یك متخصص کودکان با بیان اینكه تیک حرکات غیرارادی تکراریست که اغلب بر اثر استرس بدتر می‌شود و ممکن است هر گروهی از عضلات را درگیر كند، تیک‌های گذران را شایع‌ترین اختلال حرکتی دوران کودکی نام برد كه اغلب سابقه فامیلی نیز دارند.

دکتر فطوره چیان در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: تیك‌هایی همانند چشمک‌زدن با حرکات سر و صورت و یا صداهای گاه و بیگاه که ناشی از پاک کردن گلو می‌باشد مانند تک سرفه‌ها، که برای هفته‌ها ادامه می‌یابد و معمولا ظرف یک سال برطرف می شوند نیازمند درمان دارویی نیست.

وی از دیگر انواع تیک به تیک‌های حرکتی مزمن که در کودکان بروز می‌کند و تا بزرگسالی ادامه می‌یابد اشاره کرد و افزود: در این حالت بیش از سه گروه عضله درگیر می شود.

وی با اشاره به «سندرم ژیل دلاتوره» اضافه کرد: این حالت نوعی از تیک است که در تمام طول زندگی بیمار وجود دارد و بین سنین 2 تا 21 سال بروز می‌كند.

به گفته وی، تیک‌های این افراد به صورت حرکات متعدد رو به بالا و پائین در صورت، پلک زدن یا بالا انداختن شانه‌ها و یا حتی تکرار کلمات رکیک که دیگران عنوان کرده‌اند - مکررگویی- ایجاد می‌شود و درمجموع این حالات باعث بر هم زدن ارتباط اجتماعی آنها می‌شود كه این گروه نیاز به دارو درمانی دارند.

این متخصص كودكان با بیان اینكه داروهای موجود در 50 در صد کودکان موثر است، گفت: درمان این تیک‌ها نیاز به کار گروهی و یک تیم درمانی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha