یک فعال کارگری میزان بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی را بیش از 90 هزار میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: هیچ ایرادی ندارد که عده‌ای به دنبال استقلال بیشتر سازمان تامین اجتماعی هستند اما این امر نافی پرداخت بدهی دولت به تامین اجتماعی نیست و اساسا تفکیک سازمان از دولت تفکری خام است.

سلامت نیوز: یک فعال کارگری میزان بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی را بیش از 90 هزار میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: هیچ ایرادی ندارد که عده‌ای به دنبال استقلال بیشتر سازمان تامین اجتماعی هستند اما این امر نافی پرداخت بدهی دولت به تامین اجتماعی نیست و اساسا تفکیک سازمان از دولت تفکری خام است.

حمید حاج اسماعیلی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در کشور ما سازمانها و شرکتهای بزرگ همچون ایران خودرو، مخابرات ، فولاد و بخشهایی از شرکت نفت به شکلی وابسته به دولت هستند و با وجود اینکه بنگاههای بزرگ به بخشهای خصوصی واگذار شده است و بانکهای خصوصی شکل گرفته است باز هم می بینیم که مدیریت آنها به نوعی در اختیار دولت است لذا اینکه بخواهیم سازمان تامین اجتماعی را از دولت جدا کنیم تفکر خامی است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر سازمان تامین اجتماعی از گذشته در بحث قوانین دولتی یک سازمان غیر دولتی بوده است چرا که پول و سرمایه سازمان توسط کارگران و کارفرمایان تامین می‌شود و اکنون هم به عنوان یک سازمان غیردولتی مطرح است و دولت در بخشهایی از آن برای تصمیم‌گیری، برداشت و هزینه کرد اختیاراتی به لحاظ قانونی ندارد.

حاج اسماعیلی تصریح کرد: درست است که دولت تلاش می‌کند مدیریت سازمان تامین اجتماعی در همراهی و همسویی با سایر بیمه‌ها خدمات بهتری ارائه بدهد و تا امروز هم در این راستا حرکت کرده است ولی اگر طرح تفکیک تامین اجتماعی از دولت با حفظ منابع و حقوق بیمه شدگان تامین اجتماعی پیگیری شود به نفع ما است.

این کارشناس حوزه کار درعین حال متذکر شد: در حال حاضر برخی صندوق‌ها با بدهکاری به تامین اجتماعی ادغام می‌شوند و دولت آن تعهدی را که در حوزه تامین اجتماعی از بابت بدهی دارد نمی پردازد.

وی در خصوص طرح تفکیک سازمان تامین اجتماعی از دولت، گفت: برخی طرح‌های ادغام برای آنکه بتواند بدهی و تعهد بزرگ دولت را پوشش دهد مورد استقبال و توجه دولتی‌ها قرار می‌گیرد ولی این تعهد در مورد تامین اجتماعی شدنی نیست و اساسا قانونی نیست و دولت به جای طرح‌های ادغام، توسعه و تغییر روش مدیریت سازمان بهتر است که ساماندهی تامین اجتماعی را دنبال کند.

حاج اسماعیلی در ادامه میزان بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی را بیش از 90 هزار میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: این رقم سرمایه بزرگی برای سازمان تامین اجتماعی است.هیچ ایرادی ندارد که عده‌ای به دنبال استقلال بیشتر سازمان تامین اجتماعی هستند ولی این امر نافی پرداخت بدهی دولت به تامین اجتماعی نیست و اساسا تفکیک سازمان از دولت تفکری خام است.

به گفته وی در همه کشورهای تامین آتیه شهروندان بر عهده دولتها است و بحث کمک دولت برای پوشش آتیه شهروندان امری الزامی است و نمی‌تواند به عنوان یک تعهد کمرنگ شود لذا دولت به تامین اجتماعی باید به عنوان تامین کننده آتیه کارگران نگاه کند.

وی با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی بیش از 130 شرکت بزرگ همچون شستا و رایتل را در اختیار دارد، افزود: با مدیریت درست این شرکتها و پیگیری بیمه شدگان می‌توان بهره وری این شرکتها را بالا برد لذا نمایندگان مجلس بیش از هرچیز موظفند که در خصوص حقوق بیمه شدگان همراهی لازم را داشته باشند و ساماندهی جدی سازمان را در دستور کار قرار بدهند.

این فعال کارگری تاکید کرد: بحث مالکیت و تملک در حوزه شرکتهای تامین اجتماعی مثل شستا یکی از مشکلات سازمان است و به نظر می‌رسد که مدیریت افراد با نفوذ در این شرکتها موجب شده تا درآمدهای هنگفتی برای سازمانهای تحت مدیریت خود از طریق شستا تامین کنند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: در صورتی که از سرمایه‌های سازمان تامین اجتماعی به نحو شایسته استفاده شود بهره‌وری سازمان چندین برابر می ‌شود و برخی نگرانی‌ها در مورد سازمان را برطرف می‌کند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha