رئیس جمعیت هلال‌احمر در مورد میزان آمادگی شهر تهران برای یک بحران گفت: امیدواریم تمام مسئولان طبق برنامه‌های کوتاه‌مدت،‌ میان‌مدت و بلندمدت کار کنند تا روزی تهران برای بحران آماده شود.

سلامت نیوز:رئیس جمعیت هلال‌احمر در مورد میزان آمادگی شهر تهران برای یک بحران گفت: امیدواریم تمام مسئولان طبق برنامه‌های کوتاه‌مدت،‌ میان‌مدت و بلندمدت کار کنند تا روزی تهران برای بحران آماده شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،سیدامیر محسن ضیایی صبح امروز بازدیدی از مرکز مدیریت بحران شهر تهران داشت.

وی در جریان این بازدید گفت:‌ شعار سازمان ملل این است که ذهن را تغییر دهیم تا زندگی را نجات دهیم.

رئیس جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه بسیاری از کارهای ما با مردم است و در بحران‌های بزرگ بدون توان مردم نمی‌توان کاری انجام داد، گفت: از دید افرادی که در خارج هستند زلزله تهران یک بحران خیلی بزرگ است و در اسناد آنها از زلزله تهران به عنوان یکی از 5 بحران بزرگ دنیا یاد می‌شود.

وی به دیدار خود با سفیر نروژ در تهران اشاره کرد و گفت: سفیر نروژ هنگامی که از زلزله تهران شنید به من گفت آموزش کارکنان سفارت را کی آغاز کنیم؛ شما دقت کنید سفیر یک کشور خارجی این مقدار در آموزش خود و همکارانش برای مقابله با بحران مصر است اما ما در جامعه خود این موضوع را مطرح نمی‌کنیم تا زمانی که یک زلزله‌ای در کشور اتفاق افتد تا مردم و مسئولان بار دیگر نسبت به آن حساس شوند.

ضیایی افزود:‌ بعد از مدتی نیز مردم نسبت به خطرات زلزله بی‌تفاوت می‌شوند و موضوع مسکوت گذاشته می‌شود ما کارهای سوری زیادی می کنیم و امکانات را می‌آوریم و نشان می‌دهیم اما این امکانات کار نمی‌کنند به طور مثال زمانی که در وزارت بهداشت بودم از اورژانس‌های کشور بازدیدی داشتم و متوجه شدم که بسیاری از دستگاه‌های اورژانس به علت نبود باطری کار نمی‌کنند.

وی خاطر نشان کرد: از رئیس سازمان امداد و نجات خودمان پرسیدم که چند تا از خودروهای شما آماده عملیات است که ایشان گفت همه خودروها اما من حرفش را باور نمی‌کنم.

رئیس جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه نمی‌توان بدون مراجعه به تجربه و دانش کشورهای دیگر فعالیت کرد، گفت: ما باید عملمان بر اساس تجربه‌ای باشد که دیگران کسب کرده‌اند و برای بحران نباید آزمون و خطا انجام داد.

وی موقتی بودن کارها و ضعیف بودن پیگیری‌ها را از دیگر ضعف‌های ایرانیان عنوان کرد و گفت: مسئولان و مردم ما نمی‌دانند در چه وضعیتی هستند و از میزان خطر و ریسک اطلاع کافی ندارند. البته به عقیده من بزرگترین اشکال ما  ایرانیان ضعف در کار تیمی است.

ضیایی تهران را یک شهر مدرن در  عین حال عقب‌افتاده دانست و گفت:‌ این شهر مترو دارد اما زیرساخت ساختمان‌هایش بسیار ضعیف است.

وی در ادامه به فرماندهی بحران در شهرها به خصوص شهری مانند تهران اشاره کرد و گفت: تمرکز فرماندهی باید در شهرهای بزرگ در دست شهرداری باشد و پلیس،‌هلال احمر و دیگر ارگان‌ها زیر نظر شهرداری کار کنند.  ما جایی که باید حاکمیتی عمل کنیم دموکراتیک عمل می‌کنیم.

رئیس جمعیت هلال‌احمر با تاکید بر اینکه بسیاری از مسائل قابل پیشگیری است، گفت: هر چه در پیشگیری سرمایه‌گذاری کنیم خسارت پایین می‌آید؛ ما نمی‌توانیم از وقوع حادثه‌ای مانند زلزله پیشگیری کنیم اما با آموزش می‌توان از خسارت زیاد پیشگیری کرد.

وی تاکید کرد: آموزش درست ریسک را کاهش می‌دهد و به همین منظور ما بخش آموزش همگانی را فعال کردیم که به زودی در تمام استان‌ها فعال می‌شود.

ضیایی خاطر نشان کرد:‌ آموزش همگانی یک اقدام موقتی نیست چرا که تمام مردم ایران مخاطب آن هستند و باید با هر جنس و سنی تحت آموزش قرار بگیرند.

رئیس جمعیت هلال‌احمر در ادامه در پاسخ به اینکه تهران چقدر برای بحران آماده است،‌گفت: شهر تهران را باید با مدیریت بحران تهران متفاوت در نظر بگیریم چرا که من قبل از بازدید از مدیریت بحران تهران تصور نمی‌کردم که به این میزان آماده باشند.

وی ادامه داد:‌ اما در مورد کلانشهری مانند تهران باید با برنامه‌های بلند‌مدت، میان مدت و کوتاه مدت به جایی برسیم که بتوانیم بگوییم تهران هم شهر امنی است.

ضیایی همچنین در مورد نقش انتقال پایتخت در کاهش خسارات بحرانی مانند زلزله، گفت: انتقال پایتخت از قبل از انقلاب در دستور کار بوده اما هنوز اجرایی نشده است در همه دنیا پایتخت‌ها شهرهای بزرگی نیستند به خصوص آنهایی که تازه‌ تاسیس هستند.

وی خاطر نشان کرد: رفتن پایتخت از تهران پاک کردن صورت مسئله است چرا که مشکل همچنان پابرجاست و تنها بخشی از ساختمان‌های دولتی به خارج تهران منتقل می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha