عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، از پدیده زیرمیزی در بازار سلامت کشور به عنوان «ایدز پزشکی» یاد کرد.

پدیده زیرمیزی «ایدز پزشکی» است

سلامت نیوز: عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، از پدیده زیرمیزی در بازار سلامت کشور به عنوان «ایدز پزشکی» یاد کرد.

دکتر عابد فتاحی در گفتگو با مهر، به وضعیت دریافت های زیرمیزی در بازار سلامت کشور اشاره کرد و افزود: پدیده زیرمیزی، شان و منزلت و جایگاه جامعه پزشکی را هدف گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه دریافت های زیرمیزی باعث آزار و اذیت مردم و مدیریت کلان حوزه سلامت شده است، گفت: این حادثه شوم در بین جامعه پزشکی به قدری نفرت انگیز است که خیلی ها به آن «ایدز پزشکی» می گویند.

فتاحی با عنوان این مطلب که فقط تعداد کمی از اعضای جامعه پزشکی مبادرت به چنین کار زشتی می کنند، ادامه داد: در مقابل ۱۰ تا ۱۵ درصد از احاد جامعه پزشکی که چنین کاری می کنند، اکثریت جامعه پزشکی کشور پاک هستند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به اقدامات وزارت بهداشت در راستای برخورد با پدیده زیرمیزی، تصریح کرد: گزارش های ما از وزارت بهداشت، نشان می دهد که برخوردها با این قبیل افراد تا مرز لغو پروانه پزشکی و تعطیلی مطب های آنها بوده است. همین مسئله سبب شده تا مقداری از فشار سنگین این پدیده شوم در جامعه کاسته شود.

وی به بروز این قبیل تخلفات در بیمارستان های دولتی اشاره کرد و افزود: ابتدا باید به این نکته توجه کرد که پدیده شوم زیرمیزی در بخش خصوصی اتفاق نمی افتد، زیرا میزان دریافتی از بیمار در بیمارستان خصوصی مشخص و معلوم است. این حادثه زمانی شکل می گیرد که در بخش دولتی که نباید هزینه اضافه ای دریافت شود، رخ می دهد. البته ناگفته نماند که زیرمیزی در بخش خصوصی به شکل دیگری مشاهده می شود. زیرا، این طور نیست که هر مقدار پولی که خواستند می توانند از بیمار بگیرند. چون هزینه ها مشخص است و بر اساس کدها و K جراحی که تعریف شده، هزینه ها از بیمار دریافت می شود. بنابراین، بخش خصوصی هم نمی تواند آزادانه هر طور خواست از مردم پول بگیرد. در واقع، زیادتر از رقم مصوب، زیرمیزی حساب می شود.

فتاحی ادامه داد: ولی علائمی نشان می دهد به دنبال تذکرات و هشدارهایی که به این قبیل پزشکان داده شد، میزان دریافتی ها کم شده است. فقط در شهرهایی که تنها یک متخصص و جراح داریم، این قبیل دریافت های غیرمتعارف وجود دارد که البته با توجه به سیاست هایی که وزارت بهداشت در پیش گرفته است، معتقدم که فرهنگ زیرمیزی ظرف امسال و سال آینده در جامعه از بین خواهد رفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha