٧٦ امدادگر هلال احمر در اعماق دره ٢٥٠ متری عملیات نفس‌گیری را انجام دادند.

مرگ دست از سر جاده‌ها برنمی‌دارد

سلامت نیوز:٧٦ امدادگر هلال احمر در اعماق دره ٢٥٠ متری عملیات نفس‌گیری را انجام دادند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند، اوضاع جاده‌های کشور همچنان خوب نیست. جاده‌های شمال کشور سهم بالایی از تصادفات مرگبار را در ٣ روز گذشته به خود اختصاص داد. تعطیلات پایانی هفته، شیرینی سفرهای جاده‌ای را با حوادث تلخ گره زد به‌طوری که مرگ‌های دسته‌جمعی در جاده‌ها، آمار مرگبار تصادفات را در محورهای استان مازندران و تهران بالا برد.


ویروس حوادث جاده‌ای در هفته گذشته به جان جاده‌های شمال ایران افتاد. واژگونی اتوبوس گردشگران عراقی در محور کندوان استان مازندران ٢٧ کشته و تصادف ٤ خودرو با یکدیگر در محور آبسرد استان تهران ٦ کشته بر جا گذاشت.
مرگ ٣٣ زن و مرد در این حوادث زنگ خطر را بار دیگر در جاده‌های پرتردد شمال ایران بار دیگر به صدا درآورده است. با این حال این ٢ تصادف مرگبار تنها بخشی از حوادث جاده‌ای کشور بود که پای امدادگران هلال‌احمر را به صحنه تصادفات کشاند.


واژگونی اتوبوس گردشگران عراقی
اتوبوس گردشگران عراقی با سقوط مرگباری در دره کندوان ٢٧زن و مرد را به کام مرگ فرو برد. محدودیت‌های ترافیکی هم آمار تصادفات را در روزهای پایانی هفته کاهش نداد. وقتی گردشگران عراقی برای فرار از گرمای غبارآلود کشورشان میهمان شهرهای شمال ایران شدند هرگز تصور نمی‌کردند سرنوشت مرگباری آنها را به مقصد نخواهد رساند.


عقربه‌ها ساعت ٤٥: ١٦  روز سه‌شنبه ١٢ خردادماه را نشان می‌داد که اتوبوس حامل گردشگران عراقی که از زیارت مشهد مقدس در راه بازگشت از طریق تهران به شمال ایران بود. زن و مرد و کودک در صندلی‌های اتوبوس جا گرفته بودند.
 چند دقیقه بعد اتوبوس مسافربری در پیچ ‌وخم جاده‌ کندوان به راه افتاد تا این‌که در یک چشم بر هم زدن اتوبوس به نقطه کور جاده رسید و آرامش خاکستری جاده، سیاه شد. مسافران درحالی‌که با تکان‌های شدید اتوبوس وحشت به جانشان افتاده بود، فریاد می‌زدند. همه‌چیز در یک چشم برهم زدن صدای برخورد مهیبی در جاده پیچید.


عملیات نفسگیر امدادگران هلال احمر
اتوبوس در برخورد با کوه، صحنه هولناکی را رقم زد و همزمان به عمق دره ٢٥٠ متری سقوط کرد. مسافران به خاطر شکسته شدن بدنه و واژگونی اتوبوس در میان صندلی‌هایشان حبس شده بودند. شاهدان ماجرا بلافاصله این تصادف هولناک را به پایگاه هلال‌احمر گزارش کردند. چند دقیقه بعد صدای آژیر اورژانس هلال‌احمر در جاده پیچید. بررسی‌های اولیه امدادگران نشان می‌داد اتوبوس ایرانی با ٣٩ سرنشین عراقی و یک راننده ایرانی پس از برخورد با کوه به دره سقوط کرده است. مسافران در داخل اتوبوس حبس شده بودند و هنوز هیچ آماری از تعداد کشته‌شدگان این حادثه وجود نداشت که امدادگران هلال‌احمر عملیات نفسگیری را آغاز کردند. امدادگران بلافاصله با استفاده از دستگاه‌های برش، اقدام به خارج کردن سرنشینان محبوس شده، از میان آهن‌پاره‌های اتوبوس کردند.


 «مهدی ولی‌پور» مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر مازندران در رابطه با جزییات عملیات امدادگران  گفت: «ساعت٤٥: ١٦ روز سه‌شنبه خبر واژگونی اتوبوس مسافربری در مسیر تهران به رامسر روبه‌روی سد سیاه‌بیشه به سازمان امداد و نجات هلال‌احمر گزارش شد.
 با دریافت این خبر بلافاصله ٣ پایگاه امداد و نجات استان مازندران راهی محل حادثه شدند. به دلیل یک طرفه بودن جاده یکی از پایگاه‌ها امکان حرکت به سمت محل تصادف را نداشت به همین خاطر ضمن اعزام ٢ تیم از پایگاه کندوان و ندا، تیم‌های کمکی را از هلال‌احمر استان البرز درخواست کردیم. سپس ٨ تیم دیگر از شهرستان‌های رامسر، عباس‌آباد، کلاردشت، نور، تنکابن، نوشهر، کجور و چالوس و یک تیم نظارت و مدیریت از استان مازندران به محل حادثه اعزام شدند. ٧٦ امدادگر در قالب ١٦ تیم عملیاتی درحالی نجات مسافران را در این منطقه آغاز کردند که عمق ٢٥٠ متری دره با شیب تند عملیات نفسگیری را پیش روی امدادگران قرار داده بود. با آغاز عملیات مشخص شد ٢٤ مسافر عراقی در دم جان سپرده‌اند و ١٦ سرنشین به شدت مصدوم شده‌اند. مصدومان بلافاصله به بیمارستان آیت‌الله طالقانی چالوس منتقل شدند. با انتقال مصدومان حادثه به بیمارستان ٣ مسافر دیگر هم قبل از هرگونه عملیات پزشکی به علت وخامت اوضاع به کام مرگ فرو رفتند. اجساد کشته‌شدگان برای تعیین علت فوت به اداره کل پزشکی‌قانونی منتقل شد». این درحالی است که تحقیقات امدادگران نشان می‌داد به علت سقوط اتوبوس به دره احتمال پرتاب چند مسافر به داخل رودخانه وجود دارد و جست‌وجو برای پیدا کردن جسد آنها در این منطقه ادامه دارد. براساس آخرین گزارش‌ها، مقام‌های کنسولگری عراق با عزیمت به منطقه، اجساد گردشگران عراقی را تحویل گرفته‌اند و مقدمات کار برای انتقال این اجساد به کشورشان در دست اقدام است.


اسکانیا باز هم جان مسافرانش را گرفت
 پلیس راهور ناجا با انتشار اطلاعیه‌ای درباره دلایل سقوط اتوبوس گردشگران عراقی به دره در منطقه سیاه‌بیشه جاده چالوس اعلام کرد: اتوبوس در سه پیچ قبل از محل حادثه دچار نقص فنی از ناحیه سیستم ترمز شده به‌طوری که راننده در این محل خودرو را متوقف کرده ولی پس از مدتی، اتوبوس خاموش به حرکت درآمده و در محل حادثه با یک دستگاه وانت مزدا برخورد کرده است.  برابر اعلام پلیس‌راه استان مازندران این اتوبوس اسکانیا به شماره انتظامی ٢١٤ ع ١١/ایران ٢٢ متعلق به شرکت تعاونی ترکیبی تهران شمال (ترمینال غرب) از تهران به مقصد رامسر در حرکت بوده است.


تصادف مرگبار ٤ خودرو
تصادف مرگبار خودروها در جاده آبسرد  در شرق استان تهران ٦ کشته و ٨‌زخمی بر جا گذاشت. سرهنگ مهدی کرانیان فرمانده پلیس‌راه ویژه شرق استان تهران در رابطه با این حادثه گفت: «عصر روز پنجشنبه ١٤ خردادماه براثر برخورد ٤ خودروی کامیون بنز اکسور، پی کی، سمند و پراید در جاده آبسرد - گیلان تصادف مرگباری رقم خورد. در این حادثه یک خودروی سواری پی کی در پیچ مقابل خود به سمت چپ منحرف شد و براثر سبقت غیرمجاز با یک دستگاه کامیون بنز برخورد کرد که سرنشینان آن در برخورد اولیه آسیب دیدند.


 راننده کامیون با حرکت مسافتی به سمت چپ منحرف شد که در مسیر به یک خودرو سمند برخورد کرد و در این حادثه دو خودرو با گذشتن از شانه خاکی کنار راه از شیب ٢متری به پایین پرتاب شدند و کامیون روی سمند سقوط کرد که در این حادثه ٥ سرنشین سمند جان باختند. در این سانحه راننده خودروی پی کی به علت جراحت شدید در درمانگاه آبسرد جان باخت و ٨ سرنشین دیگر این خودروها به‌شدت مصدوم شدند. مصدومان به بیمارستان سوم‌شعبان دماوند انتقال یافتند و پس از آن به بیمارستان امام‌حسین(ع) تهران اعزام شدند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha