با ابلاغ و اجرای كتاب جدید تعرفه‌ها رشد 120 تا 400 درصدی هزینه‌های درمان خود را نشان می‌دهد. این بار رشد 400‌درصدی تعرفه سونوگرافی موجب شده است مادران باردار با مشكل جدی مواجه شوند به خصوص اینكه اگر سونوگرافی از سوی ماما تجویز شود، بیمار باید هزینه آن را آزاد بپردازد.

سلامت نیوز: با ابلاغ و اجرای كتاب جدید تعرفه‌ها رشد 120 تا 400 درصدی هزینه‌های درمان خود را نشان می‌دهد. این بار رشد 400‌درصدی تعرفه سونوگرافی موجب شده است مادران باردار با مشكل جدی مواجه شوند به خصوص اینكه اگر سونوگرافی از سوی ماما تجویز شود، بیمار باید هزینه آن را آزاد بپردازد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جوان، با ابلاغ و اجرای كتاب جدید تعرفه‌ها رشد 120 تا 400 درصدی هزینه‌های درمان خود را نشان می‌دهد. این بار رشد 400‌درصدی تعرفه سونوگرافی موجب شده است مادران باردار با مشكل جدی مواجه شوند به خصوص اینكه اگر سونوگرافی از سوی ماما تجویز شود، بیمار باید هزینه آن را آزاد بپردازد.
گام سوم طرح تحول سلامت اصلاح تعرفه‌ها و تغییر كتاب ارزشگذاری نسبی تعرفه‌ها بود كه موجب شد تعرفه‌های درمان 120 تا 400 درصد رشد داشته باشد و به قول پزشكان و مسئولان به تعرفه واقعی نزدیك شود. در این بین برخی تعرفه‌ها مانند تعرفه‌های رادیولوژی و سونوگرافی هزینه فراوانی را به بیماران تحمیل می‌كنند. این در حالی است كه بیمه‌ها با ماماها قرارداد نمی‌بندند و اگر مامایی برای زن باردار تحت نظرش سونوگرافی تجویز كند، وی ناگزیر است هزینه سونوگرافی را به صورت آزاد بپردازد یا برای ادامه معالجه به سراغ پزشك متخصص برود و در عمل چنین سیاست یك بام و دوهوایی منجر به سردرگمی مادران باردار می‌شود، به گونه‌ای كه به باور نایب رئیس جمعیت مامایی ایران افزایش 400 درصدی تعرفه سونوگرافی بارداری با سیاست‌ افزایش جمعیت مغایرت دارد.  شهلا میر‌گلو بیات، عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با «جوان »‌ضمن تأیید افزایش چند‌برابری تعرفه سونوگرافی می‌گوید: این مسئله موجب سرگردانی بیماران می‌شود زیرا از یك سو اگرچه در حال حاضر در بیمارستان‌های دولتی مردم فرانشیز می‌پردازند اما عملاً امكان انجام سونوگرافی در بیمارستان‌های دولتی فراهم نیست و فقط برای بیماران اورژانسی انجام می‌شود و مردم مجبورند برای انجام این كار به مراكز خصوصی بروند و تعرفه خصوصی بپردازند. این در حالی است كه حقوق‌ها فقط 14 درصد افزایش یافته است و مردم با این همه تورم مشكل جدی پیدا می‌كنند.

   ترجیح بیمه‌ها برای پوشش خدمات گران و القایی
فرحناز محمدی‌سعادت، نایب رئیس جمعیت مامایی ایران با انتقاد از قرارداد نبستن بیمه‌ها با ماماها می‌گوید: انتظار داشتیم با توجه به قابلیت ماماها برای پیشبرد اهداف جمعیتی، شاهد بسترسازی مساعد برای فعالیت بهتر این گروه باشیم ولی متأسفانه تاكنون این اتفاق نیفتاده است.
به گفته وی كسی به فكر زنان باردار محروم كشور و سلامتی نسل آینده نیست و متأسفانه پروسه بارداری محل درآمد خوبی برای انواع رشته‌های تخصصی شده است. به نظر می‌رسد سازمان‌های بیمه‌گر مغرضانه همچنان خدمات گران تخصصی و تقاضای القایی را به پوشش بیمه مامایی ترجیح می‌دهند.  محمدی‌سعادت معتقد است حل مشكل قرارداد بیمه‌ها با ماماها نیازمند ورود مسئولان و شخص رئیس‌جمهور و وزرای بهداشت و رفاه است تا ماماها بتوانند بدون دغدغه در خدمت پیشبرد سیاست‌های جمعیتی و ترویج زایمان طبیعی و خدمات سلامت زنان باشد.  وی تصریح می‌كند: بی‌توجهی به حرفه مامایی به كاهش نرخ باروری و تحمیل هزینه‌های سنگین به سازمان‌های بیمه‌گر و تقاضای القایی و بروز عوارض ناشی از سزارین برای نسل آینده منجر شده است.  به باور نایب رئیس انجمن مامایی كشور، با توجه به پراكندگی جغرافیایی ارائه‌دهندگان خدمات زنان در مناطق محروم و برخوردار، استقبال و تمایل زنان حاشیه‌‌نشین و شهرهای كمتر برخوردار در مراجعه به ماماها به جهت ارزان بودن خدمات ایشان مقاومت برای عقد قرارداد سازمان‌های بیمه‌گر با ماماها بی‌معناست و به نوعی زیر پا گذاشتن عدالت در سلامت و تقابل با سیاست‌های كلان جمعیتی را موجب می‌شود.  وی درباره رابطه عدم انعقاد قرارداد بیمه‌ها با ماما و سیاست‌های جمعیتی كشور توضیح می‌دهد: ما اعتقاد داریم پروسه فرزندآوری فقط زایمان نیست، تا زمانی كه مردم متحمل هزینه‌های سنگین دوران بارداری باشند تمایلی برای زایمان طبیعی رایگان نخواهند داشت.  محمدی‌سعادت با اشاره به افزایش 400 درصدی هزینه سونوگرافی بارداری می‌افزاید: برخی زنان باردار مجبور به انجام سونوگرافی به دفعات هستند و این با سیاست‌های افزایش جمعیت كه بر اساس آن باید زمینه فرزندآوری را تسهیل كنیم، مغایرت دارد.  وی معتقد است: خارج كردن گروه مامایی از چرخه درمان و جلوگیری از مواجه شدن زنان باردار با ماماها در طول بارداری با توجه به افزایش هزینه‌های سونوگرافی بارداری و عدم عقد قرارداد سازمان‌های بیمه‌گر معنایی جز تقابل با افزایش جمعیت و عدالت در سلامت ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha