان انواع پرندگان است.

این جزیره تا سال های پیش با امکاناتی همچون پاسگاه ژاندارمری، شرکت تعاونی روستایی، مدرسه راهنمایی، مغازه، مسجد و حسینیه بیش از ۱۰۰۰ نفر سکنه داشته است که به مشاغل دامداری، کارگری، پیشه وری و ماهیگیری مشغول بوده اند اما در سال ۱۳۷۲ به علت بالا آمدن سطح آب دریای خزر و رخ دادن سیل مردم جزیره، آنجا را ترک کردند و اکنون فقط کارمندان شیلات در آن ساکن هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha