شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۲
کد خبر: 150481

معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو، وضعیت کمبودهای دارویی را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد و گفت: مردم خودشان گواهی می دهند که کمبودها در مقایسه با دو سال گذشته خیلی کاهش یافته است.

سلامت نیوز: معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو، وضعیت کمبودهای دارویی را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد و گفت: مردم خودشان گواهی می دهند که کمبودها در مقایسه با دو سال گذشته خیلی کاهش یافته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر رسول دیناروند در خصوص کمبودهای دارویی که برخی پزشکان تجویز می کنند، گفت: کمبودهای داروهایی که ممکن است مردم برای تهیه آنها دچار سردرگمی یا گرفتاری بشوند خارج از دو صورت نیست به این معنی که یا داروهای مورد تایید سازمان غذا و دارو هستند ولی در بازار وجود ندارند که از نظر ما جزء کمبودهای دارویی به حساب می آیند یا اینکه اصلا در فهرست دارویی کشور قرار ندارند.

وی با بیان اینکه مردمی که به داروخانه ها مراجعه می کنند حتما در مقایسه با گذشته گواهی می دهند که این کمبودها به مراتب کاهش داشته است، ادامه داد: بحران کمبود دارویی سال ۹۱، با اولویت رفع بحرانی که در سال ۹۲ در دستور کار دولت یازدهم قرار گرفت، بر طرف شد.

معاون وزیر بهداشت با یادآوری شرایط سال ۹۱ که تخصیص ارز به دشواری صورت می گرفت، کارخانه های تولیدی مشکل داشتند، امکان تامین داروهای مورد نیازتوسط وارد کنندگان  هم مهیا نبود وهر روز بیش از پیش بر سختی کار افزوده می شد، اظهار داشت: دولت بلا فاصله پس از استقرار توانست با مصوباتی که برای حل مشکلات تامین و تدارک دارو تایید نمود تامین اعتبار ارز را عملیاتی نماید و پس از ۴ ماه، بحران را مهار نماید.

وی تصریح کرد: از آن روز تاکنون که حدود ۱۵ ماه از تاریخ رفع کمبودهای دارویی می گذرد از بین ۳۰۰۰ قلم داروی موجود در بازار، بطور میانگین کمتر از ۳۰ قلم کمبود داشته ایم که آن هم با مشکلاتی که ممکن است برای هر خط تولیدی بوجود بیاید در سراسر دنیا قابل پذیرش است.

دیناروند در ادامه به دسته دیگر کمبودهای دارویی در کشور اشاره کرد و گفت: اینها از جمله داروهایی هستند که یا مورد تایید سازمان غذا و دارو نیستند و نباید هم در بازار دارویی کشور وجود داشته باشند یا اینکه اصولا در فهرست دارویی کشور وجود ندارند و اضافه هم نشده اند اما برخی پزشکان در مطالعات خود و یا مثلا در اینترنت، داروی کشف شده جدیدی را که در یک کشور اروپایی دیده اند برای بیمار خود نسخه می کنند که این داروها در اصطلاح تحت عنوان داروهای «تک نسخه ای» شناخته می شوند.

رئیس سازمان غذا و دارو در پایان به چگونگی دسترسی به دارو های تک نسخه ای نیز پرداخت و افزود: دولت اجازه داده است با نظر پزشک، بنا بر ضروت و وابستگی حیات بیمار به دارویی خاص در راستای تهیه آن اقدام شود لذا دارو خانه های منتخبی که در سراسر کشور وجود دارند داروهای تک نسخه ای و آن دسته از دارو هایی که موجود نیستند را به شرکت های فوریتی که به همین منظور ایجاد شده اند سفارش می دهند و آنها نیز به صورت اختصاصی داروهای مورد نیاز بیماران را تامین می کنند.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha