ضو کمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی مجلس با انتقاد از اینکه وزارت نیرو برنامه مدون و مشخصی برای مدیریت بحران آب و مقابله با خشکسالی ندارد،گفت: بحران آب یک موضوع جدی است،اما عملا هیچ عزم جدی برای کاهش اثراث منفی این بحران و تاثیر آن بر بخش‌های مختلف جامعه بالاخص بخش کشاورزی وجود ندارد.

وزارت نیرو برنامه‌ای برای مدیریت بحران آب ندارد

سلامت نیوز: عضو کمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی مجلس با انتقاد از اینکه وزارت نیرو برنامه مدون و مشخصی برای مدیریت بحران آب و مقابله با خشکسالی ندارد،گفت: بحران آب یک موضوع جدی است،اما عملا هیچ عزم جدی برای کاهش اثراث منفی این بحران و تاثیر آن بر بخش‌های مختلف جامعه بالاخص بخش کشاورزی وجود ندارد.

علی ایرانپور درگفت وگو با خانه ملت،با یادآوری اینکه بحران آب یک موضوع جدی است که از دیرباز هم مطرح بوده،گفت:عملا باید گفت هیچ عزم جدی برای کاهش اثراث منفی بحران آب و تاثیر آن بر بخش‌های مختلف جامعه بالاخص بخش کشاورزی وجود ندارد.

 
طرح‌های وزارت نیرو برای مدیریت بحران آب درحد شعار!

نماینده مردم مبارکه درمجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وزارت نیرو برنامه مدون و مشخصی برای مدیریت بحران آب و مقابله با خشکسالی ندارد و بعضا مشاهده می شود چند وقت یک بار طرح‌هایی که در راستای مقابله با بحران آب ارائه می شود،سریعا متوقف شده و بایگانی می شوند.

عضوکمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی مجلس طرح انتقال آب از دریای خزر و خلیج فارس،مهارآبهای مرزی،واردات آب از کشورهای همسایه و مانند آن را از جمله طرح های پیشنهادی وزارت نیرو برای مدیریت بحران آب برشمرد و گفت: درعمل عزم جدی برای عملیاتی شدن این طرح ها وجود ندارد تا بخشی از بحران آب مدیریت یافته و کاهش یابد.

ایرانپور در رابطه با سهم بخش کشاورزی درایجاد و مقابله با بحران آب نیز توضیح داد: دربخش کشاورزی علیرغم اینکه درسالهای اخیر دربرخی از نقاط کشور سطح زیرکشت اراضی کشاورزی افزایش یافته ،نه تنها منابع آب جدیدی اضافه نشد؛بلکه همان منابع آبی قبلی هم به دلیل برداشت‌های بیش ازحد دچار بحران شدند.
 

جهادکشاورزی به ادای عبارت اصلاح الگوی کشت بدون هیچ‌گونه نظارت اکتفا کرده!

وی ادامه داد: درعین حال خشکسالی هم مزید برعلت شد و  وزارت جهادکشاورزی هم فقط به اظهار دو عبارت یعنی "اصلاح الگوی کشت"آنهم بدون هیچگونه نظارت و برنامه ای اکتفا کرده است.

عضوکمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی مجلس افزود: مسئولان وزارت جهادکشاورزی به راحتی و با به زبان آوردن موضوع اصلاح الگوی کشت یا کشت جایگزین به نوعی وظیفه خود را کنارگذاشته و هیچ عملی دراین خصوص انجام نداده اند.

این نماینده مردم با اشاره به برنامه وزارت جهادکشاورزی درمورد ممنوعیت کشت در برخی مناطق کشو، گفت: سوالی که از وزرای جهادکشاورزی و نیرو باید پرسید این است که آیا شمایی  که به مردم اصفهان می گوئید برنج نکارید،کشت جایگزینی هم به مردم معرفی کرده اید؟

وی با بیان اینکه ممنوعیت موضوع کشت درخوزستان و سیستان و بلوچستان هم مشاهده می شود،گفت: طرح چنین مباحثی بدون فرهنگ سازی و هدایت کشاورزان برای انجام کشت های جایگزین راه به جایی نمی برد.

ایرانپور تاکید کرد: تا زمانی که این اقدامات انجام نشود نه تنها بحران آب مدیریت نشده و کاهش نمی یابد بلکه روز به روز گسترش هم خواهد داشت.

 

افزایش 60 درصدی راندمان آب با اصلاح روش‌های آبیاری/ضرورت عزم جدی دولت و تامین اعتبارات

وی اصلاح روش‌های آبیاری را مورد توجه قرارداد و گفت:با اصلاح روش های آبیاری می توان تا حدود 60 درصد راندمان آب این بخش را افزایش داد،اما وقتی عزم جدی و اعتبارات لازم وجود ندارد این گونه مباحث  درحد شعار باقی مانده و بحران آب تا به اینجا رشد و گسترش می یابد.

 

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، با وجود اینکه نزدیک به 70 درصد از سطح زمین را آب فرا گرفته است ولی «بحران آب» در بسیاری از کشورهای جهان از جمله کشورهای واقع در کمربند خشک زمین مثل ایران، روز به روز ابعاد پیچیده تری به خود می گیرد.

بحرانی جدی با نام «بحران آب» در حال گسترش و پیچیده‌ترشدن است

«جنگ آینده جنگ آب است»؛ «در جهان حدود یک میلیارد نفر به آب آشامیدنی سالم دسترسی ندارند»؛ «روزانه 50 هزار نفر درجهان براثر مصرف آب غیر بهداشتی جان خود را از دست می دهند»؛ «تا سال 2050 میلادی بیش از نیمی از کشور ها در سراسر دنیا در تامین آب آشامیدنی مورد نیاز خود با بحران روبرو خواهند شد»؛ تمام این جمله های هشدار دهنده، بیانگر آن هستند که بحرانی جدی با نام «بحران آب» در حال گسترش و پیچیده تر شدن است.

از کل مساحت ایران تنها 15 درصد برخوردار از پوشش گیاهی است و بیش از 85 درصد کشور ما جزو مناطق خشک و نیمه خشک محسوب می شود؛ از این رو انتظار بروز بحران آب در کشور غیر منطقی نیست.

نباید فراموش کرد که بحران آب ریشه یی طولانی در کشور دارد.حفر قنات ها و ساختن آب انبارهای مختلف و متعدد در شهرهای ایران نشان می دهد که ایرانیان همواره با دغدغه ی دستیابی به آب رو به رو بوده اند.

بی شک افزایش جمعیت کشور دریک سده ی گذشته تاثیر فراوانی در مصرف آب داشته است و این امر در کنار خشکسالی یکی از عوامل موثر بر تنش بی آبی در کشور است.

اما تنها افزایش جمعیت نیست که نقش مهمی در شیوع بحران آب در کشور دارد؛ بلکه خشکسالی های پی در پی نیز در بروز این بحران بی تاثیر نبوده اند. آمارهای سازمان هواشناسی کشور متوسط بارش در ایران را 248 میلی متر تخمین زده اند که این میزان کمتر از یک سوم متوسط جهانی آن، یعنی 831 میلی متر است؛ به این ترتیب در حالی که ایران یک درصد جمعیت کل جهان را به خود اختصاص داده است ولی سهم کشورمان از منابع آب تجدیدپذیر فقط 36 صدم درصد است.

 

مدیریت ضعیف بر منابع آبی و استفاده از روش‌های سنتی آبیاری

مدیریت ضعیف بر منابع آبی و استفاده از روش های سنتی آبیاری در کشور یکی دیگر از دلایل شکل گیری بحران آب است. بر اساس آمار حدود 59 درصد از زمین های قابل کشت کشور نیاز به آبیاری دارند و روش آبیاری نیز در بسیاری از مناطق همان شیوه ی سنتی است.در این بین بخش کشاورزی به عنوان یکی از عوامل اصلی هدررفتن آب مطرح است؛ زیرا حدود 92 درصد آب مصرفی کشور در این بخش مورد استفاده قرار می گیرد.

در کنار این مساله نمی توان از سیاست های نامناسب دولت ها در ذخیره یا آزاد سازی آب های روان چشم نیز پوشی کرد.از خشکسالی که یک پدیده خارج از اختیار بشر است که بگذریم مدیریت غیر صحیح آب مهمترین عامل در تشدید این بحران است که در دوره های مختلف زیر تاثیر بازی های سیاسی برخی از مسوولان قرار گرفته است.

درکنار خشکسالی و افزایش جمعیت، صنعتی شدن جامعه و گسترش شهرنشینی که خود زیر تاثیر پیشرفت های چشمگیر علمی در دنیا رخ داده اند، یکی دیگر از عواملی هستند که میزان مصرف آب را در کشور افزایش داده است.

اگر نگاهی به تغییر بافت جمعیتی کشور در یک سده ی گذشته بیاندازیم متوجه خواهیم شد که ایران از کشوری سنتی و جمعیتی حدود 70 درصد ساکن روستا به یک کشور در حال صنعتی شدن و شهرنشین تبدیل شده است. با این شرایط و نیازهای جامعه ی صنعتی و شهری کشور، ما نیازمند مقادیر زیاد مصرفی آب هستیم.

 درنهایت باید تاکید کرد ؛برای حل هر بحرانی نیاز به یک سری از راهکارها و برنامه ریزی های دقیق است؛ با توجه به اینکه آب یکی از زیرساخت های اصلی توسعه ی پایدار در بخش های مختلف اقتصادی و اجتماعی محسوب می شود، تنش و بحران های آبی در کشور نمی تواند تاثیر مخربی بر برنامه ریزی های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی داشته باشد. لذا لازم است مسوولان دولتی، تشکل های مردم نهاد و رسانه های مختلف، برنامه هایی را تدوین کنند که میزان مصرف آب جامعه را به سمت متعادل هدایت کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha