در پی بی احتیاطی عوامل انسانی، عصر پنجشنبه آتش در جنگل های چقاسبز در استان ایلام شعله ور شد که دامنه آن به کوه شلم کشید و سپس دود بخش وسیعی از آسمان ایلام را فرا گرفت.

در غیاب بالگرد امدادی، مردم با بیل جنگل‌ها را نجات می‌دهند

سلامت نیوز:  در پی بی احتیاطی عوامل انسانی، عصر پنجشنبه آتش در جنگل های چقاسبز در استان ایلام شعله ور شد که دامنه آن به کوه شلم کشید و سپس دود بخش وسیعی از آسمان ایلام را فرا گرفت.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه آفتاب یزد در ادامه نوشت: مدیریت بحران استان ایلام دقایقی بعد از این حادثه با ارسال پیامک، انعکاس خبر در رسانه ها و زیرنویس در شبکه استانی، از مردم خواست برای کمک به خاموش کردن آتش به محل حادثه بیایند.پس از این فراخوان، مردم به صورت خود جوش در دل شب راهی کوه های منطقه شدند تا آتش را مهار کنند و مانع از بین رفتن بیشتر درختان بلوط شوند.

شمار زیادی از جوانان و مردان ایلامی در حالی که کوله پشتی بر پشت و بیل در دست داشتند خود را به محل رساندند و شمار زیادی از شهروندان ایلامی نیز با چشمانی اشکبار از دور نظاره گر آتشی بودند که به جان جنگل های بلوط افتاده بود. بسیاری از مردم ایلام، مسئولین این استان را به خاطر عدم استفاده و بکارگیری بالگرد از طریق استانهای همجوار مورد انتقاد شدید قرار داده اند.در این ارتباط مدیرکل سازمان محیط زیست ایلام در خصوص امکان استفاده از بالگرد برای خاموش کردن آتش می گوید: استفاده از بالگرد تنها در روز قابل استفاده است.سلیمان نژاد افزود: با توجه به وزش باد و تاریکی هوا امکان استفاده از بالگرد برای خاموش کردن آتش وجود ندارد.هنوز از علت اصلی آتش سوزی، میزان خسارت احتمالی و وسعت دقیق آن گزارشی منتشر نشده است. تاکنون بیش از صد هکتار از جنگل‌های زاگرس در استان ایلام در این آتش‌سوزی از بین رفته است.


با وجود جلوگیری از پیش روی آتش در ارتفاعات شلم، زبانه‌های آتش همچنان از میان کوه‌ها برمی‌خیزد.حجت اله فتحی معاون فنی منابع طبیعی ایلام در این زمینه گفت: باوجود مهار آتش در بیشتر قسمت‌های منطقه شلم، متاسفانه قسمت‌هایی از این منطقه همچنان می‌سوزد و نیروهای امدادی و مردمی در حال خاموش کردن آن هستند.فتحی با اشاره به اینکه آتش‌سوزی‌های دیگری در مناطق مله پنجاب و شش دار داشتیم و این چهارمین منطقه بود که در آن آتش‌سوزی رخ داده است، تصریح کرد: جنگل‌های منطقه، انبوه و قرق هستند و به‌ سرعت آتش پیش می‌رود و چون منطقه در ارتفاعات و بیشتر قسمت‌های منطقه سنگ‌های آهکی است که انفجار می‌کنند، خاموش کردن آتش را کندتر می‌کرد.وی با بیان اینکه متاسفانه امکانات ما در مقابل این آتش‌سوزی بسیار ناچیز بود، گفت: این آتش‌سوزی مهیب در ارتفاع شلم به علت بی‌احتیاطی گردشگران هنگام حضور در منطقه و روشن کردن آتش اتفاق افتاده بود.
پروفسور پرویز کردوانی پدر کویرشناسی ایران دراین‌باره گفت: حیات مردم کشور علی‌الخصوص زاگرس نشینان به جنگل‌های زاگرس وابسته است، بنابراین مسئولین نباید به بی‌تفاوت باشند.


آتش‌سوزی جنگل‌های زاگرس یک خسارت ملی
مرد درختی ایران با اشاره به آتش‌سوزی جنگل‌های شلم در ایلام، واکنش مردم نسبت به این اتفاق را بی‌نظیر قلمداد کرد. مهدی نظری اظهار کرد: کسی نمی‌تواند آمار دقیقی از مردمی که برای خاموش کردن آتش‌سوزی جنگل‌های شلم به کمک منابع طبیعی، محیط‌ زیست، سازمان آتش‌نشانی و ماموران انتظامی آمده‌اند ارائه کند چون پیر و جوان، زن و مرد، کوچک و بزرگ با هر وسیله‌ای که توانستند و با چشمان اشک‌بار و پر غصه در حال خاموش کردن آتش‌سوزی بی‌سابقه جنگل‌های زاگرس هستند.مرد درختی ایران با اشاره به این‌که گرچه سوختن هزاران اصله درخت اتفاقی بسیار دردناک است که لکه‌ سیاه آن تا سال‌ها بر دامنه زاگرس می‌ماند، گفت: رفتار مردم ایلام در این خصوص فداکارانه، پرشور و شایسته‌ تحسین است.مرد درختی ایران با اشاره به این موضوع که تلاش‌ها هم‌چنان برای خاموش کردن این آتش‌سوزی بی‌سابقه ادامه دارد، گفت: باوجود خشک‌سالی‌های گسترده درختان بلوط و پوشش گیاهی زاگرس در حد توان خود کشور را در مقابل پدیده ریز گردها محافظت می‌کرد و چنین خسارتی غیرقابل‌جبران به نظر می‌رسد.


این فعال زیست‌محیطی افزود: در آتش سوختن جنگل‌های عروس زاگرس یک خسارت ملی است از همین‌رو انتظار می‌رفت اقدامات پیشگیرانه‌ای می‌شد. به‌علت وزش باد گفته می‌شود امکان استفاده از بالگرد برای خاموش کردن آتش وجود ندارد بااین‌همه مردم ایلام با تمام وجود در حال تلاش هستند که این آتش را خاموش کنند اما وزش باد علیرغم همه تلاش‌ها تا این لحظه مانع از انجام این کارشده است.


تشکیل ستاد بحران در پی حریق جنگل‌های ایلام
معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور از تشکیل جلسه ستاد بحران درپی وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌های ایلام خبر داد. مهندس مرتضی اکبرپور درباره آخرین وضعیت آتش‌سوزی جنگل‌های شلم دراستان ایلام گفت: در این خصوص سازمان جنگل‌ها و وزارت جهاد کشاورزی مسئولیت دارند و متولی اصلی هستند. سازمان مدیریت بحران نیز اقداماتی را در این خصوص انجام داده و بارها هشدارهایی را در این خصوص به متولیان امر داده بودیم.

وی ادامه داد:‌ متاسفانه سازمان جنگل‌ها اقدام جدی در این خصوص نداشته و علیرغم اینکه بودجه و امکانات تا حدی در اختیار آنان قرار گرفته اما به
خوبی از آن استفاده نشده است. به گزارش ایسنا، اکبرپور در ادامه از تشکیل جلسه ستاد بحران در استان ایلام خبر داد و گفت: استاندار ایلام نیز پیگیر این موضوع بوده و چندین بار تماس‌هایی با ریاست سازمان مدیریت بحران و دیگر دستگاه‌ها به ویژه سازمان جنگل‌ها و وزارت جهاد کشاورزی داشته اند.به گفته معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور برابر آخرین اخبار همچنان عملیات اطفای حریق در جنگل‌های ایلام ادامه دارد و سازمان مدیریت بحران نیز وظیفه هماهنگی میان دستگاه‌ها را بر عهده دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha