قاضی حکم هرس داد، آنها درختان را قطع کردند. چندی پیش دادگاه شهرستان بهار در استان همدان با صدور حکمی، اجازه هرس درختان اطراف رودخانه‌ای را داد که از میان باغ‌های روستای رسول‌آباد می‌گذرد. قرار بود پاجوش‌های درختان حاشیه رودخانه هرس شود اما این حکم دو‌هزار درخت حاشیه‌ای این رودخانه را قطع کرد.

سلامت نیوز:  قاضی حکم هرس داد، آنها درختان را قطع کردند. چندی پیش دادگاه شهرستان بهار در استان همدان با صدور حکمی، اجازه هرس درختان اطراف رودخانه‌ای را داد که از میان باغ‌های روستای رسول‌آباد می‌گذرد. قرار بود پاجوش‌های درختان حاشیه رودخانه هرس شود اما این حکم دو‌هزار درخت حاشیه‌ای این رودخانه را قطع کرد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند،فاجعه قطع درختان، در جنگلی یکصد هکتاری در میان روستاهای اختاچی و رسول‌آباد اتفاق افتاد. جایی که مردم محلی با اتکا به این حکم و به بهانه کمبود آب، دو‌هزار اصله درخت بادام، سنجد، آلو بخارا، سیب، صنوبر و بید را قطع کردند. می‌گویند برداشت غلطی از رأی دادگاه شده، این درحالی است که در این حکم صادر شده در شعبه دوم محاکم عمومی شهرستان بهار، نه حرفی از قطع درختان حاشیه رودخانه به میان آمده و نه مجوزی برای آن صادر شده اما اتفاقی که افتاده، همان چیزی است که در حکم خبری از آن نیست.


مشهدی موسی ریحانی یکی از باغداران منطقه‌ای که فاجعه قتل‌عام درختان در آن‌جا اتفاق افتاده، در توضیح اقدامی که مردم محلی انجام داده و درختان حاشیه رودخانه را قطع کردند، به ایرنا می‌گوید: «این درختان قربانی شده‌اند قربانی زیاده‌خواهی ما آدم‌ها، اهالی دو روستای اختاچی و رسول‌آباد کمر به نابودی این باغ و بیشه بسته‌اند تا آب بیشتری به مزارع خود برسانند و به دادگاه شکایت کردند. قاضی حکم به هرس پاجوش درختان داده است اما مردم بی‌رحمانه به جان درختان افتادند و از ته همه را بریدند.»


او یکی از  ٥ برادری است  که بخشی از این زمین‌ها و درختان را از اجدادش به ارث برده و امروز شاهد اقدامی است که به گمان محلی‌ها، با حکم دادگاه انجام شده و باید اجرایی می‌شده. یکی دیگر از برادران ریحانی درباره نحوه اجرای حکمی که دادگاه داده، پرسشی مطرح می‌کند که نحوه اجرای این حکم را هم زیر سوال می‌برد، «سوال من این است اگر حکمی در مراجع قضایی صادر می‌شود چرا به نحوه اجرای احکام نظارت نمی‌شود چرا نماینده دادگستری نباید در محل حاضر باشد تا این گونه فاجعه‌ای رخ ندهد؟»


اختلاف برسر حق‌آبه ریشه دیرینه دارد
پیگیری ماجرا وقتی به شورای اسلامی روستا می‌رسد رنگ و بوی اختلافی قدیمی به خود می‌گیرد و از برداشت نادرست از یک حکم فراتر می‌رود و این را به ذهن می‌رساند که این دو‌هزار اصله درخت، قربانی اختلافات سال‌های دور دو روستای اختاچی و رسول‌آباد شده‌اند.  محمد ضرغامی رئیس شورای اسلامی روستای اختاچی دراین‌باره به ایرنا، می‌گوید:  « ٣٠‌سال است که این دو روستا بر سر استفاده از آب رودخانه که از مزرعه برادران ریحانی می‌گذرد اختلاف دارند و این اختلافات به اوج خودش رسیده است. قطع درختان با حکم قاضی انجام شده و غیرقانونی هم نبود.»  او توضیح می‌دهد که «صاحبان این باغ اجازه استفاده از حق‌آبه قانونی را به اهالی روستا نمی‌دهند و  ٢‌سال است که اجازه لایروبی جوی را نداده‌اند و به این دلیل پس از مطرح شدن موضوع در دادگاه رأی به محکوم شدن این آقایان صادر شده و اهالی با اره برقی درختان در حریم  ٤متری جوی آب را قطع کردند. هرچند آب خیلی کم شده و در گذشته کشت و کار روستاهای اطراف با آب این رودخانه سیراب می‌شد اما حالا که آب نیست مردم هم حریص‌تر شده‌اند.»
او در ادامه با تأکید بر این‌که کار از دست شورا خارج شده، می‌گوید: «دیگر نمی‌توانیم دخالت کنیم باید منتظر باشیم و ببینیم چه خواهد شد؟»


اگر درختی قطع شده، مصلحت بوده
ماجرای اختلافی قدیمی که درنهایت به قطع  ٢‌هزار اصله درخت منجر شده، باعث شده است تا موضوع قطع درختان و آن هم درختان چند ساله اهمیتی نداشته باشد و فرماندار بهار، از این موضوع با عنوان مصلحت یاد کند. محسن مرادی‌پناه، معتقد است که «اگر درختی قطع شده مصلحت بوده چراکه برای عمران و آبادانی اگر مسجدی هم مانع کار باشد شرع و دین ما اجازه تخریب داده است چه برسد به چند درخت!» او ادامه می‌دهد: «اختلاف روستاهای مذکور بر سر انتقال خط آب است و در این خصوص مراجع قضایی رسیدگی کرده و حکم به تخریب موانع داده‌اند این حکم قانونی است و باید اجرا می‌شد.» فرماندار بهار درحالی از قانونی بودن حکم و اجرای آن خبر می‌دهد که در حکم شعبه دوم محاکم عمومی(حقوقی) شهرستان بهار اجازه قطع درختان حاشیه رودخانه داده نشده و در این حکم آمده است: «هرگونه ممانعت از لایروبی جوی آب مورد دعاوی از طریق هرس پاجوش درختان خودرو در کنار جوی آب رفع شود». این پاجوش درختان خودرو در کنار جوی به قتل‌عام درختان ختم شده و تن دو‌هزار اصله درخت را به خاک رسانده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha