شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۹
کد خبر: 150369

از سال ۱۹۸۵ تا ۱۹۹۵، گروهی از پزشکان تصمیم گرفتند تا احتمال وجود ارتباط بین مصرف زیاد ویتامین و خطر بروز سرطان را بررسی کنند. این که مصرف زیاد بتاکاروتن و رتینول و ویتامین A با خاصیت فراوان آیا می تواند به طور چشمگیری خطر بروز سرطان را کاهش دهد.

سلامت نیوز:از سال ۱۹۸۵ تا ۱۹۹۵، گروهی از پزشکان تصمیم گرفتند تا احتمال وجود ارتباط بین مصرف زیاد ویتامین و خطر بروز سرطان را بررسی کنند. این که مصرف زیاد بتاکاروتن و رتینول و ویتامین A با خاصیت فراوان آیا می تواند به طور چشمگیری خطر بروز سرطان را کاهش دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، محققان به داوطلبان روزی ۳۰ میلی گرم بتاکاروتن و ۲۵ هزار واحد بین المللی (Iu)رتینول تجویز کردند اما به جای این که بدن آن ها با سرطان مقابله کند، میزان زیاد ویتامین ها در برخی از افراد باعث بروز سرطان شد.

این نتیجه محققان را مجبور کرد تا ۲ سال زودتر، تحقیق خود را متوقف کنند، زیرا نتایج بررسی ها نشان داد که با مصرف دوز زیاد ویتامین، خطر بروز برخی از سرطان ها افزایش پیدا می کند. نتیجه ای که محققان از بررسی خود گرفتند این بود که، «مقدار کم مواد مغذی خوب است، اما مصرف بیش از اندازه آن خوب نیست» به عنوان مثال با بروز اولین علایم سرماخوردگی، یک لیوان آب پرتقال و پودر ویتامین C، یا قرص مکیدنی ویتامین C استفاده می کنیم زیرا مصرف این ویتامین به بدن ضرری نمی رساند و احتمالاً به همین علت است که مردم مصرف آن را ادامه می دهند. ویتامین C، نوعی ویتامین محلول در آب است، این یعنی تا زمانی که از طریق ادرار دفع نشود در بدن می ماند اما همه ویتامین ها محلول در آب نیستند.

برخی ویتامین ها محلول در چربی است (در بدن می ماند) و با ادرار دفع نمی شود مصرف ویتامین محلول در چربی طی چند هفته تا یک ماه باعث می شود که این نوع ویتامین در کبد انباشته شود در نتیجه مشکلاتی چون استخوان ضعیف و آسیب کبدی را به همراه دارد.
مولتی ویتامین ها

افراط: روزی بیش از یک عدد

شاید بارها این را شنیده باشید که؛ حتی اگر ماده مغذی کافی از طریق موادغذایی دریافت می کنید مصرف روزی یک عدد مولتی ویتامین به بدن شما ضرر نمی رساند، اما خوب است بدانید جدی ترین خطر در این موارد بر اثر مصرف نوعی از آن هاست که حاوی آهن یا کلسیم است. مسمومیت کلسیم می تواند درد معده، مشکلات استخوانی، یبوست، ضربان قلب نامنظم، افسردگی و... ایجاد کند.

شاید بتوان گفت که، آهن یکی از خطرناک ترین مواد کانی است که اوردوز (over dose) آن می تواند مشکلاتی چون اسهال، آسیب دیدگی کبد و فشارخون پایین ایجاد کند.

ویتامین C

افراط: ۲۰۰۰ میلی گرم

از آن جا که ویتامین C محلول در آب است، مصرف مقدار زیاد آن از طریق ادرار دفع می شود اما دوز بالای آن می تواند مشکلاتی چون اسهال، حالت تهوع، سوزش سردل، گرفتگی عضلانی، سردرد، بی خوابی و سنگ کلیه ایجاد کند.

به طور میانگین هر فرد به ۶۵ تا ۹۰ میلی گرم ویتامین C در روز نیاز دارد که این مقدار با مصرف یک لیوان آب پرتقال یا یک فنجان فلفل دلمه ای خرد شده تأمین می شود.

ویتامین A

افراط: Iu) ۳۰۰۰)

ویتامین A محلول در چربی است و این یعنی از طریق کبد تجزیه می شود. مصرف زیاد ویتامین A باعث تجمع آن در کب د می شود. استفاده بیش از اندازه این ویتامین به طور روزانه و به مدت یک ماه، می تواند باعث مسمومیت کبدی شود همچنین با نقص جنین، ضعف استخوانی و آسیب دیدگی کبد ارتباط دارد.

ویتامین E

افراط: ۱۱۰۰ (Iu)

ویتامین E محلول در چربی است و از طریق گوشت، تخم مرغ و سبزیجات دریافت می شود. بنابراین به ندرت افراد دچار کمبود ویتامین E می شوند؛ اما افراط در مصرف آن می تواند باعث لخته شدن خون شود محققان پی بردند که مصرف زیاد این ویتامین با سرطان ریه و پروستات هم در ارتباط است.(Iu) واحد اندازه گیری بین المللی است.

ویتامین D

افراط: ۴۰۰۰ (Iu)

برخلاف ویتامین E، کمبود ویتامین D شایع است و تخمین زده می شود که از هر ۴ نفر، ۳ نفر از کمبود ویتامین D رنج می برند. بنابراین مصرف مکمل ویتامین D نمی تواند بد باشد اما مصرف بیش از ۵۰ هزار Iu از آن در روز می تواند مسمومیت ایجاد کند. مسمومیت با ویتامین D باعث تراکم کلسیم در خون، ضعیف شدن استخوان ها، ایجاد سنگ کلیه، حالت تهوع و مشکلات کلیوی می شود.

ویتامین B

افراط: یک تا 1.3 میلی گرم

انواع مختلف از ویتامین B وجود دارد. اما در این تحقیق تنها فولیک اسید B9 و B6 مورد بررسی قرار گرفت. اگرچه ویتامین B محلول در آب است، اما مصرف زیاد آن می تواند مشکل ساز شود. به عنوان مثال مصرف زیاد اسید فولیک را به سرطان ارتباط می دهند.

علاوه بر آن، درد معده و حتی صرع ایجاد می کند. پزشکان معتقدند مصرف بیش از ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلی گرم ویتامین B6 می تواند به اعصاب آسیب برساند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha