جمعه ۱۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۶
کد خبر: 150329

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در سال گذشته نسبت به سالهای قبل در مهار آتش سوزی جنگل‌ها عملکرد بهتری وجود داشته است تاکید کرد: در سال‌های قبل شاهد آتش سوزیهای یک هفته‌ای در بخش‌هایی از گلستان بودیم اما در سال 93 طولانی ترین آتش سوزی در کمتر از 48 ساعت محار شد.

گزارشی از دستاورد های زیست محیطی

سلامت نیوز: رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در سال گذشته نسبت به سالهای قبل در مهار آتش سوزی جنگل‌ها عملکرد بهتری وجود داشته است تاکید کرد: در سال‌های قبل شاهد آتش سوزیهای یک هفته‌ای در بخش‌هایی از گلستان بودیم اما در سال 93 طولانی ترین آتش سوزی در کمتر از 48 ساعت محار شد.

 

معصومه ابتکار در گفت‌وگو با خبرنگار «محیط زیست» ایسنا، افزود: برای سال جاری در نظر داریم با برنامه ریزی که انجام دادیم به جای اینکه صبر کنیم تا آتش سوزی اتفاق بیفتد از وقوع آن پیشگیری کنیم؛ بر همین اساس با هماهنگی و همکاری وزارت کشور، سازمان مدیریت بحران، هلال احمر، نیروهای مسلح، سازمان هواشناسی، سازمان جنگل ها و مراتع و کمک مردم برنامه ریزی کردیم در استان های خراسان شمالی، لرستان، سمنان و گلستان دستورالعمل‌های لازم برای موضوع آتش سوزی را اجرا می کنیم.

 

وی ادامه داد: این دستورالعمل‌ها از طریق اجرای مانور و با حضور ریاست و معاونین سازمان حفاظت محیط زیست در گلستان اجرا شد و بزودی در استانهای کاشان و فارس نیز اجرایی می‌شود.

 

ابتکار پیشگیری از وقوع آتش سوزی را نیازمند هماهنگی میان استانی و بین دستگاهی خواند و افزود: در این زمینه قطعا اطلاع رسانی و آگاهی بخشی نیز نقش بسیار موثری دارد. در حال حاضر با همکاری سازمان هواشناسی پنج سنسور تشخیص آتش در جنگل‌های گلستان نصب کردیم و از سفر رییس جمهوری به استان فارس کار پایش‌های هوایی با پهباد را آغاز کردیم.

 

وی ادامه داد: استفاده از پهبادها و انتخاب بهترین نوع آنها برای شناسایی شکارهای غیرمجاز تفرجگاه ها، آتش سوزی و حتی سرشماری در مرحله امکان سنجی است. باید از همه امکانات برای پایش مناطق در قالب محار آتش و سرشماری‌ها استفاده کنیم.

 

ابتکار درباره کمبودهای سازمان حفاظت محیط زیست در تامین هلیکوپتر و سایر امکانات گفت: در هماهنگی که با وزارت دفاع انجام شده مقرر شده در تامین هلیکوپتر و هواپیمای آب پاش کمک کنند.

 

 

مخالف سدسازی نیستیم

 

 

ابتکار در تشریح حفاظت و احیاء تالابها تاکید کرد: مخالف سدسازی نیستیم؛ اما معتقدیم باید سدسازی‌ها برابر ضوابط باشد و در حوزه دریاچه ارومیه با همکاری وزارت کشاورزی الگوی کشت را اصلاح کردیم و الگو را از کشت چغندر به گونه‌های کم آب تغییر دادیم؛ روند نزولی حجم آب دریاچه امسال برای اولین بار معکوس شد و مساحت دریاچه افزایش پیدا کرد.

 

وی درباره حفظ تالاب‌های کشور و برنامه های سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تاکید و توجه رییس جمهوری به موضوع محیط زیست گفت: دولت یازدهم برای اولین بار ردیف‌های بودجه‌ای جداگانه برای حفظ تالابها در نظر گرفت. امسال به طور ویژه موضوع ورود زباله به تالاب انزلی را پیگیری می‌کنیم و طرح‌های وزارت نیرو برای این تالاب نیز در حال انجام است در حقیقت برنامه اجرایی مدیریت تالاب انزلی امسال اجرایی می شود.

 

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در بخش دیگر صحبت‌های خود درباره سرنوشت دریاچه ارومیه با انتقاد از سیاه‌نمایی‌ها گفت: یکی از نمایندگان مجلس در هفته گذشته ادعا کرد این دریاچه در دوره من به سه درصد حجم خود رسیده است در حالیکه که در دولت جدید با سیاست‌هایی که در بخش کشاورزی و سدسازی اتخاذ شد، همچنین با لایروبی‌هایی که انجام شد می‌بینیم که دریاچه در حال احیاست و در برخی نقاط حتی امروز مردم قایق‌سواری می‌کنند. امسال نیز شاهد بازگشت فلامینگوها پس از چندین سال به این زیست‌بوم بودیم؛ بنابراین فقط می‌توانم بگویم آقای نماینده خدایی هم هست.

 

وی با تاکید بر اینکه مخالف سدسازی نیستیم گفت: معتقدیم باید سدسازی‌ها برابر ضوابط باشد و در حوزه دریاچه ارومیه با همکاری وزارت کشاورزی الگوی کشت را اصلاح کردیم و الگو را از کشت چغندر به گونه های کم آب تغییر دادیم؛ روند نزولی حجم آب دریاچه امسال برای اولین بار معکوس شد و مساحت دریاچه افزایش پیدا کرد.

 

وی ادامه داد: علاوه بر دو تالاب ارومیه و انزلی در سال جاری و در اعتبارات سال 93 و 94 تالاب پریشان نیز در نظر گرفته شده است، مطالعاتی با کمک شوراهای شهر و مردم و سازمان های مردم نهاد برای جلوگیری از چاهای غیر مجاز انجام شده به طوری که تاکنون جلوی بیش از 100 حلقه چاه غیرمجاز گرفته شده است امیدواریم تالاب پریشان نیز احیا شود.

 

وی با بیان اینکه از نیمه سال 93 مذاکرات برای باز شدن آب روی هامون آغاز شد گفت: سال گذشته تقریبا هفت ماه هامون آب داشت. برای اولین بار من با رییس جمهور افغانستان پیرامون حفاظت مشترک از تالاب هامون در قالب همکاری های بین المللی مذاکره کردم و موافقت کردیم کارگروه مشترکی برای رسیدن به راهکارهای مناسب تشکیل شود. قطعا برای هامون در ابعاد محلی و منطقه ای برنامه داریم.

 

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به وجود 200 تالاب در کشور و بحرانی بودن یک، سوم آنها گفت: حدود 74 تالاب وجود دارد که امروز شرایط بحرانی دارد از جمله تالار گاو خونی که در سفر رییس جمهور قرارداد آن بسته شد.

 

وی ادامه داد: خوشبختانه دولت توجه ویژه‌ای به رودخانه ها دارد و برخلاف گذشته در این دولت جلسات این کمیته تشکیل می شود و رییس جمهوری نیز بر حق آبه زاینده رود تاکید ویژه ای داشتند. ما با انتقال آب موافق نیستیم و باید ارزیابی محیط زیستی بشود و آثار آن باید بر روی حوزه‌هایی که انتقال آب انجام می شود مورد بررسی قرار دهیم.

 

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به این سوال که برجسته ترین اقدام انجام شده در دوره تصدی خود بر سازمان حفاظت محیط زیست را چه می‌دانید؟ گفت: در این دوره حوزه محیط زیست که در چند سال گذشته به انتهای لیست تصمیم گیری‌ها رفته بود بار دیگر به جایگاه بالاتری آمد و نگاه ویژه‌ای به این حوزه شد. بی تردید بیانات مقام معظم رهبری در 17 اسفند سال گذشته برای ما نقطه عطفی بود و توجه ریاست جمهوری به مسائل محیط زیستی باعث شد گام‌های موثری برداشته شود از جمله احیاء شورای عالی محیط زیست.

 

وی ادامه داد: رییس جمهور در سفرهای استانی خود خط مشی جدی به وجود آوردند درباره مسائل محیط زیستی و حتی در تصمیمات مجلس نیز مسائل محیط زیستی به صدر لیست تصمیم گیری‌ها آمد، باید این روند ادامه یابد.

 

وی حذف بنزین‌های آلوده و استفاده از بنزین با استاندارد یورو4 را از عوامل بهبود هوای تهران خواند و این موضوع را یکی از دستاوردهای دولت معرفی کرد و افزود: برای تهران و تمامی کلانشهرهای کشور در زمینه بهبود هوا برنامه‌های گسترده‌ای داریم. اما بحث گردوغبار پیچیدگی های خود را دارد؛ موضوع گردوغبار ریشه در تغییرات اقلیمی و استفاده از منابع آبی کشور دارد.

 

وی تاکید کرد: مصرف بی‌رویه، توسعه بی‌رویه و سد سازی از دیگر عوامل بروز پدیده گردوغبار است، قطعا این موضوع مسئله‌ای منطقه‌ای است و باید با هماهنگی های لازم این معضل مرتفع شود.

 

امیدوارم امسال مازوت به طور کامل در نیروگاه‌ها کنار گذاشته شود

 

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه مطالعات نشان می‌دهد در اروپا و در سال 2011 هزینه بهداشتی هر شهروند اروپایی بر اثر آلودگی هوا 14 هزار یورو بوده افزود: هزینه‌های آلودگی هوا بسیار زیاد است. در سال گذشته 30 درصد مازوت از نیروگاه‌های کشور حذف شد و امیدواریم امسال 100 درصد مازوت از نیروگاه ها حذف شود.

 

وی ادامه داد: خوشحالیم که در سال گذشته 30 میلیون شهروند ایرانی هوای بهتری تنفس کردند و امیدواریم این روند ادامه یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha