سلامت نیوز: یک فعال محیط زیست درباره آخرین وضعیت آتش ‌سوزی در جنگل‌ های ایلام گفت: طبق آخرین اخبار، آتش در این منطقه مهار شده اما میزان خسارات وارد شده هنوز اعلام نشده است.

حمیرا فرمانی در گفت و گو با پانا، با اظهار تأسف از آتش سوزی جنگل های بلوط در منطقه ایلام اظهار داشت: متأسفانه محیط بانان در این مناطق هیچ گونه امکاناتی برای اطفای حریق جنگل های بلوط ندارند. لازمه اطفای حریف در جنگلی به این وسعت، بالگرد است که متاسفانه از این امکان محروم هستیم.

این فعال محیط زیستی درباره آخرین وضعیت آتش ‌سوزی در جنگل‌ های ایلام و جزئیات آن گفت: متأسفانه آتش سوزی جنگل های بلوط در ایلام به بحرانی تبدیل شد که نبود امکانات دامنه آن را تشدید کرد.

وی افزود: آتش سوزی در جنگل به صورت وسیع و هکتاری صورت می گیرد که متاسفانه طی سه روز گذشته بخش وسیعی از جنگل های شلم و دینارکوه دچار حریق شد. به طوری که روز چهارشنبه 5 هکتار از عرصه جنگلی دینارکوه در شهرستان آبدانان نابود شد.
 
فرمانی ادامه داد: همچنین جنگل "شلم" نیز روز گذشته دچار حریق شد و 30 هکتار از عرصه این جنگل درگیر آتش سوزی شد. نابودی این حجم از عرصه طبیعی آن هم در اولین روز از هفته محیط زیست دل آدم را به درد می آورد.

وی به عامل آتش سوزی جنگل های بلوط در استان ایلام اشاره کرد و گفت: عامل آتش سوزی بی توجهی گردشگران اعلام شده است اما نبود امکانات موجب شد که حریم بیشتری از جنگل ها آتش گیرد. آتش سوزی جنگل ها اصلا قابل جبران نیست و سالیان سال طول می کشد تا جنگل تشکیل شود.

این فعال حوزه محیط زیست با اشاره به گله مندی فعالان زیست محیطی گفت: گله های محیط زیستی ها این است که چرا منابع طبیعی و سازمان محیط زیست اقدامی برای این موضوع نمی کنند. امکانات دولت باید در اختیار این مساله قرار گیرد اما متاسفانه امکانات محدود است به طوری که حتی یک بالگرد هم برای اطفای حریق وجود ندارد.

وی در ادامه با بیان اینکه بلوط گونه ای در معرض انقراض است، خاطرنشان کرد: کشور ایران در معرض خشکسالی قرار دارد و کشور رو به بیابانی شدن می رود اما با این وجود کسی نسبت به جنگل ها پاسخگو نیست و سوال برانگیز است که چرا این اتفاقات صورت می گیرد و کسی به فکر آن نیست.
 

فرمانی تصریح کرد: آتش سوزی جنگل های بلوط در ایلام ناشی از بی توجهی منابع طبیعی و سازمان محیط زیست که نسبت به حفظ منابع طبیعی سهل انگارانه برخورد می کند.

این فعال زیست محیطی در پایان با بیان اینکه حیات ما در گرو حفظ محیط زیست است، تأکید کرد: دو مساله آموزش و نیروی انسانی در این موضوع بسیار تأثیرگذار است. مردم باید بدانند که وقتی آتشی برپا می شود حتما شرایط ایمنی را در نظر بگیرند و از خاموش بودن آن اطمینان حاصل کنند ضمن اینکه جنگل بان ها و محیط بان هایی هم باشد که به مردم تذکر دهند و ناظر باشند اما متاسفانه در حال حاضر ما با کمبود نیروی محیط بان و جنگل بان روبرو هستیم و امکانات در این بخش بسیار ضعیف است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha