پنجشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۶
کد خبر: 150271

در طب سنتی از گیاه بادرنجبویه، با نام گیاه ملیس یاد می‌شود و در بیشتر عطاری‌ها این گیاه با این نام شناخته‌شده و در مواردی ممکن است وقتی فردی گیاه بادرنجبویه را از عطار می‌خواهد او به اشتباه، گیاهی از گونه گل گاوزبان را به او بدهد درحالی‌که خواص این گیاه با بادرنجبویه یا همان ملیس متفاوت است.

«بادرنجبویه»، گیاهی برای کاهش چربی‌های کبد شما

سلامت نیوز: در طب سنتی از گیاه بادرنجبویه، با نام گیاه ملیس یاد می‌شود و در بیشتر عطاری‌ها این گیاه با این نام شناخته‌شده و در مواردی ممکن است وقتی فردی گیاه بادرنجبویه را از عطار می‌خواهد او به اشتباه، گیاهی از گونه گل گاوزبان را به او بدهد درحالی‌که خواص این گیاه با بادرنجبویه یا همان ملیس متفاوت است.

 یک متخصص طب سنتی با بیان این مسئله در گفت‌وگو با «سلامانه» گفت: «تاکید می‌شود هنگام تهیه این گیاه از عطاری‌ها حتماً از واژه ملیس به جای بادرنجبویه استفاده شود. این گیاه خواص متعددی دارد و یکی از کاربرهای آن رفع انسدادهای عروق داخل مغزی است و به گفته حکمای طب قدیم، مصرف این گیاه باعث بهبود جریان خون در مغز می‌شود که به تبع این خاصیت، توصیه می‌شود افرادی که در معرض کم‌حافظگی هستند یا مطالب را به‌خوبی به خاطر نمی‌آورند هفته‌ای 2 بار دم‌نوش بادرنجبویه (ملیس) را تهیه کنند و هر بار یک تا دو مرتبه در روز آن را بنوشند.»
دکتر لیلا شیربیگی در ادامه گفت: «طریقه مصرف این گیاه همانند چای است و می‌توان آن را مانند چای دم و روزی 2-1 فنجان از آن جایگزین چای کرد. مصرف طولانی‌مدت این گیاه، هیچ گونه سمیتی ندارد و می‌تواند تأثیر خوبی روی سلامت و شادابی داشته باشد. برای این منظور می‌توان هر بار یک قاشق غذاخوری از برگ ملیس (5 گرم برگ خشک) را با یک لیوان آب جوش مخلوط و آن را به مدت 15-10 دقیقه دم و سپس صاف کرد و نوشید.»

وی با تاکید بر این مساله که مصرف این گیاه ممکن است در برخی افراد باعث بروز حساسیت شود، گفت: «از آنجا که هر فردی ممکن است به هر دارویی گیاهی حساسیت داشته باشد، بهتر است هفته‌ای دو بار دمنوش این گیاه را برای مدت دو هفته بنوشید. اگر با نوشیدن آن دچار حساسیت نشدید و وضعیت بهتری پیدا کردید سپس به تدریج تعداد دفعات آن را بیفزایند و در نهایت به روزی یک فنجان در روز برسانید. می‌توانید برای یک ماه، روزانه یک بار از دمنوش بادرنجبویه استفاده کنید.»
این متخصص طب سنتی با اشاره به اینکه این گیاه از نظر ظاهری شبیه برگ نعناع است و وقتیان را لای انگشتان دستتان فشار دهید، بوی پرتقال می‌دهد، افزود: «بهبود وضعیت کبد از دیگر خاصیت‌های این گیاه است که می‌تواند منجر به کاهش چربی‌های کبد شود. نتایج برخی تحقیقات نشان می‌دهد این گیاه ظرفیت چربی، کلسترول و تری‌گلیسرید را تنظیم می‌کند. علاوه بر این، این گیاه خواب‌آور، آرام‌بخش است و باعث کاهش اضطراب، بهبود خلق و خو می‌شود و مفرح و شادی‌بخش است. تأثیر این گیاه بر دستگاه گوارش هم تأیید شده و افرادی که ناراحتی‌های گوارشی با منشاء عصبی دارند، یک تقویت کننده، به ویژه برای تقویت معده به شمار می‌رود و دردهای ناشی از نفخ و ورم معده را بهبود می‌بخشد.»
شیربیگی درپایان گفت: «مصرف بادرنجبوبیه در افرادی که دچار کم‌کاری تیرویید هستند و داروی تیرویید مصرف می‌کنند می‌تواند باعث ایجاد اختلال در نتایج آزمایش‌ها شود به همین دلیل باید قبل از آزمایش برای مدت یک ماه مصرف آن را قطع کنند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha