سازمان تامین اجتماعی با صدور اطلاعیه‌ای کارفرمایان را به پرداخت حق بیمه بن کارگری ملزم کرده است. گفته می شود لغو کسر حق بیمه از بن کارگری در سال گذشته زیانی چند میلیارد تومانی به تامین اجتماعی وارد کرده است.

سلامت نیوز:سازمان تامین اجتماعی با صدور اطلاعیه‌ای کارفرمایان را به پرداخت حق بیمه بن کارگری ملزم کرده است. گفته می شود لغو کسر حق بیمه از بن کارگری در سال گذشته زیانی چند میلیارد تومانی به تامین اجتماعی وارد کرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، این اطلاعیه در حالی بر روی وبسایت رسمی سازمان تامین اجتماعی قرار گرفته است که مدیرعامل این سازمان در تابستان سال گذشته به شورای عالی کار پیشنهاد داده بود کسر حق بیمه از بن کارگری لغو شود، پیشنهادی که بلافاصله در این شورا به تصویب رسید.

کمتر از یکسال بعد از تصویب این پیشنهاد، سازمان تامین اجتماعی به این نتیجه رسیده است که کسر حق بیمه از بن کارگری را از سر بگیرد. در زمان تصویب لغو کسر حق بیمه از بن کارگری، فعالان حقوق صنفی کارگران اعتراضاتی را مطرح کردند. آنان این اقدام دولت را به زیان منافع صنفی خود و غیرقانونی می‌دانستند. کسر حق بیمه از بن کارگری از آن جهت برای کارگران اهمیت دارد که در میزان مستمری آنها در دوران بازنشستگی تاثیر افزایشی می‌گذارد.

اما به نظر می رسد بازگشت مدیرعامل تامین اجتماعی از پیشنهاد تصویب شده قبلی دلایلی بغیر از اعتراض کارگران داشته باشد. سازمان تامین اجتماعی در جایگاه یک نهاد اقتصادی به اعتراف مدیران گذشته و حالش، بنگاهی است که مصارفش بیش از عوایدش شده است چرا که اکنون تعداد کارگران بازنشسته و مستمری بگیر - خروجی ها - بیش از نیروی کاری شده است که بصورت رسمی و با بیمه تامین اجتماعی وارد بازار کار می شوند. برای یک بنگاه بیمه گر در این شرایط اقتصادی، کاهش میلیاردی عوایدش به واسطه کسر نشدن حق بیمه از بن کارگری زیان هنگفتی محسوب می شود.

اساسا چرا لغو شد؟

اعطای چنین امتیازی به کارفرمایان علاوه بر تامین اجتماعی به نوعی کارگران را نیز به زیان دیده این ماجرا تبدیل می کند، با این حال فعالان کارگری دلایلی را مبنی بر غیر قانونی بودن اصل این امتیاز مطرح می کنند. به باور آنان دولت (به عنوان قدرت مسلط در  شورای عالی کار) بطور غیر قانونی و به سود کارفرمایان واحدهای متوسط و بزرگ که عمدتا دولتی هستند، تامین اجتماعی را از دریافت صدها میلیارد تومان در سال گذشته محروم کرده است.

 «علی خدایی»، مشاور کانون عالی شوراهای اسلامی کار در این باره می‌گوید «مصوبه لغو کسر حق بیمه از بن کارگری براساس بند ۵ ماده ۲ قانون تامین اجتماعی تخلف بوده است». او در سال گذشته نیز گفته بود «سازمان تامین اجتماعی نه تنها موظف است از بن کارگری حق بیمه کسر کند، بلکه باید حق بیمه کمک هزینه عائله‌مندی و مسکن را نیز لحاظ کند.»

بند ۵ ماده ۲ قانون تامین اجتماعی صراحت دارد «مزد کارگر شامل هرگونه وجوه و مزایای نقدی و غیرنقدی مستمر است که در مقابل کار به بیمه شده داده می‌شود». ماده ۳۰‌‌ این قانون نیز صراحت دارد «کارفرمایان موظفند از کلیه وجوه و مزایای نقدی و غیر نقدی ذکر شده حق بیمه مقرر را کسر و به اضافه سهم خود به سازمان پرداخت کنند».

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha