پنجشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۳
کد خبر: 150264

تربیت ۱۰ هزار نیروی بهیاری یک ساله برای جبران کمبود پرستار و واکنش اعضای سازمان نظام پزشکی به اظهارات وزیر بهداشت مبنی بر سلب مسئولیت نظارتی این سازمان، دو موضوع مهم حوزه سلامت در این هفته بود.

مخالفت پرستاران با احیاء بهیاری

سلامت نیوز: تربیت ۱۰ هزار نیروی بهیاری یک ساله برای جبران کمبود پرستار و واکنش اعضای سازمان نظام پزشکی به اظهارات وزیر بهداشت مبنی بر سلب مسئولیت نظارتی این سازمان، دو موضوع مهم حوزه سلامت در این هفته بود.

به گزارش خبرنگار مهر، به دنبال اظهار نظر معاون پرستاری وزارت بهداشت مبنی بر تربیت یک ساله ۱۰ هزار نیروی بهیاری برای جبران کمبود پرستار در مراکز درمانی کشور، برخی از اعضای شورای عالی نظام پرستاری به چنین تصمیمی واکنش منفی نشان دادند.

دکتر عباس عبادی عضو هیئت مدیره نظام پرستاری تهران احیاء مجدد عنوان بهیاری در سیستم بهداشت و درمان کشور را موجب تنزل رده های شغلی دانست و گفت: احیاء این عنوان می تواند موجب تنزل در رده های شغلی شده و منجر به تداخل نقش ها شود که این بحث می تواند ایجاد مشکلات و چالش هایی در رده بندی های شغلی کند و بیش از اینکه کمک کننده در امور باشد می تواند دردسر ساز شود.

رئیس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله (عج)، درباره ضرورت وجود رده خدمتی کمک پرستاری در بیمارستانها گفت: متاسفانه در حال حاضر برخی تکالیفی که در بیمارستانها به عهده نظام سلامت است به همراه بیمار و خانواده وی واگذار می شود و این باعث تداخل نقش و ایجاد آسیب و صدمه به بیمار می شود.

پیش از این محمد میرزابیگی معاون پرستاری وزارت بهداشت عنوان کرده بود که یکی از ۴۵ برنامه این معاونت در سال ۹۴، تربیت و تأمین ۱۰ هزار نفر نیروهای مهارتی غیر دانشگاهی در گروه پرستاری است.

به گفته وی، در همه جای دنیا سطوح پرستاری از اولیه تا تخصصی سطح بندی شده است و در کشورهای مختلف از کشورهای همسایه تا کشورهای اروپایی  وغربی نیز این موضوع مشاهده می شود. در دنیا برای این مشکل راهکار وجود دارد که چه باید کرد تا هم خدمات عمومی و هم خدمات تخصصی پرستاری به مردم ارائه شود و در عین حال هر کس متناسب با شأن، درجه و سطح تحصیلی خود ارائه خدمات کند.

این در حالی است که شمس الدین شمس دیگر عضو شورای عالی نظام پرستاری با تأکید بر اینکه تردیدی در وجود رده ای پیش از کارشناسی پرستاری نیست، گفت: اما به هیچ وجه عنوان بهیاری را برای این رده خدمتی قبول نداشته و وزارت بهداشت نیز باید به این مسئله گردن گذارد زیرا اگر این اتفاق نیافتد چالش ها و بحث ها پیرامون این مسئله تداوم خواهد داشت.

اما معاون پرستاری وزارت بهداشت معتقد است که با شرایط فعلی از یک سو نیاز بیماران تأمین نشده و از سوی دیگر شرح وظایف افراد تداخل یافته و پرستاران متخصص به وظایف اصلی خود نمیرسند و چهره ای از پرستاری به نمایش گذاشته می شود که باعلم و تخصص وی فاصله دارد.

واکنش نظام پزشکی به اظهارات وزیر بهداشت

موضع تند وزیر بهداشت در مقابل کم کاری سازمان نظام پزشکی در برخورد با زیرمیزی پزشکان و تهدید این سازمان مبنی بر سلب مسئولیت نظارتی نظام پزشکی، با واکنش برخی اعضای شورای عالی نظام پزشکی مواجه شد. بطوریکه دکتر نوید ناصری عضو شورای عالی نظام پزشکی در خصوص اظهارات اخیر وزیر بهداشت مبنی بر عدم رضایت از سازمان نظام پزشکی و سلب اختیار نظارتی از آن، ابراز داشت: خوب یا بد عمل كردن سازمان در بحث نظارت در راستاى تفاهم نامه اخیر سازمان و وزارت بهداشت، به مفهوم انتظار ایفاى نقش پلیسى براى سازمان نیست كه چنین امكاناتى براى نظام پزشكى هم فراهم نشده است.

وی معتقد است که اگر امكانات لازم به سازمان نظام پزشکی تخصیص داده شده و از عهده تعهدات مكتوب خود بر نیامده است، نظر مقام وزارت كاملا صحیح است که در غیر این صورت بیشتر در جهت تضعیف نهاد صنفى غیر دولتى نظام پزشكى و ناكارآمد انگارى آن است.

به گفته عضو شورای عالی نظام پزشکی، اعمال نفوذ و رفتار وزارت و دانشگاه هاى علوم پزشكى تابعه در ناكارآمد نشان دادن سازمان در همین موضوع هم كاملا نیاز به بررسى دارد كه شواهدى دال بر این موضوع موجود است.

در همین حال دکتر غلامعلی عکاشه رئیس انجمن ارتوپدی ایران در خصوص عدم رضایت وزارت بهداشت از عملکرد سازمان نظام پزشکی و اشاره وزیر به این مهم که اگر  نظام پزشکی خوب عمل نکند نظارت را هم مثل تعرفه می‌گیریم، تصریح کرد: اگر وزیر بهداشت می‌گوید که نظارت را از سازمان نظام پزشکی می‌گیریم یعنی تمامی اختیارات نظام پزشکی در دست اوست و این سازمان منتخب جامعه پزشکی نخواهد بود در حالی که وزارت بهداشت از نظر قانونی حق دخالت در کار نظام پزشکی را ندارد.

وی  افزود: هدف وزیر بهداشت از این گفته تضعیف سازمان نظام پزشکی بوده در حالی که این سازمان بسیار شفاف و در جهت منافع مردم و پزشکان حرکت می کند و هر کس که در راستای تخریب این سازمان قدم بردارد بواقع در جهت بی اعتبار کردن تمام ا قدامات جامعه ای گام برداشته که بوسیله هزاران پزشک و پیراپزشک پشتیبانی می‌شود.

عضو مجمع انجمن‌های پزشکی ادامه داد: این تضعیف‌ها غیر از دلسرد کردن جامعه پزشکی و منتخبین آنها که در نظام پزشکی‌های سراسر کشور حضور دارند نتیجه ای در پی نخواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • سخر ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۴
    0 0
    مخالفم