رئیس شبکه هپاتیت ایران با اشاره به اینکه کبد چرب درمان قطعی ندارد، گفت: ولی کاهش وزن، افزایش تحرک و تنظیم تغذیه مناسب جزو اصول اولیه اصلاح کبد چرب است.

سلامت نیوز: رئیس شبکه هپاتیت ایران با اشاره به اینکه کبد چرب درمان قطعی ندارد، گفت: ولی کاهش وزن، افزایش تحرک و تنظیم تغذیه مناسب جزو اصول اولیه اصلاح کبد چرب است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم، کبد یکی از مهمترین اعضای بدن هر انسانی محسوب می‌شود که یکی از وظایف مهم آن، فرآیند مواد غذایی و سموم است. هنگامی که فرد ماده غذایی را می‌خورد، معده و روده باریک آن را هضم می‌کنند و مواد غذایی هضم شده از طریق دیواره روده باریک جذب خون می‌شود و به کبد می‌رود. در کبد، موادغذایی بیشتر تجزیه می‌شوند. بنابراین در آنجا، مولکول‌های مفید موادغذایی، به شکلی که مورد استفاده قسمت‌های مختلف قرار گیرند، درمی‌آیند.

در این رابطه سیدمؤید علویان فوق‌تخصص گوارش و کبد درباره درمان‌های دارویی کبد چرب به تسنیم عنوان کرد: در مورد درمان دارویی کبد چرب اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد و تا به حال درمان قطعی ارائه نشده است، البته کاهش وزن، افزایش تحرک و تنظیم تغذیه مناسب جزو اصول اولیه اصلاح کبد چرب است.

وی با اشاره به اینکه داروهای مورد استفاده برای اصلاح کبد چرب نیز به دوسته عمده تقسیم می‌شوند، عنوان کرد: داروهای که سبب کاهش عوامل خطر مانند کاهش میزان تحویل اسیدهای چرب به کبد و یا کاهش انسولین بالای سرم و اصلاح مقاومت به انسولین می‌شوند. از این داروها متفورین - پیوگلیتازون، ژم فیروزیل و آتروستاتین را می‌توان نام برد.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله (عج) سپاه خاطرنشان کرد: داروهایی که تاثیر محافظتی بر کبد دارند نیز شامل سیلیمارین، اورزوداکسی کولیک اسید، ویتامین E و مکمل‌های غذایی را می‌توان نام برد

گفتنی است؛از مهمترین اعمال کبد می‌توان به این موارد اشاره کرد؛ کبد پروتئین‌های خاصی را تولید می‌کند که برای پلاسمای خون بسیار با اهمیت است، کبد میزان اسیدهای آمینه خون را تنظیم می‌کند. کبد آهن ذخیره می‌کند و هموگلوبین خون را پردازش می‌کند تا از محتوای آهن آن استفاده کند. کبد آمونیاک سمی را به اوره تبدیل می‌کند. اوره یکی از محصولات مهم متابولیسم پروتئین‌هاست که از طریق ادرار دفع می‌شود. کبد خون را از مواد سمی و آسیب زا به سلول‌های بدن، پاکسازی می‌کند. کبد لخته شدن خون را در تمام بدن تنظیم می‌کند و در نهایت کبد با تولید عواملی برای از بین بردن باکتری‌ها، ایمنی و مقاومت بدن را افزایش می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha