با وجودی که تمام مسائل درمانی کشوراعم از پیشگیری و بهداشت برعهده پزشکان عمومی است اما این پزشکان هیچ جایگاه در پست های مدیریتی و تصمیم گیری دردانشگاه ها و وازتخانه بهداشت ندارد و از این حق طبیعی محروم مانده است.

 پزشکان عمومی از حق طبیعی خود محروم شده اند
سعید تاملی درگفتگو با خبرنگار سلامت نیوز افزود: از آنجائیکه پزشکان عمومی در بستر مردم و با عموم جامعه ارتباط مستقیمی دارند و با نیازهای جامعه آشنا بیشتر هستند بنابراین این گروه  می توانند مناسبترین افراد برای تصدی گری های پست های بهداشتی باشند.
وی بیان داشت: درحال حاضر سه، چهارم جمعیت پزشکی کشور را پزشکان عمومی تشکیل می دهند که معادل هفتاد و پنج درصد از بارسلامت توسط این قشر پایه ریزی می شود.
رئیس انجمن دانش آموختگان پزشکان عمومی خاطرنشان کرد: درحال حاضر هشتاد درصد از بیماران بستری در بیمارستان های دولتی و هشتاد درصد از بیماران سرپایی درمراکز  خصوصی درمان می شوند.
وی تصریح کرد: تنها ده درصد از بیماران سرپایی که به پزشکان عمومی مراجعه می کنند نیازمند دریافت خدمات تخصصی و فوق تخصصی هستند و در نود درصد موارد بیماران  با مراجعه به پزشکان عمومی قابل درمان هستند.
تاملی با اعلام اینکه اظهارداشت: درحال حاضر بار اصلی اورژانس کشور، شیفت شبانه در مراکز بهداشتی درمانی دولتی اعم از روستایی و شهری و اجرای پزشک خانواده به غیر از امور بستری و اعمال تخصصی و فوق تخصصی برعهده پزشکان عمومی است.
رئیس انجمن دانش آموختگان پزشکان عمومی ادامه داد: در تمام کشورها بیماردرابتدا به پزشکان عمومی مراجعه می کنند و درصورت لزوم به پزشک متخصص ارجاع داده می شود اما این درحالی که درکشور به علت تعریف نشدن جایگاه مشخص برای پزشکان عمومی و نبود سیستم سطح بندی خدمات بیمار در ابتدا به پزشک متخصص  واز آنجا به پزشک عمومی ارجاع داده می شود.
وی با اشاره به اینکه مشکلات پزشکان عمومی درحالی همیشه از سوی مسئولین کشوری مطرح می شود که به دنبال ارائه راهکار و حل معضل و مشکلات این قشر نیستند.




برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha