چهارشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۳
کد خبر: 150231

آب دریاچه ارومیه 9 سانتیمتر کاهش یافت

سلامت نیوز:سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: سطح آب دریاچه ارومیه در دهم خرداد ماه امسال 1270.55 سانتیمتر گزارش شده که 9 سانتیمتر در مقایسه با مدت مشابه پارسال کاهش یافته است.

پرویز آراسته روز سه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: برای احیای دریاچه ارومیه طرح های متعدد درحال اجراست که سازمان های متولی آن از جمله محیط زیست، جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، آب منطقه ای با نظارت ستاد استانی و کشوری احیای دریاچه ارومیه در حال اجرای این طرح ها هستند.

وی اظهار کرد: لایروبی رودخانه ها و اتصال زرینه به سیمینه رود، توقف سدسازی ها در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، حرکت به سوی آبیاری های مدرن، تغییر الگوی کشت و هدایت کشاورزان به سمت کشت گونه های کم مصرف آبی از جمله این طرح هاست.

آراسته ادامه داد: کنترل چاه های فاقد برنامه، تثبیت ریزگردها و جلوگیری از پدیده شن های روان از سایر طرح هایی است که در راستای احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی به اجرا درمی آید.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی اظهار کرد: تثبیت شنهای روان در 400 هکتار از اراضی روستای جبل کندی، با 30 میلیارد ریال اعتبار، مانچ پاشی برای تثبیت بیولوژیکی شنهای روان با شش میلیارد ریال اعتبار و پروژه ای در راستای تامین آب حیات وحش از جمله طرح هایی است که در حال اجراست.

وی گفت: طرح تامین آب مورد نیاز حیات وحش دریاچه ارومیه نیز در قالب دو پروژه در جزایر اسپیر و آرزو در حال اجراست که برای اجرای این طرح نیز دو میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است.

آراسته با اشاره به برنامه های هفته محیط زیست در استان نیز اظهار کرد: برگزاری مسابقات شنای کارکنان، نشست مهارتهای زندگی با محوریت محیط زیست، افتتاح ایستگاه پایش آنلاین کیفی آب رودخانه مهاباد با حضور مسوولان استانی و بازدید از پروژه های تثبیت بیولوژیک شنهای روان منطقه جبل کندی از جمله برنامه هایی است که در هفته محیط زیست در استان به اجرا درمی آید.

وی ادامه داد: نشست مسوولان محیط زیست آذربایجان غربی با تشکلهای زیست محیطی، برنامه پاکسازی جاده امامزاده به طرف کشتیبان و تجدید میثاق با آرمانهای شهدا از سایر برنامه های اداره کل حفاظت محیط زیست استان در هفته جهانی محیط زیست می باشد.

دریاچه ارومیه دومین دریاچه شور جهان است که در 17 سال گذشته دچار بحران کم آبی شده است.

وسعت این دریاچه در 5700 کیلومترمربع بوده که همه ساله پذیرای پرندگان آبزی و کنار ابزی بسیاری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha