مدیرکل دفتر تنوع زیستی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: بانک ژن گونه های جانوری با هدف انجام مطالعات و تحقیقات علمی در پنج استان کشور راه اندازی شده است.

شهاب الدین منتظمی، افزود: اکنون در بانک ژن شمال شرق کشور در مشهد، شمال غرب در تبریز، بانک ژن زاگرس در کهگیلویه و بویراحمد، بانک ژن مرکزی در اصفهان و بانک ژن خلیج فارس در هرمزگان راه اندازی و فعال شده است.
وی اظهار داشت: مطالعات ژنتیکی خوبی در بانک ژن شمال شرق کشور در مشهد انجام شده که بررسی تنوع ژنتیکی در جمعیت های سروکوهی پارک ملی تندوره با استفاده از نشانگرهای مولکولی RAPD، بررسی تنوع ژنتیکی در جمعیت های کبک استان خراسان به کمک مارکرهای RAPD از آن جمله است.
وی افزود: در همین ارتباط می توان به موضوع مطالعات بررسی مقدماتی تنوع ژنتیکی پلنگ ایرانی در پارک ملی تندوره، مطالعه ژنتیکی مقدماتی جبیر خراسان رضوی، مطالعات مقدماتی توالی ناحیه D-Loop از ژنوم میتوکندری در بعضی از گروه های گوسفند و بز، بررسی
تنوع زیستی در جمعیت قوچ و میش پارک ملی تندروه با استفاده از تست DNA اشاره کرد.
به گزارش ایرنا، منتظمی اظهار داشت: همچنین کارگاه های آموزشی بانک ژن تحت عنوان جمع آوری و شناسایی و نگهداری نمونه های بیولوژیک برای بانک ژن تا به حال در 5 استان برگزار شده است.
مدیرکل دفتر تنوع زیستی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اکنون در بخش بانک ژن این سازمان بالغ بر 650 نمونه بیولوژیک جمع آوری و نگهداری می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha