شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۸
کد خبر: 150446

بسیار گفته اند و شنیده ایم که «تا بیمار نشوید قدر سلامتی تان را نمی دانید». جمله ای که بعد از حتی یک سرماخوردگی ساده معنای حقیقی آن را درک می کنیم. همه ما هنگام ابتلا به ساده ترین بیماری ها، بارها به خود گفته ایم که: «واقعا هیچی مثل سلامتی نیست». اما باز همین که درد و مریضی دامانمان را رها کرده است همه چیز را فراموش کرده ایم و قدر عافیت را نمی دانیم.

سلامت نیوز:بسیار گفته اند و شنیده ایم که «تا بیمار نشوید قدر سلامتی تان را نمی دانید». جمله ای که بعد از حتی یک سرماخوردگی ساده معنای حقیقی آن را درک می کنیم. همه ما هنگام ابتلا به ساده ترین بیماری ها، بارها به خود گفته ایم که: «واقعا هیچی مثل سلامتی نیست». اما باز همین که درد و مریضی دامانمان را رها کرده است همه چیز را فراموش کرده ایم و قدر عافیت را نمی دانیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان،سلامتی که بزرگ ترین آرزوی تمام بیماران است در دستان ماست ولی ما به سادگی در هیاهوی روزمرگی ها فراموشش می کنیم. اما سوال اصلی اینجاست که آیا واقعا بلدیم «قدر سلامتی» خود را بدانیم؟

هزینه ای برای ذخیره سلامت

«زمان» یکی از مهم ترین فاکتورها در بحث سلامت است؛ بدین معنا که بسیاری از بیماری های صعب العلاج و مهلک اگر در مراحل آغازین تشخیص داده شود، خیلی ساده تر درمان خواهند شد. همه افراد می توانند با چکاپ های دوره ای و سالیانه، بیماری های خاموش خود را شناسایی کنند و در سریع ترین زمان، اقدامات درمانی لازم را انجام دهند. چکاپ ها مجموعه آزمایش های مختلفی هستند که سطح سلامتی شما را مورد ارزیابی قرار می دهند. یکی از باورهای غلط، اما رایج در مورد چکاپ این است که من برای انجام چکاپ بسیار جوانم. بهتر است بدانید که آزمایش های دوره ای برای بسیاری از بیماری ها از سنین 20 سالگی یا حتی قبل از آن آغاز می شود. یکی دیگر از عوامل بی توجهی به انجام چکاپ های دوره ای، هزینه های آن است؛ نکته ای که در این زمینه باید مورد توجه قرار گیرد این است که هزینه های انجام آزمایش ها در مقایسه با مبالغ سنگین درمان بسیاری از بیماری ها مانند انواع سرطان ها، عدد چشمگیری نیست. از سوی دیگر، با توجه به این که بیشتر تست های چکاپ به صورت سالانه یا چند سال یک بار انجام می شود هزینه های آن ها فشار مالی چندانی به همراه نخواهد داشت. مهم تر از همه این که با پرداخت این هزینه ها شما اندوخته سلامتی خود را افزایش می دهید.

چکاپ های خانگی را فراموش نکنید

اما یکی از مهم ترین عواملی که به ارتقای سلامت کمک می کند، آگاهی ما از وضعیت جسمانی مان است. در کنار تمام آزمایش های پزشکی دوره ای، چکاپ ها و بررسی های شخصی هم وجود دارد که می توانید به سادگی و در منزل آن ها را انجام دهید. سالی یک تا دو بار قد و وزن خود را اندازه گیری کنید. در صورت داشتن اضافه وزن حتما با یک متخصص تغذیه مشورت کنید. اندازه گرفتن قد در سنین بالای 50 سال اهمیت ویژه ای دارد. کوتاه شدن قد می تواند نشانه کمبود مواد معدنی در استخوان ها باشد. علاوه بر این، بعد از هر بار شانه زدن موها، حواستان به میزان ریزش آن ها باشد. کمبود آهن، روی و یا مشکلات تیروئید باعث ریزش موی شدید می شود. هم چنین، هر دو تا سه ماه یک بار تمام بدن خود را چک کنید. اگر پوست بدنتان در یک ناحیه تغییر رنگ داده است یا توده ای غیرعادی در بخشی از بدن مشاهده می کنید سریعا پزشکتان را در جریان قرار دهید. هدف از تمام این چکاپ های خانگی، حفظ و بهبود وضعیت سلامت و پیشگیری از بیماری هاست، اما نکته حائز اهمیت این است که هیچ کدام از آن ها جای تست های دوره ای پزشکی را نمی گیرند و صرفا مکمل آن ها هستند.

بدن سالم برای روح سالم

همان طور که باید به فکر محافظت از جسم خود در مقابل بیماری ها باشید، روح شما هم باید در مقابل خطرهایی که آن را تهدید می کنند، ایمن شود. «چکاپ مشاوره» یکی از راه های کمک به روح شماست که در پیچ و خم مشکلات زندگی بسیار آسیب پذیر می شود. با مراجعه به کلینیک های مشاوره، تست «ارزشیابی وضعیت روانی» انجام دهید. این تست مواردی چون افسردگی، وسواس، ترس، اضطراب و پرخاشگری را مورد بررسی دقیق قرار می دهد و در صورت وجود هر نوع مشکل، مشاور پیشنهادها و راهنمایی های لازم را مطرح خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha