سلامت نیوز:معاون شهردار تهران در تشریح جزئیات اجرای طرح انضباط شهری در منطقه ۱۲ از شناسنامه دار شدن دستفروشان این منطقه خبر داد.

به گزارش پانا، حجت الاسلام و المسلمین میثم امرودی با بیان اینکه شهرداری تهران به تازگی مجموعه برنامه هایی را در ۳ حوزه انضباط شهری، آسیب های اجتماعی و کالبد شهری در منطقه ۱۲ تدارک دیده است، گفت: منطقه ۱۲ به ویژه بازار جزء مناطق پررفت و آمد شهر محسوب می شود و تراکم بالای جمعیت در این منطقه اقتضا می کرد تا مسئولان با تبدیل خیابان خیام و ناصرخسرو به پیاده راه، طراحی جمعه بازار در خیابان خیام، دفن شهدا در میدان ارگ و تبدیل آن به فضایی فرهنگی پاسخگوی نیاز های شهروندان باشند.


وی افزود: با این وجود، هنوز آسیب های اجتماعی بسیاری در این منطقه به چشم می خورد. به طور مثال، باربری هایی که موجب مزاحمت شهروندان در پیاده روها می شوند یا موتورسوارانی که به اندازه یک وانت، بار حمل می کنند از جمله تهدیداتی هستند که به طور مرتب آسایش شهروندان را مختل می کند.
معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران حضور بی قاعده دستفروشان در منطقه ۱۲ به ویژه محدوده بازار را یکی از آسیب های منطقه معرفی کرد و گفت: طبیعتاً برخورد سلبی با دستفروشانی که زندگی آن ها از طریق این کار تامین می شود، زندگی این افراد را آشفته می کند. به همین دلیل، در نظر داریم تا این افراد با لباس و شناسنامه معین بتوانند دوره های خاص آموزشی را در مراکز کارآفرینی و مراکز رشد سازمان رفاه پشت سر بگذارند.


امرودی تصریح کرد: قرار است تا از این پس دستفروشان محصولات خود را در روزهای خاص در مجموعه پیاده راه هایی چون سی تیر، باب همایون و گذر پیاده راه شهدا عرضه کنند.


وی از ساماندهی کارگران فصلی در قالب طرح انضباط شهری خبرد داد و گفت: پیش بینی کردیم تا باربران و موتورسوارانی که در محدوده بازار تردد می کنند دوره های آموزشی لازم را ببینند و در مرحله بعد با لباس معین و کارت شناسایی، توسط بعضی از سازمان های مردم نهاد سامان دهی شوند.
معاون شهردار تهران در ادامه با اشاره به حضور مشهود متکدیان در منطقه ۱۲ به واسطه فضای اقتصادی حاکم بر این منطقه بیان کرد: اگر امروزه متکدی در سطح شهر به چشم می خورند به دلیل افرادی است که به این متکدیان کمک می کنند.در حال حاضر، متکدیانی هستند که اندازه یک کاسب بازاری عایدی دارند اما حاضر نیستند که کار تکدی گری را رها کنند.


امرودی تصریح کرد: اگر مردم این واقعیت را بدانند و به این افراد کمک نکنند یا برای کمک به نیازمندان از طریق بهزیستی، کمیته امداد و سازمان رفاه و مشارکت های مردمی شهرداری تهران وارد عمل شوند کمک بزرگی به مدیریت شهری می کنند.


وی وجود معتادان به ویژه معتادان متهاجر را یکی دیگر از آسیب های منطقه معرفی کرد و گفت: حضور این افراد به ویژه در ساعات پایانی شب، امنیت شبانه منطقه را تهدید می کند و موجب سلب آسایش شهروندان می شود.


معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران در ادامه با تاکید بر راهکارهای حل این آسیب تصریح کرد: در نظر داریم تا در قالب طرح های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت و در بازه ای حداکثر ۲ ساله آسیب های اجتماعی منطقه را ساماندهی کنیم.


امرودی افزود: مقرر است تا در کوتاه مدت با هماهنگی فرماندهی فاتب متهاجرین را شناسایی کرده و تحویل مراکز نگهداری دهیم. در حوزه فرهنگی نیز سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی از سازمان های مردم نهادی که بتوانند زنجیره بهبود را تکمیل کنند، حمایت می کند.


وی با بیان اینکه بسیاری از معتادان پس از طی مراحل بهبودی نیاز به کار دارند، گفت: مجموعه کارآفرینی اقداماتی را برای این افراد تعریف کرده است و با هماهنگی سازمان فنی و حرفه ای قرار است دوره هایی به منظور توانمندسازی این افراد برگزار شود.


معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران ادامه داد: انجام مشاوره های خاص برای بازگشت این افراد به خانواده و مراقبت تا زمانی که بهبودیافتگان به طور کامل به جامعه بازگردند، تامین سلامت روحی و روانی و سلامت معنوی این افراد از دیگر برنامه های مورد نظر ما است.


امرودی در ادامه به ساماندهی کالبد شهری در منطقه ۱۲ اشاره کرد و گفت:در نظر داریم تا از ۷۹ مسجد و ۲۰ حسینیه موجود در منطقه حمایت کنیم. ضمن اینکه در حال حاضر، حدود ۲۷ مسجد امام جماعت ندارند و در این طرح از طلاب جوان و پرانرژی دعوت شده است تا مساجد را احیا کنند.


وی تصریح کرد: علاوه بر این، پیش بینی شده است تادر مساجدی که امام جماعت آن ها مسن است با استفاده از تجربیات این بزرگان به شهروندان خدمات رسانی کنند.


معاون شهردار تهران با تاکید بر استفاده از ظرفیت های مذهبی این منطقه همچون امامزاده سید اسماعیل و امامزاده یحیی گفت: امیدوار هستیم تا با استفاده از ظرفیت های مذهبی این منطقه بتوانیم این مراکز را به مهم ترین پاتوق های فرهنگی برای تغییرات محله تبدیل کنیم.
امرودی در ادامه به اجرای طرح های مربوط به تملک در بخش هایی از این منطقه اشاره کرد و افزود: برخی از آسیب های این منطقه تنها با اصلاح مسیر نورپردازی، تغییر یک دیوار یا پهن کردن یک کوچه کاهش می یابد.


وی همچنین از جایگزینی خانه های مجردی با پانسیون ها خبر داد و گفت: کارگرانی که از سایر شهرها می آیند، مجبورند در خانه های مجردی به سر ببرند. این امر در سال های اخیر منجر به شکل گیری آسیبی به نام خانه های مجردی شده است. بر این اساس، سازمان های مردم نهاد با کسب مجوز از مراجع قانونی می توانند اقدامات لازم در خصوص راه اندازی مکانی تحت عنوان پانسیون انجام دهند.


معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران تصریح کرد: منطقه ۱۲ باید فضایی مستعد برای عبادت و پربار کردن اوقات فراغت باشد. بر همین اساس، برنامه هایی را برای تقویت پایگاه تابستانی مدارس در نظر گرفته ایم.


امرودی در ادامه به تبدیل برخی از بوستان های فرامنطقه ای به بوستان های محلی در راستای کنترل هر چه بیشتر محیط اشاره کرد و گفت: در نظر داریم تا در ماه رمضان و تمامی ایام تابستان برنامه های ویژه ای را در بوستان هرندی برگزار کنیم.
وی با اظهار امیدواری به نتیجه این برنامه تصریح کرد: امیدواریم با ورود سلامت یاران، پزشکان و مشاوران فضای منطقه را به فضای امنی برای شهروندان تبدیل کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha